וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "בישראל החוק מחייב את כולם, כולל הממשלה"

טל שלו

10.6.2012 / 19:00

ראש הממשלה נאם בטקס האזכרה לחללי האלטלנה, וקישר בין האירועים דאז לבין סערת גבעת האולפנה: "בגין קבע עיקרון פשוט וברור - לא תהיה מלחמת אחים. זהו עיקרון התקף גם היום"

דרור פיקלני

(צילום: דרור פיקלני, עריכה: טל רזניק)

"במדינת ישראל הממשלה, ורק הממשלה, קובעת את המדיניות ובמדינת ישראל החוק מחייב את כולם, כולל את הממשלה וכולל את ראש הממשלה" – כך אמר היום (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי ה-64 לחללי ספינת אלטלנה, בהתייחסות מפורשת למחלוקת סביב הפינוי הצפוי של חמישה בתים בשכונת גבעת האולפנה בהתנחלות בית אל, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים. "המדיניות של הממשלה היא ברורה – מחזקים את ההתיישבות, תוך כדי כיבוד החוק. ערעור שלטון החוק יפגע בהתיישבות ויחליש אותה. אנו עומדים בנחשול של לחצים מבית ומחוץ".

על רקע איומי גורמים בימין "להבעיר את השטח" אם השכונה בבית אל תפונה, הזכיר נתניהו את מעשיו של מנחם בגין, מפקד האצ"ל בזמן פרשת אלטלנה: "בזמן הטרגדיה של אלטלנה, בגין קבע עיקרון פשוט וברור – לא תהיה מלחמת אחים. הוא ידע שזו תביא את סופה של מדינת היהודים. והעיקרון עמד לנו 64 שנים, הוא תקף היום, הוא תקף תמיד".

טקס האזכרה השנתי לחללי "אלטלנה". יותם רונן
"מחזקים את ההתיישבות, תוך כדי כיבוד החוק". נתניהו באזכרה בתל אביב/יותם רונן

בטקס, שנערך בבית העלמין בנחלת יצחק בתל אביב, השתתפו גם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, חברי הכנסת אופיר אקוניס וציפי חוטבלי (ליכוד), ותיקי האצ"ל ומשפחות שכולות. לנתניהו התלוו לאירוע האזכרה גם האחים יוחנן והראל לוקר, המזכיר הצבאי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, גם הם נצר למשפחת האצ"ל.

"אסור לישראל לעולם לראות באזרחיה אויב"

ב-22 ביוני 1948, כחמישה שבועות בלבד לאחר קום המדינה, הטביעו כוחות צה"ל מול חופי תל אביב את ה"אלטלנה", ספינה של האצ"ל שהובילה מדים, ציוד רפואי וכ-930 עולים לישראל. 16 לוחמי אצ"ל ושלושה חיילי צה"ל נהרגו בעימותים, שהתרחשו לאחר שכבר נחתם הסכם על שילוב האצ"ל בכוחות צה"ל, והובילו בסופו של דבר למעצר מסיבי של אנשי אצ?ל ופירוק הארגון. הפרשה נצרבה בתודעה הישראלית כאחת המחלוקות הרגישות בהיסטוריה של מדינת ישראל, בין היתר בשל סוגיית של סרבנות, מתחי אידיאולוגי מול הממשלה השלטת, והעיקרון של הימנעות ממלחמת אחים.

אותותיה של הרגישות הפוליטית שעוררה הפרשה בין שמאל לימין בעשרות השנים שחלפו מאז הטבעת האלטלנה ניכרים עד היום, והורגשו גם בדברי הנואמים בטקס. יו"ר הכנסת ריבלין, אמר כי כפי שהיה בירי על אלטלנה, "מדינת ישראל מכריעה לעיתים הכרעות קשות הנוגעות לביתם, רכושם ונפשם של אזרחיה. הממשלה חייבת לבצע אותן, אבל אסור לה לעולם לראות באזרחיה אויב, כפי שהיה באלטלנה. על הממשלה ליזום ערוצי הדברות; יש בתוכנו כאלה המזלזלים בסכנה של מלחמת אחים בעוצמת השסע הפנימי.

אבל אין להקל ראש בכך - עמים חזקים מאתנו נפלו לאסון המלחמה הפנימית; וגם אנחנו, בהיסטוריה שלנו, נכבשנו בפיתוייה האידיאולוגיים של הקנאות, שהחריבה את ביתנו". ריבלין הוסיף כי "לפצע של אלטלנה אסור להגליד. אלטלנה חייבת להישאר לנצח מאיימת, מלמדת, מזהירה מפני האסון האפשרי, מפני ההידרדרות למלחמת אחים; מפני סכנת ההסתה והסירוב להדברות".

טקס האזכרה השנתי לחללי "אלטלנה". יותם רונן
"במדינת ישראל הממשלה, ורק הממשלה, קובעת את המדיניות ובמדינת ישראל החוק מחייב את כולם". נתניהו/יותם רונן

נתניהו, ריבלין ואחרים ציטטו דברים של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, כפי שנעשה בכל שנה ביום האזכרה לאירוע הטרגי. בגין עצמו אמר לפני מותו כי היה רוצה שיזכרו אותו מעל הכל כמי שמנע מלחמת אזרחים בקום המדינה, אף יותר מבשל הישגיו כראש ממשלה. "עוד רבים המעשים הנוראים שנעשו בימים ההם, ועלולה היתה לפרוץ מלחמה פנימית, מלחמת נקם איומה, על התרמית, על המזימה, על הפשע, על מעשי הזוועה, על הדם הטהור שנשפך", כתב בעבר המנהיג המיתולוגי על האירועים, "אבל האויב החיצוני עמד בשער ואנחנו אמרנו: 'בשום תנאים לא להפעיל נשק'... ולא היתה מלחמת אחים הדדית בישראל, שהיתה מחריבה את ישראל בטרם יקום. על אף הכל".‏

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully