וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בטורקיה: צרפת אסרה הכחשת שואת העם הארמני

בטורקיה זועמים: חוק שאושר בצרפת מטיל קנס ומאסר על מי שיכחיש כל מקרה של רצח עם שאירע בהיסטוריה לרבות שואת הארמנים. כעת מאיימת אנקרה להוריד את דרג היחסים בין המדינות

בתום דיון שארך שש שעות, העבירו הלילה (שלישי) מחוקקי הסנאט הצרפתי הצעת חוק האוסרת להכחיש את שואת הארמנים שבוצעה על ידי הטורקים העות'מניים לפני כמעט מאה שנה. הצעת החוק עברה ברוב של 127 חברים מול 86 נגד. בטורקיה הביעו זעם על ההחלטה ואילו שר החוץ הטורקי, אחמט דאווט אולו גינה אותה ואף כינה אותה "בעייתית בכל דרך אפשרית ומהווה דוגמה לחוסר אחריות". בשלב הבא אמור החוק לעבור לאישורו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי.

לפי ההצעה שאושרה, מי שיימצא אשם בהכחשת רצח עם ובכלל זה השואה הארמנית, ייקנס בסכום שיכול להגיע עד 45 אלף אירו ולשבת בבית הכלא לפרק זמן של עד שנה. החוק המגדיר את שואת העם הארמני כרצח עם עבר בצרפת כבר בשנת 2001.

הצעת החוק עוררה את זעמם של הטורקים, שהאשימו את צרפת בזלזול בחוק הבינלאומי. "במידה ותאושר הצעת החוק באופן סופי, לא נהסס לנקוט בצעדים אותם שקלנו מראש", אמר שר החוץ הטורקי אחמט דאווט-אולו, שכינה את ההחלטה "חסרת אחריות".

"ההצעה תוביל לקרע מוחלט בין המדינות"

כבר בחודש דצמבר הודיע בית המחוקקים התחתון כי יתמוך בהצעה, דבר שהוביל את אנקרה לבטל את כל הפגישות הפוליטיות, צבאיות וכלכליות שלה בצרפת ולהחזיר את שגרירה בצרפת לטורקיה לצורך התייעצות. עקב כך, ניסו בצרפת "לרכך" את נוסח ההצעה כך שתהווה איסור גורף על הכחשת כל רצח עם בהיסטוריה ולא זאת של הארמנים באופן ספציפי. אולם הטורקים הודיעו כי יינקטו צעדים נגד צרפת, שותפתם לברית נאט"ו.

לטענת השגריר הטורקי בפריז, טאשין בורסוגלו, עלולה ההצעה, אם תאושר על ידי הנשיא סרקוזי, להוביל ל"קרע מוחלט בין שתי המדינות". "כשאני אומר קרע מוחלט אני מתכוון לכך שאקבל הוראה לעזוב את המדינה באופן מידי", אמר והוסיף, "ניתן גם לצפות שרמת היחסים הדיפלומטיים תרד לרמה הנמוכה ביותר האפשרית".

לטענת הארמנים, שזוכים לגיבוי מצד היסטוריונים, טבחה האימפריה העות'מנית במהלך מלחמת העולם הראשונה כמיליון וחצי מבני העם הארמני, נוצרים, במסגרת מדיניות מכוונת וברורה שנקטו הטורקים במטרה להשמיד את העם הארמני. אומנם האימפריה העות'מנית התפוררה עם סיום המלחמה, אך עד עצם היום הזה רואות ממשלות טורקיה ורוב העם הטורקי עלבון צורב בהאשמה ברצח עם. לטענת ממשלות טורקיה, שני הצדדים ספגו הרוגים רבים באותה המידה.

עוד בנושא

טורקיה מנתקת את קשריה עם צרפת: "פצע שלא יירפא"
צרפת תכלא את מכחישי שואת הארמנים; זעם בטורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully