וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערב: הנשיא פרס יקבל את מדליית החירות מאובמה

טל שלו

13.6.2012 / 10:01

נשיא המדינה יזכה הערב לכבוד בו מעטים זוכים - הוא יקבל את מדליית החירות מידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה בטקס בבית הלבן. בפגישה בין השניים יבקש שוב לשחרר את פולארד

אחרי שזכה בפרס נובל לשלום והוכתר כ"מסדר האביר הקדוש" של המלכה אליזבת?, יזכה היום (רביעי) נשיא המדינה שמעון פרס באות כבוד היסטורי נוסף לרשימת התארים המכובדת שלו, כאשר בטקס חגיגי בבית הלבן יעניק לו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את מדליית החירות הנשיאותית, עיטור הכבוד האזרחי הגבוה ביותר הניתן בארה"ב ליחידים שתרמו תרומה הראויה לשבח לביטחון או לאינטרס הלאומי של ארצות הברית, לשלום העולמי ולתרבות. לדברי גורמים בפמליית הנשיא, "הנשיא מתרגש מאוד לקראת הטקס ומחכה בקוצר רוח להביע את הערכתו לנשיא אובמה".

נשיא המדינה שמעון פרס עם מזכירת המדינה הילארי קלינטון בפורום סבן בוושינגטון. עמוס בן גרשום לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס, אמש במפגש עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום לע"מ

בקהל יישבו בני משפחתו של פרס, ועוד 140 אורחי כבוד ובהם נשיאים ושרי חוץ לשעבר, ואישי אמנות ותרבות וכלכלה אמריקאים מובילים. גם מישראל תתייצב נציגות חגיגית לאירוע, בו פרס ואובמה יישאו נאומים מיוחדים, וברשימת האורחים הישראליים ניתן למצוא את נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר ושופט העליון סלים ג?ובראן, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הפרופ' מנואל טרכטנברג, חתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן, ובני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין - דליה רבין וילדיה נועה ויונתן. כאות הערכה על תמיכתה של ארה"ב וממשל אובמה בישראל, יעניק פרס לאובמה בטקס, שיסתיים בארוחת ערב חגיגית והופעות אמנותיות בבית הלבן, גם תשורות משלו: אוסף נדיר של מסמכים מתקופת קום המדינה ומהכרתו של נשיא ארה"ב דאז, הארי טרומן, במדינת ישראל הצעירה. כמו כן, פרס יעניק תכשיט ייחודי שהוכן עבור "הגברת הראשונה" – מישל אובמה, מחומרי גלם ישראליים בלבד, שהוכן על ידי ישראלים בעלי מוגבלויות.

עוד לפני הטקס החגיגי, ייסובו פרס ואובמה גם לפגישה מדינית על הנושאים הבוערים שעל סדר היום, ובראשם המאמץ הבינלאומי לעצירת מרוץ הגרעין האירני - זאת כשבוע לפני התחדשות השיחות של שש המעצמות עם אירן, הקטל הנמשך בסוריה והצורך בחידוש המגעים המדיניים בין ישראל והרשות הפלסטינית. על רקע קריאות גוברות בישראל ובארה?ב לכרוך את קבלת המדליה הנשיאותית במאמץ לקידום שחרורו של ג?ונתן פולארד, המרגל היהודי האמריקאי שעצור בכלא האמריקאי כ-27 שנים, צפוי פרס לדון עם אובמה בבקשה לקיצור עונשו של פולארד.

בפגישה שקיים עם רעייתו של פולארד, אסתר, לקראת הנסיעה, הבטיח פרס להעלות את הנושא מול אובמה, והשבוע הדגיש כי הוא הוא מתכוון להתמקד בהיבט ההומניטרי במצבו של פולארד כשיעלה את הנושא בפגישתם בארבע עיניים, והסביר כי הוא מבין את הבעייתיות במושג החנינה ומתכוון לבקש את קציבת עונשו של פולארד לזמן שריצה עד כה. "אני מכיר את כל הבעיות הקשורות לחנינה", אמר לכתבים בוושינגטון. "חנינה זה לא המשך התהליך המשפטי, זה שיקולים מעבר או מחוץ לנושא הזה, ואסביר את זה לנשיא. אני מצפה שיסביר את עמדותיו, מעבר לזה איני יכול להגיד. אני לא יודע מה השיקולים שלו".

בימים האחרונים, לקראת הפגישה המכרעת, התקבל חיזוק לקריאות לשחרור פולארד מכיוון הפוליטיקה האמריקאית, ומכתב שהפיצו חברי קונגרס רפובליקנים ודמוקרטים מביעה תמיכה בקציבת עונשו של המרגל הישראלי וקורא לאובמה לשחררו לאלתר. "המעשים של פולארד היו שגויים, הוא הפר את החוק וראוי להיענש על כך", נכתב במכתב, שגיבשו חבר הקונגרס הדמוקרטי אליוט אנגל והרפובליקני, שיועבר לנשיא אובמה לקראת הפגישה עם פרס. "פולארד ריצה כבר יותר מ-25 שנות מאסר, מרביתם בבידוד, על מעשיו. אין ספק שהוא שילם מחיר כבד, וכי מבחינה ענישתית והרתעתית הוא כלוא כבר מספיק זמן".

בוועד למען פולארד הדגישו כי בעבר הצטרפו ליוזמות קודמות רק חברים דמוקרטים, וכי כעת, העובדה שמדובר ביוזמה דו-מפלגתית, עשויה להעניק רוח גבית לאובמה ולנטרל את היכולת להשתמש בסוגיית פולארד ככלי ניגוח פוליטי. "חברי הקונגרס מוכיחים בכך שהם מסוגלים להתעלות מעל מחלוקות רבות שקיימות בכדי להתאחד למען עניין הומניטרי שמשרת ללא ספק את ערכי הצדק של ארה"ב", אמרו בוועד, שהצליח לגייס בשנים האחרונות שורה של בכירים לשעבר בממשל, שחלקם הגדול נחשף באופן ישיר להערכת הנזק שגרם פולארד, שקראו פומבית לקצוב את עונשו של המרגל. עם זאת, באופן מסורתי, נתקלים המאמצים לשחרור פולארד בהתנגדות ביטחונית עיקשת, עמדה עליה חזרו בפומבי שורה של שרי הגנה אמריקאים לשעבר.

עוד בנושא
מתנה נשיאותית: מה יעניק פרס לזוג אובמה בביקורו?
משפחות שכולות מעסקת שליט: לשחרר את פולארד
מדוע האמריקאים מתנגדים לשחרורו של פולארד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully