וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוזי ארד: "דיון השביעייה לפני המשט - פרטאץ' בריבוע"

טל שלו

15.6.2012 / 13:30

ראש המל"ל לשעבר, שהיה אחד ממושאי דו"ח המבקר על המשט הטורקי, תוקף בחריפות את התנהלות הדרג המדיני דאז. "הבעיה לא הייתה במשט לעזה - אלא במדיניות כלפי הרצועה לפני כן"

"דיון השביעייה לפני המשט היה פרטאץ' בריבוע" – כך אמר היום (שישי) ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, פרופ' עוזי ארד, שכיהן בתפקיד בין השנים 2009-2011, לרבות בזמן אירועי המשט הטורקי לעזה. ארד, אחד מגיבורי דו"ח מבקר המדינה הקשה שפורסם השבוע, חשף היום בפאנל "שישי אסטרטגי" של הקתדרה במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, צדדים נוספים מהסיפור שמאחורי המשט הטורקי, שהסתיים במותם של תשעה אזרחים טורקים, ומשבר דיפלומטי חסר תקדים בין ירושלים לאנקרה. בהתייחסו הרשמית לאחר הדו"ח, היה ארד מאוד קורקטי, ואילו היום הרשה לעצמו להיות משוחרר יותר ולספר על האווירה הקשה שבה נאלץ לעבוד, כפי שעלה גם מדו"ח המבקר לינדנשטראוס.

עוזי ארד, לשעבר יועץ לביטחון לאומי בכנס של מכון פישר, מאי 2011. נמרוד סונדרס
"פרטאץ' בריבוע". עוזי ארד/נמרוד סונדרס

באשר לדיון פורום השביעייה, אמר ארד כי "פתאום, ארבעה ימים לפני המשט עצמו, המזכיר הצבאי מארגן איזה שהוא דיון בלי הכנה, בלי כל החומרים הללו, בלי הסתכלות על הבעיה הרחבה, ללא ההרכב הנכון של השרים, כלומר מה שקרוי פרטאץ', פרטאץ' בריבוע". ארד ציין כי "הבעיה לא הייתה המרמרה – אלא החודשים קודם, במדיניות כלפי עזה", וכי המטה בראשותו ניסה להתריע על הבעיה שבמצור על הרצועה. "לכן", אמר ארד, "כשהמל"ל התארגן למשט, הוא לא התארגן לאירוע עצמו – אלא התייחס לבעיה כולה, להיבטים המשפטיים, הלאומיים, הכלכליים, וגם להיבט של מה שקורה ברצועת עזה". הוא עוד הוסיף: "בא המשט. וכמובן במכה אחת העבירו את כל הסמכויות לארגן את דיוני הקבינט (...) שונתה המדיניות במעברים היבשתיים כלפי עזה ובמכה אחת הוקל המצור. אבל כל זה קרה לאחר המשט. לא חבל? ויש עדיין שחושבים שלו הדברים הללו היו מתקיימים בעוד מועד, המשט לא היה קורה".

"ואז בוצעה חסימה"

ארד סיפר כי כבר מפברואר 2010, ארבעה חודשים לפני המשט, המל"ל יזם דיון בקבינט המדיני-ביטחוני וביקש להציע מענה לבעיה של הלחץ הגובר על עזה, "לרבות אתגרים נוסח המשט". עם זאת, כפי שעלה מדו"ח המבקר, ארד הודר מתהליך קבלת ההחלטות, וכפי שהעיד היום: "ואז בוצעה חסימה, ולא ניתן היה למצוא את משבצת הזמן".

ארד הדגיש כי במל"ל הבינו את הבעייתיות המדינית במצור על עזה. "רבותי, אנחנו לא היינו בשוויון נפש. זעקתי מרה מרחוב בלפור: 'לא ייתכן כדבר הזה'. לא אגיד מי עשה, מה עשה, איפה עשה. לא ניתן. ואז המרמרה מגיעה. אנחנו כן היינו מעורבים במהלכים הבינלאומיים בלנסות לסכל. אבל האקלים לא היה טוב, לא היה התנאי המקדים". ארד חשף כי הוא זה שבחר לא להגיע לדיון השביעייה, שבה לא השתתף אף נציג המל"ל. "לא ידעתי שהסיפור ייגמר בבכי. כשהתכנס אותו דיון, הדרתי אני את רגליי ממנו. כיסאי ליד ראש הממשלה נותר ריק. אמרתי: 'ידי לא תהיה בדבר הזה', ונפניתי לדברים אחרים, יותר חשובים, שהיו קשורים לנסיעתו של נתניהו לנשיא האמריקאי כמה ימים אחר כך".

ארד, שתקף בעבר בחריפות את ראש הממשלה נתניהו ואת שר הביטחון ברק על פגיעתם ביודעין באי יישום חוק המל"ל, חשף מעט מהמחלוקות בינו לבין נתניהו, וסיפר: "בדו שיח שלי עם ראש הממשלה, אני הייתי בא אליו כל הזמן בתביעה לעשות את הדברים כך. הוא היה מטיח נגדי את המשפט הבא: 'עוזי מה האובססיה הזאת שלך לתהליכים? תתעסק במהות'. בכל שיחה אחרת הייתי אומר לו: 'התהליך קובע את התוצאה של המהות'". נתניהו עצמו, שהגיב השבוע לדו"ח המבקר, הדגיש כי אכן מה שחשוב בעיניו הוא מבחן התוצאה – ולפיו "אזרחי ישראל נהנים כיום מביטחון שלא היה כמותו שנים רבות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully