וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת טרור בעירק: עשרות הרוגים בשורת פיגועים

שוב הופך יום חג שיעי למרחץ דמים: לפחות 84 נהרגו ומאות נפצעו במתקפה מאורגנת של מתאבדים ומכוניות תופת, רובם נגד ריכוזי עולי רגל שמציינים את יום מותו של האימאם מוסא

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

שוב מהווה חג שיעי עילה למתקפת טרור נרחבת, מאורגנת ומתואמת בעירק: לפחות 84 בני אדם נהרגו הבוקר (רביעי) ועוד לפחות 300 נפצעו בשורת פיגועים ברחבי המדינה, רבים מהם מאמינים ועולי רגל שיעים שמציינים היום את יום מותו של האימאם מוסא אל-קדים, נכדו של הנביא מוחמד. מיעוטם של הפיגועים כוונו נגד שוטרים וחיילים. זהו היום העקוב מדם ביותר במדינה מאז נסיגת צבא ארה"ב ממנה לפני למעלה מחצי שנה.

הפיגועים מתרחשים בימים של רגיעה יחסית במדינה מוכת הפיגועים והאלימות העדתית, המופרת בעיקר בימי חגים שיעים, בהם נוהגים גורמי טרור המזוהים עם אל-קאעדה להוציא לפועל פיגועים בניסיון להחיות את מלחמת האזרחים העדתית שהשתוללה במדינה בשנים 2006-2007. בחודשים האחרונים מתרחשת מתקפת פיגועים דומה מדי שבועיים-שלושה, וגובה לרוב כמה עשרות הרוגים. המתקפה היום היא הקשה ביותר מאז גל פיגועים דומה, גם כן נגד שיעים ושוטרים, ב-23 בפברואר, בו נהרגו לפחות 65 בני אדם.

זירת פיצוץ מכונית תופת נגד מאמינים שיעים, בגדד, עירק, 13 ביוני 2012. רויטרס
מכונית תופת מפונה מזירת אחד הפיגועים בבגדד, הבוקר/רויטרס

בבירה בגדד, נהרגו היום לפחות 30 בני אדם ונפצעו למעלה מ-50 בעשרה פיגועים נפרדים, בהם התפוצצו מטעני חבלה בזה אחר זה החל בשעה 5:00 לפנות בוקר - כולם בריכוזי מתפללים שיעים שהתכנסו לציין את החג. המשטרה נקטה באמצעי אבטחה יוצאי דופן בניסיון להגן על המתפללים שנהרו לטקס המרכזי במסגד ברובע קדימייה הצפוני בעיר (שם קבור האימאם מוסא לפי המסורת) - אך דווקא אחד ממחסומי המשטרה הרבים, בו עצרו עולי הרגל כדי להשיב את נפשם בדרך למסגד, היה יעד לפיגוע הקשה ביותר - בו נמנו תשעה הרוגים. "אנשים רצו לכל עבר מכוסים דם, וגופות נראו פזורות על הארץ", תיאר לסוכנות רויטרס עד ראייה במקום, וואתיק מוהנא.

מיניבוס השוטרים הגיע למסעדה - והמכונית התפוצצה

האירוע המרכזי השני התרחש בעיר הדרומית חילה, שם התפוצצו שתי מכוניות תופת - אחת מהן מופעלת בידי מחבל מתאבד - מחוץ למסעדות בהן נוהגים שוטרים לסעוד. 22 בני אדם נהרגו ועוד 38 נפצעו. לפי תיאורי עדי הראייה, באחת המסעדות התפוצצה המכונית בדיוק כשמיניבוס עמוס שוטרים הגיע למקום.

עוד שבעה הרוגים ו-34 פצועים נמנו בפיצוץ שתי מכוניות תופת בעיר השיעית בלאד שמצפון לבגדד, כולם מאמינים שיעים שנערכו לצאת לדרך לטקסים בבירה; מכונית תופת נוספת קטלה שלושה בני אדם ופצעה 17 בעיר כרבלא שמדרום לבירה, הקדושה לשיעים. עוד הרוג וארבעה פצועים נמנו בפיצוץ מכונית תופת נוספת בעיר חסווה, גם היא מדרום לבגדד. עוד באזור זה, נהרגו היום גם חמישה חיילי צבא עירק במתקפת ירי על מחסום. בעיר הצפונית כירכוכ, נהרג אדם ונפצעו 14 בשלושה פיגועים שהוצאו לפועל בו בזמן נגד משרדים של המפלגה הכורדית. דיווחים נוספים התקבלו גם על פיגועים דומים בעיר הסמוכה מוסול.

זירת פיצוץ מכונית תופת בעיר כירכוכ, עירק, 13 ביוני 2012. רויטרס
המפלגה הכורדית על הכוונת. זירת אחד הפיגועים בכירכוכ, הבוקר/רויטרס

גל הפיגועים הנוכחי החל כבר למעשה לפני מספר ימים. ביום ראשון השבוע נהרגו שישה שיעים מפגיעת פצצות מרגמה ברובע קדימייה בבירה, ומוקדם יותר החודש נהרגו 26 שיעים ויותר מ-190 נפצעו בפיגוע התאבדות מחוץ למשרד דתי שיעי בעיר (על פיגוע זה קיבל אל-קאעדה אחריות).

המתיחות הפנימית בעירק הולכת וגואה מאז נסיגת צבא ארצות הברית מהמדינה בדצמבר האחרון, והממשלה הרעועה מפוצלת בין נציגי הסונים, השיעים והכורדים. ראש הממשלה השיעי, נורי אל-מליכי, מצוי בעיצומו של מאבק מול בני העדות האחרות - כמו גם מתנגדיו מקרב השיעים - להפיל את ממשלתו. מבקריו מאשימים כי הוא כשל בבניית אמון בין העדות השונות במדינה, ונוהג כשליט יחיד תוך מידור שותפיו הקואליציוניים.

עירק מדממת - פיגועים בולטים מאז נסיגת ארה"ב:
22 בדצמבר: עשרות נהרגו בסדרת פיגועים, מיד לאחר הנסיגה
5 בינואר: 74 הרוגים בפיגועים בבגדד ובנאסרייה
14 בינואר: מעל 50 הרוגים בפיגוע בעיר בצרה
23 בפברואר: לפחות 65 הרוגים בסדרת פיגועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully