וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירוש לדרום סודן: "הישראלים היו טובים אליי"

רמי שני

17.6.2012 / 10:54

120 גברים, נשים וילדים יעלו בחצות על מטוס בחזרה למולדתם. ברגשות מעורבים, ממלאים אזרחי דרום סודן את האוטובוסים שייקחו אותם לנמל התעופה, משם ימריאו לג'ובה הבירה

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הלילה (ראשון) ייצא המטוס הראשון להעברת אזרחי דרום סודן השוהים בישראל בחזרה לארצם. כ-120 גברים, נשים וילדים יגיעו באוטובוסים לנמל התעופה בן גוריון, שם יעלו על מטוס לג'ובה, בירת המדינה הצעירה. בין היתר, תושבים רבים מערד הגיעו הבוקר להיפרד מחבריהם הרבים שהמתינו לעלות לאוטובוס שייקח אותם לשדה התעופה בדרך למולדתם. "בשבילי הם חברים, לא זרים. בני אדם כמו כולם", סיפרה איה אלברט, שפעלה לסייע למסתננים שהגיעו לעירה. "היום אני עצובה מאוד כי הם הולכים".

אוטובוס של פליטים בתחנה המרכזית בדרכו לגירוש מרצון בנתב"ג. דרור עינב
יש לנו עכשיו ארץ וזה טוב בשבילנו. אזרחי דרום סודן נפרדים מיקיריהם, הבוקר/דרור עינב

לא רק תחושות שליליות על הגירוש מציפות את המגורשים, אשר חשים גם שמחה על כך שהם שבים לארצם. "אני שמח על כך. התייחסו אלינו יפה ועבדתי בבית מלון. הישראלים היו טובים אליי, אבל עכשיו הזמן לחזור הביתה", אמר ג'וש, אחד האזרחים הדרום סודנים שהמתין לעזיבה. שמחתו גדולה, על אף שאשתו תעלה על טיסה רק בעוד שבועיים. "גם אני שמחה לחזור", אמרה האישה, תרזה. "יש לנו עכשיו ארץ וזה טוב בשבילנו. ההחלטה של הממשלה מקובלת עלינו".

אוטובוס של פליטים בתחנה המרכזית בדרכו לגירוש מרצון בנתב"ג. דרור עינב
"ההחלטה של הממשלה מקובלת עלינו"/דרור עינב

סימנים ישראליים ומערביים רבים ניכרים על הנוסעים. הלבוש הוא אופנתי וכך גם התכשיטים בידיהם, באוזניהם ועל צווארם. דמעות אחרונות של פרידה מילאו את עיניהם של המקומיים והשבים, והאוטובוס התמלא. "אני תמיד אשאר בקשר איתם. שום מרחק לא יפריד בינינו", בטוחה איה אלברט.

אחרי האוטובוס מערד, בסביבות השעה 12:00 צפוי לצאת גם אוטובוס מהתחנה המרכזית בתל אביב לכיוון נמל התעופה. בשעה 19:00, צפוי שר הפנים, אלי ישי, להגיע אף הוא לנתב"ג. ונציג מטעם משרד ראש הממשלה ידבר לתקשורת. בחצות מתכוננת לצאת טיסת הגירוש הראשונה.

אוטובוס של פליטים בתחנה המרכזית בדרכו לגירוש מרצון בנתב"ג. דרור עינב
בחצות מתכוננת לצאת טיסת הגירוש הראשונה/דרור עינב

בשבוע האחרון, נפתח מבצע למעצרם של מאות אזרחים מדרום סודן וממדינות אחרות לקראת גירושם, לאחר שהוחלט לבטל את מעמד ה"הגנה הקולקטיבית" ממנו נהנו עד כה, ולאחר שבית המשפט דחה את העתירה שהוגשה נגד המהלך, וניתן למעשה אור ירוק לגירוש. עד כה נעצרו 300 בני אדם, רובם מדרום סודן. חלקם גם חתמו על הסכמה לעזיבה מרצון, על מנת להימנע מכליאה ולזכות במענק הכספי שמובטח לעוזבים מרצון.

המעצרים והגירוש מתבצעים במסגרת המבצע המכונה "חוזרים הביתה" של רשות האוכלוסין וההגירה, עליה הכריז שר הפנים, אלי ישי, בתחילת השבוע שעבר. ברשות הצהירו כי המבצע יימשך "עד שמספר המסתננים יצטמצם לאפס". לפי מרכזי הסיוע, ישנם בישראל 750 נתינים דרום סודנים.

אוטבוס עם פליטים יוצא מערד לנתב"ג. יותם רונן
ישנם בישראל 750 נתינים דרום סודנים/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully