וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-CIA: "ישראל לא תתקוף באירן בעתיד הקרוב"

יוסי מלמן

10.6.2012 / 8:00

גנרל פטראוס טוען שלהערכת הסוכנות, ישראל תימנע מתקיפה לפחות בחודשים הקרובים. את הסיבה לכך תולה ה-CIA בפגישה בין אובמה לנתניהו, בה הובהר כי ארה"ב נחושה לעצור את אירן

סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, מעריכה שישראל לא תתקוף באירן ובוודאי לא בחודשים הקרובים – כך אמר לאחרונה ראש הארגון, גנרל דייוויד פטראוס, בפגישה בה שוחח עם מספר עיתונאים אמריקאיים. לדברי גנרל פטראוס, הערכת הסוכנות היא שהנשיא ברק אובמה שכנע את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להימנע מתקיפה שכזו.

להערכת הארגון, כפי שנמסרה מפי פטראוס, במהלך פגישתם של אובמה עם נתניהו לפני מספר חודשים בוושינגטון, שוכנע נתניהו לחלוטין כי הממשל והנשיא האמריקאי מחויבים למנוע מאירן השגת נשק גרעיני. לפיכך, הסכים ראש הממשלה להעניק לממשל, לפחות ב"זמן הקרוב", את האפשרות לטפל בנושא התחמשות אירן בנשק גרעיני באמצעים העומדים לרשותה.

יש לציין, כי ההערכה שמסר גנרל פטראוס לפיה ישראל לא תתקוף באירן בחודשים הקרובים, לפחות עד סיום מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר הקרוב, נשמעה לא אחת מפי פרשנים ומומחים בארץ ובארצות הברית. עם זאת, זוהי הפעם הראשונה בה נודע כי הערכת ה-CIA, הארגון האחראי על הערכת המודיעין בארצות הברית, תואמת את התחזיות הללו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וברק אובמה נשיא ארצות הברית בבית הלבן , פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
עם חזרתו לארץ, פחתו והתמתנו ההתבטאויות של נתניהו על אירן. תניהו ואובמה נפגשים בועידת איפא"ק/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

התמתנותו לכאורה של נתניהו בנושא אירן החלה עוד בחודש מרץ, אז נסע לארצות הברית על מנת להשתתף בוועידת השדולה הפרו ישראלית - איפא"ק - ולאחר מכן נפגש עם הנשיא אובמה בבית הלבן. בעקבות פגישה זו החל נתניהו לצמצם את הצהרותיו בעניין אירן ולמתן את התבטאויותיו בנושא. התנהגות דומה נרשמה גם אצל שר הביטחון, אהוד ברק.

השניים יצרו עד אז את הרושם כי המתקפה הצבאית על מתקני הגרעין של אירן מצד ישראל קרובה, ועשויה לצאת לפועל בכל רגע. נוכח הדברים, הביעו בזמנו פרשנים אמריקאיים רבים ואפילו בכירים בממשל את החשש כי התקיפה תתרחש באביב 2012.

השיחות עם טהרן הסתיימו ללא הסכם בין הצדדים

כזכור, ביום שישי הסתיימו השיחות בווינה בין נציגי אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ללא הסכם בין הצדדים ולמעשה - נחלו כישלון חרוץ. גורמים בסבא"א הגדירו את תוצאות המפגש כ"מאכזבות", כאשר לא נקבע מועד לשיחות עתידיות בהמשך למגעים בבירה האוסטרית.

השיחות בין אירן לסבא"א נועדו ליישב את המחלוקת על בעיית החשדות באשר לפעילות אירן בבסיס הצבאי בפרצ'ין. לפי המידע המצוי בידי סבא"א, הנשען על מקורות ביון במערב, אירן קיימה בבסיס - המשמש אתר חשוב לבניית מנועי טילים - ניסויים חשאיים לבדיקת יכולתה לבנות "הדק ניוטרוני" ושרשרת פיצוץ בפצצה גרעינית.

החשד באשר לניסויים החשאיים גבר לפני מספר חודשים, כאשר סבא"א ביקשה לאפשר לנציגיה ביקור במקום, ונתקלה בסירוב מצד אירן, אשר על פי דיווחים במערב - אף ביצעה פעולות להעלמת ראיות במקום.

לקריאה נוספת
אפקט חרם הנפט: המכליות מדלגות על נמלי אירן
בסבא"א "מאוכזבים": אין תוצאות לשיחות עם אירן
אירן: "הסוכנות לאנרגיה אטומית הפכה לסוכנות ביון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully