וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בדיון על שואת הארמנים: לא חשבון נגד טורקיה

פנחס וולף

26.12.2011 / 11:12

ועדת החינוך קיימה "דיון אקדמי" במעשי הטבח ההמוניים של האימפריה העותמנית. בשבוע שעבר טורקיה ניתקה את יחסיה עם צרפת בשל אותו נושא. משרד החוץ: לא מתערבים, זה נושא להיסטוריונים

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת)

אחרי שטורקיה הודיעה על ניתוק יחסיה עם צרפת, האם צפויה החמרה נוספת ביחסים המדורדרים ממילא של ישראל עם ידידתה לשעבר? ועדת החינוך של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא רצח העם הארמני, שעשתה האימפריה העותמאנית בתקופת מלחמה העולם הראשונה. הנושא מעורר זעם רב בטורקיה, המסרבת להכיר באחריותה לרציחתם של בין 600 אלף למיליון ו-200 אלף ארמנים, ולכל היותר מכירה ב"סבל" שנגרם להם.

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין אמר בדיון כי "הנושא עולה בכנסת לא משום שקרו דברים בין ישראל לטורקיה, לא משום שאנחנו מבקשים לנצל איזשהו מצב פוליטי כדי לעשות חשבון. מאז שנת 89' הגשנו הצעות לסדר יום בנושא האסון לעם הארמני. חשבנו שאנחנו כיהודים וכחברי כנסת שאינם יהודים צריכים להציף את החשיבה בשאלות רבות שמתעוררות מתוך ידיעה שאנחנו מחויבים שלא לאפשר הכחשת אסון, כי אנחנו עומדים בדרישה מוסרית כלפי העולם שהכחשת שואה היא דבר שהעולם לא יכול להסכים לה. אנחנו באים לא לדון בנושא פוליטי, אלא בנושא מוסרי. פעמים רבות נתקלנו בסירובה של הממשלה לדון בנושא תוך דרישה להוריד את הנושא מסדר היום, תוך אמירה שהדברים חשובים למעמדה של ישראל במזרח התיכון ובעולם כולו".

ריבלין הוסיף כי "ניסיתי לשכנע את הממשלה שלא להסיר את הנושא לסדר היום ולהעבירו לדיון בוועדה. אמרתי שדיון בוועדה זה לא נושא שמדבר על טורקיה של היום. שמחתי לגלות שינוי בעמדת הממשלה כאשר השר ארדן הסכים להעביר את הנושא לדיון בוועדת חוץ וביטחון. לאחר מכן ביקשנו להעביר את הנושא לוועדת החינוך, כי בוועדת חוץ וביטחון נתקלנו בסירוב לדון בעניין. חשבנו שטוב יהיה שנעביר זאת לוועדת החינוך כדי שתדון בפן המוסרי והערכי. לישיבה היום יש ממד של הכרה של ישראל בצורך של לא להתעלם גם כאשר מדובר בצורך מדיני חשוב למדינת ישראל כאשר מדובר בענייני מוסר. נכון, יש ויכוח בין העם הטורקי לעם הארמני אך זה לא יכול להצדיק".

קיר זיכרון בבירת ארמניה, ירוואן, לזכר הרוגי שואת הארמנים. AP
קיר זיכרון בירוואן, בירת ארמניה, לזכר הנספים ברצח העם/AP

"הדיון - צדק היסטורי, לא קשור לתועלת יחסית ורגעית"

את הדיון יזמו חברי הכנסת אריה אלדד מהאיחוד הלאומי וזהבה גלאון ממרצ. לפני כחצי שנה, העבירה המליאה את הדיון בנושא לוועדת הכנסת, שמועד אחר נקבע עבורו כבר לפני כמה שבועות. אלא שבשל רצונו של ריבלין להשתתף בדיון, יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו, ביקש מיוזמי הדיון לתאם מועד מול יו"ר הכנסת, שנקבע לבסוף להיום.

ח"כ זהבה גלאון אמרה כי לא שואת הארמנים, אלא "שר החוץ וממשלת ישראל הם שגרמו לדרדור היחסים מול טורקיה". לדבריה, הדיון לא אמור להשפיע על היחסים מול אנקרה. "הממשלה צריכה לפתוח בהידברות מול הטורקים, ולהסדיר את היחסים בין שתי המדינות, שלא צריכים להיות מושפעים מזוועות מלפני עשרות שנים".

אלדד אמר כי "22 מדינות בעולם, בהן צרפת, קנדה וארצות הברית, כבר הכירו ברצח העם הארמני. ישראל הרשמית מתחמקת 'בגלל החשש לפגוע במרקם היחסים העדין שבין ישראל וטורקיה', אך אי אפשר לרתום עניינים ערכיים ומוסריים של צדק היסטורי לתועלת יחסית רגעית כזאת או אחרת - שגם היא מתפוצצת לנו בפנים", אמר. לדבריו, הוא מקווה שלפני שימלאו 100 שנים לרצח העם הארמני, "העם היהודי במדינת ישראל יהיה מספיק חזק מוסרית כדי להכיר בפשע ההיסטורי".

"לא להעביר את היחסים עם טורקיה מעבר לקו האדום"

במהלך הדיון אמר חבר הכנסת זאב אלקין (ליכוד) כי "יש התעקשות להיות המדינה האחרונה בעולם שתקבל את ההחלטה להכיר בשואה הארמנית. אני מקווה שהכנסת תקבל את ההחלטה הברורה, שבכל פעם מתעלמים ממנה. היטלר אמר בזמנו: 'לא אכפת לי מה תגיד הציוויליזציה האירופאית החלשה. בסופו של דבר, מי מזכיר היום את השואה הארמנית'"?

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) אמר כי "הסחטנות שמאיימת על מי שמעז להזכיר את שואת הארמנים היא נורמה פסולה. הדיון בנושא חייב להיות היסטורי וערכי. האמירה חייבת להיות עקרונית ונטולת הקשרים אקטואליים. אנו, במאה ה-21, צריכים להבין שאנו חיים בעולם בו ניתן לבצע רצח עם. המלחמה בתופעת הרצח עם היא למען ילדינו".

"משרד החוץ לא רק שלא קורא להכחשה, אלא חוזר על החובה המוסרית לדבר על הטרגדיה ולא להתעלם ממנה", אמרה בדיון מנהלת מחלקת דרום אירופה במשרד החוץ, אירית ליליאן, "עם זאת, יחסינו היום עם טורקיה הם כה שבירים שאין מקום להעביר אותם מעבר לקו האדום. הקריאה לעסוק בנושא במנותק מיחסינו עם טורקיה, זה דבר לא רציני. תשובת הממשלה השתנתה בניואנסים. איננו צריכים היום, במצב היחסים המאוד סבוך ורגיש שלנו להיות באותו מקום. הכרה מהסוג הזה עלולה להיות בעלת משמעויות אסטרטגיות משמעותיות".

במשרד החוץ אמרו היום כי אין להם כל מעורבות בדיון, שכאמור, התנהל בכנסת בלבד, וטרם הועלה בממשלה. "באופן מסורתי, אנו סבורים שהנושא מתאים לדיון בין היסטוריונים ולא בין פוליטיקאים", אמר גורם במשרד לוואלה! חדשות. ראש המטה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, בדק בימים האחרונים מול יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אפשרות לדחות את הדיון, בשל המצב הרגיש עם אנקרה, ובשל המתיחות שנוצרה בנושא בין טורקיה לצרפת. הפרלמנט בפריז העביר בסוף השבוע הצעת חוק, הקובעת כי הכחשת שואת הארמנים תיחשב עבירה פלילית. החוק טעון עדיין את אישור הבית העליון של הפרלמנט, וייתכן שההצבעה בו תידחה חודשים רבים.

עוד בנושא
כבר ב-2009 אישרה הכנסת לדון בשואת הארמנים
בדרך לאישור בצרפת: מכחישי רצח הארמנים ייכלאו
טורקיה זועמת על צרפת: "מדובר בפצע שלא יירפא"

לפנייה לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו.

עדכון ראשון: 10:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully