וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב פרסום דו"ח המרמרה: הכנסת תדון ברצח העם הארמני

פנחס וולף

10.6.2012 / 16:50

מליאת הכנסת תקיים בפעם הראשונה דיון על רצח מאות אלפי ארמנים במלחמת העולם הראשונה. הנושא נחשב רגיש ביחסים הדיפלומטיים עם טורקיה, ודיונים קודמים בנושא בוטלו

זמן קצר לפני פרסום דו"ח מבקר המדינה על משט המרמרה ביום רביעי השבוע, מסתמן כי מליאת הכנסת תציין ביום שלישי את רצח העם הארמני בידי הטורקים, שנעשה בימי מלחמת העולם הראשונה, ובמהלכו נטבחו מאות אלפי ארמנים. עד היום קיימת דרישה של הארמנים כלפי העולם להכיר באירוע כ"שואה הארמנית", והדבר נחשב לנושא רגיש ביחסים הדיפלומטיים מול טורקיה.

פתיחת מושב החורף בכנסת, אוקטובר 2011. עומר מירון
"הנושא עולה בכנסת לא משום שקרו דברים בין ישראל לטורקיה, לא משום שאנחנו מבקשים לנצל איזשהו מצב פוליטי כדי לעשות חשבון". מליאת הכנסת/עומר מירון

במהלך השנים, מדינת ישראל לא הכירה ברצח העם הארמני כדי לא לפגוע ביחסיה עם הטורקים. הפעם הראשונה בה בכיר ישראלי דרש הכרה רשמית של מדינת ישראל ברצח, הייתה בשנת 2000, אז דרש זאת שר החינוך דאז יוסי שריד מראש הממשלה אהוד ברק, אלא שהממשלה התנערה מהדברים. הנושא היה כל כך רגיש לישראל, עד כדי כך שבשנת 2007 הכנסת הסירה מסדר יומה הצעה לסדר של ח"כ חיים אורון (מרצ) לדון בנושא בוועדת החינוך, בעקבות הוראת ראש הממשלה אהוד אולמרט.

ההחלטה הסופית - מחר בצהריים

אלא שלאחר המתח שנוצר עם טורקיה, וביתר שאת לאחר משט המרמרה, התחושה בישראל השתנתה. בדצמבר האחרון התקיים לראשונה דיון בנושא בוועדת החינוך, ביוזמת חברי הכנסת אריה אלדד וזהבה גלאון. יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בדיון בדצמבר כי "הנושא עולה בכנסת לא משום שקרו דברים בין ישראל לטורקיה, לא משום שאנחנו מבקשים לנצל איזשהו מצב פוליטי כדי לעשות חשבון. מאז שנת 89' הגשנו הצעות לסדר יום בנושא האסון לעם הארמני".

"חשבנו שאנחנו כיהודים וכחברי כנסת שאינם יהודים צריכים להציף את החשיבה בשאלות רבות שמתעוררות מתוך ידיעה שאנחנו מחויבים שלא לאפשר הכחשת אסון, כי אנחנו עומדים בדרישה מוסרית כלפי העולם שהכחשת שואה היא דבר שהעולם לא יכול להסכים לה. אנחנו באים לא לדון בנושא פוליטי, אלא בנושא מוסרי. פעמים רבות נתקלנו בסירובה של הממשלה לדון בנושא תוך דרישה להוריד את הנושא מסדר היום, תוך אמירה שהדברים חשובים למעמדה של ישראל במזרח התיכון ובעולם כולו".

ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, פנה אז ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, ובירר האם ישנה אפשרות לדחות את הדיון בשל המצב הרגיש עם אנקרה, ובשל המתיחות שנוצרה בנושא בין טורקיה לצרפת. הפעם, רמת הדיון עולה מדרגה והיא תתקיים במליאת הכנסת. ההחלטה הסופית על כך תתקבל בישיבת נשיאות הכנסת מחר בצהריים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully