וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך ביקור המשקיפים בחמה: 64 נהרגו ברחבי סוריה

ניר יהב

9.6.2012 / 7:20

ארגוני אופוזיציה וזכויות אדם מדווחים על המשך שפיכות הדמים מצד כוחותיו של הנשיא אסד. במקביל, משלחת האו"ם מסיירת בכפרים בהם אירע הטבח: "הכל מכוסה בדם, זה מחזה מחריד"

בעוד משלחת משקיפי האו"ם מסיירת בכפר מערזאף ובכפר הסמוך אל-קובייר שבמחוז חמה בסוריה, בהם אירע הטבח במהלכו נרצחו קרוב למאה בני אדם, שפיכות הדמים במדינה נמשכת – כך דיווחו גורמי אופוזיציה במדינה. על פי הדיווחים, במהלך הלילה (שבת) נהרגו בעיר הדרומית דרעא 17 בני אדם, בהם 10 נשים, מהפגזות של כוחות הביטחון. לדברי הארגון הסורי לזכויות אדם, ההפגזות גררו אחריהן עימותים בין כוחות אסד למתנגדיו.

אמש דווח כי 47 בני אדם נהרגו בעימותים ברחבי סוריה מאש כוחות הביטחון. האופוזיציה דיווחה כי צבא סוריה הפגיז בכבדות את הכפר אל-חפה שבמחוז לטקיה והבעיר שדות בכפר א-דפיל הסמוך.

מוקדם יותר אתמול אישר האו"ם כי משלחת המשקיפים הגיעה לכפר אל-קובייר שבמחוז חמה, שם בוצע הטבח. עם זאת, ציין דובר מטעם האו"ם כי רשמיהם של המשקיפים יפורסמו רק לאחר צאתם מהאזור. "לא נעביר פרטים עד שהמשקיפים ישובו", אמר.

השליח המיוחד של האו"ם ושל הליגה הערבית, קופי אנאן, בדיון בעצרת הכללית. 7 ביוני 2012. AP
"אילו אפשרויות נוספות יש בידינו מלבד התכנית?". אנאן נואם באו"ם, אתמול/AP

על אף מאמצי המשטר, מתפרסמות עוד ועוד עדויות מן הטבח האכזרי שגבה את חייהן של משפחות שלמות. פול דנהר, כתב רשת BBC שהצטרף למשקיפי האו"ם כשנכנסו לאזור הטבח, דיווח כי "ברור ונהיר שנעשה כאן פשע נורא". הוא הוסיף כי ריח הגופות החרוכות ומראה בתים שרופים עד היסוד קיבלו את פניהם של המשקיפים וכי "זה היה מחזה מחריד". הוא שחזר את ביקורו באחד הבתים בכפר: "נכנסתי פנימה וראיתי חלקי גופות. הכל היה מכוסה בדם. מישהו ניסה לגרוף את הדם לפינה בעזרת מגב, אך נאלץ לוותר".

"סתירות בעדויות תושבי הכפרים השכנים"

דוברת מטעם האו"ם, סוזן רושה, שבה אתמול לדמשק לאחר סיור בכפר. לדבריה, אחד הבתים באזור נפגע ישירות מטיל, בעוד רבים אחרים נשרפו על יושביהם. "ניתן היה להריח צחנת גופות, ולראותן ברחבי כל הכפר", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריה, הכפר היה ריק מיושביו בבוקר, אולם תושבי הכפרים השכנים הגיעו למקום להעיד בפני המשקיפים. "היו סתירות במידע", ציינה רושה, "צריך לחזור אחורה, להצליב את כל מה ששמענו ולבדוק מי באמת נהרג או נעדר".

הגעתם של המשקיפים לאזור הטבח כמעט ולא התאפשרה עקב ירי כבד מצד כוחותיו של אסד, שניסו ככל הנראה למנוע מהם להגיע למקום. על פי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, ביום חמישי ציין מזכ"ל האו"ם באן קי מון בדיון בדלתיים סגורות בפני מועצת הביטחון של האו"ם, כי כוחות הביטחון הסורים עושים כל שביכולתם בכדי לשבש את עבודת משקיפי האו"ם במדינה. בין היתר ציין כי הכוחות עוקבים אחר תנועתיהם מהאוויר באמצעות מטוסים ללא טייס, עושים שימוש בנשק כבד ואף יורים לעברם כדורים חודרי שריון. מטרת פעולותיהם של כוחות הביטחון הסוריים, סיפרו דיפלומטים לסוכנות הידיעות, הייתה לגרום למשקיפים לסגת מאזורי אוכלוסין בהם תקף הצבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד שלטון נשיא סוריה אסד מחוץ לעיר חמה, 5 ביוני 2012. רויטרס
מפגינים בחמה, יום לפני הטבח/רויטרס

בתוך כך, מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, דנה אתמול עם שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן, בדרכים לסיום המשבר הסורי. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי טרם פגישתם, קרא אנאן "להגביר את הלחץ" מצד המערב על משטר הנשיא אסד, עד שייאלץ לפעול על פי תוכנית השלום של אנאן. עוד הוסיף אנאן לפני הפגישה, כי יציין בפני קלינטון את החשיבות בהגברת הלחץ על המשטר הסורי. "יש שיגידו שתכניתי נכשלה", אמר, "אך האם הבעיה היא התכנית או יישומה? אם מדובר ביישום, איך פועלים לשפרו? ואם זו התכנית, אילו אפשרויות נוספות יש בידינו?".

לקריאה נוספת
לאחר שנורו - המשקיפים הגיעו לאזור הטבח בסוריה
הטבח בסוריה ממשיך: לפחות 140 הרוגים בחמה
באן קי מון: סוריה עוקבת אחרי המשקיפים באמצעות מזל"טים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully