וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא המצרי קיצץ את כנפי האחים המוסלמים

ניר יהב

19.6.2012 / 9:00

המועצה הצבאית העליונה קראה נכון את המפה, הבינה כי מועמד האחים המוסלמים יגבר על יריבו שפיק ומיהרה להפקיע מידיו סמכויות. לכולם כבר ברור: הצבא ימשיך למשוך בחוטים

בשעות הבוקר שוחחתי עם חבר מקהיר שסיכם בצורה בהירה את תחושותיו לנוכח ניצחונו המסתמן של איש האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד מורסי, בבחירות לנשיאות מצרים: "אני שבור, מתוסכל, מפחד, עצוב, מדוכא, חושש ומבואס". ממה אתה חושש, שאלתי אותו. "מפני הלא-נודע", השיב לי. "אני חושש שהאחים המוסלמים יצליחו להשתלט לאט לאט על כל תחומי החיים: על הפרלמנט, על הממשלה, על השירות הציבורי, על המשטרה, על הצבא. אני מפחד שהם יהפכו להיות כמו מפלגת השלטון של מובארק ויסרבו לעזוב את תפקידיהם".

הפחד של החבר מקהיר מפתיע ומדאיג בעיקר לאור העובדה שהוא אדם דתי אשר בבחירות לפרלמנט אף הצביע עבור מפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים. אז אם הוא מוטרד, מה יגידו החילוניים והליברלים? מה יגידו תומכיו של ראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק, שטוענים כי הבחירות נשדדו על ידי האחים המוסלמים? אין פלא, אם כך, שרבים מאזרחי מצרים התעוררו אתמול בבוקר מודאגים, מוטרדים ומפוחדים. מורסי ניסה אמנם לפייסם כשאמר בנאומו שהוא אינו מחפש נקמות, אך קשה להאמין שהם יירגעו כל כך מהר.

מי שהיטיב להבין את מה שצפוי לקרות במקרה שמורסי ינצח היה, כצפוי, הצבא. המועצה הצבאית העליונה, בראשות הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, ניסתה להקדים תרופה למכה בכך שנקטה בימים האחרונים שורה של צעדים כדי להפקיע מידיו של הנשיא הנבחר סמכויות ולהותיר אותן בידיה. לאחר שהורתה על פיזור הפרלמנט – צעד שפגע בעיקר באחים המוסלמים – היא הכניסה אתמול מספר תיקונים לחוקה הזמנית, שבמסגרתם היא לקחה לעצמה סמכויות בנושאי ביטחון, צבא, תקציבים וחקיקה.

העימות בין מורסי למועצה הצבאית בלתי נמנע

המועצה הצבאית קראה מראש את המפה והבינה כי הרוח נושבת לכיוונו של מורסי. על כן היא מיהרה להפקיע סמכויות, לפזר את הפרלמנט ולהקים ועדה שתגבש את החוקה החדשה (הפעם ברוחה ובהכוונתה). המצב שנוצר הוא חסר-תקדים: למצרים נבחר נשיא נטול סמכויות בנושאי ביטחון, תקציב וחקיקה. כל צעד – קטן כגדול – טעון אישור של "האח הגדול" טנטאווי. לא רק זאת, הנשיא החדש לא יוכל כלל לתפקד משום שאין לצדו פרלמנט ואין לצדו חוקה. בפראפרזה על מה שההנהגה הישראלית אמרה על אבו מאזן, אפשר לומר שמורסי יהיה כמו אפרוח ללא נוצות.

הצעדים שנקטה המועצה הצבאית העליונה הרגיזו רבים בציבור המצרי. כולם מבינים היום שהמועצה הצבאית רצתה להצר את צעדיו של מורסי ושל תנועתו האחים המוסלמים, וש"מה שהיה הוא שיהיה", כפי שאומרים רבים מהאזרחים, דהיינו שהמשטר הצבאי ימשיך למשוך בחוטים, להתערב בצורה בוטה בנעשה, ולקבוע את הטון – בעיקר בכל הנוגע לענייני ביטחון וצבא (אחד התיקונים המרכזיים בחוקה, למשל, הוא שהנשיא החדש יהיה חייב לקבל אישור מהמועצה על יציאה למלחמה). ייתכן שהמועצה אף חששה מכך שמורסי והאחים המוסלמים יאפשרו לאחיהם מחמאס להיכנס באופן חופשי יותר לסיני ובכך לסכן את מצרים והאזור, ולפיכך מיהרה להפקיע סמכויות בנושא ביטחון.

אחד מחברי המועצה הצבאית, הגנרל ממדוח שאהין, ניסה להרגיע את המתנגדים הזועמים כשהבטיח כי תוך ארבעה חודשים וחצי תגובש חוקה חדשה למדינה וכי עד סוף השנה ייבחר פרלמנט חדש. שאהין הבטיח גם להעביר את השלטון לידיו של הנשיא הנבחר עד סוף חודש יוני. במקרה הטוב צפוי מורסי לפעול במשך כחצי שנה ללא חוקה וללא פרלמנט. בשלב הראשון הוא ינשוך אולי שפתיים, אך כולם מבינים דבר אחד: העימות בינו לבין המועצה הצבאית הוא בלתי נמנע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully