וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצתת דירת הזרים בבירה: "ניסו לשרוף אותנו חיים"

על אף הטענות לפשע גזעני, טוען בעל הדירה כי למעשה מדובר בסכסוך שכנים. מנגד, פרסם משרד החוץ גינוי להצתה, אותה כינה "מעשה נפשע". אחד הפצועים: "התעוררתי לחדר מלא עשן"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

"אני לא יודע איפה נישן הלילה, אני מפחד לחזור הביתה", כך אמר היום (שני) לוואלה! חדשות מרהאוי מוברטו, אזרח אריתראה בן 21, שנפצע לצד שלושה משותפיו בהצתת דירתם בירושלים אתמול. מוברטו, השוהה בישראל כשנה וחצי, שיחזר את האירוע: "השעה הייתה שתיים לפנות בוקר. התעוררתי וכל החדר היה מלא עשן סמיך. השתעלתי וניסיתי להימלט מהבית, אבל הכל היה סגור. נפלתי מהמדרגות ודלת הבית הייתה סגורה. נכוויתי ביד וברגל. היו יחד איתי אולי עשרים חבר'ה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נפלתי מהמדרגות ודלת הבית הייתה סגורה". מוברטו ליד ביתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לקחו אותי ועוד שלושה לבית החולים, אבל נתנו לי זריקה אחת בלבד בלי תחבושת", סיפר מוברטו. "אף פעם לא חשבנו שדבר כזה יקרה. מי שהצית את האש הדליק אותה מהמדרגות, כי הוא רצה שכולנו נישרף בחיים. אף אחד לא איים עלינו לפני זה, לא היו סימנים שמשהו כזה יכול לקרות. גם חברים שלי עזבו את הדירה ומפחדים לחזור". מנגד, בעל הדירה, הנחקר היום אף הוא בתחנת המשטרה בעיר, מכחיש את דברי השכנים לפיהם מדובר באירוע על רקע גזעני, וגורס כי מקור ההצתה בסכסוך על רקע שכירת הדירה.

משרד החוץ: "אין כל הצדקה להצתה"

בתוך כך, משרד החוץ פרסם היום באופן נדיר הודעת גינוי להצתה אמש. "אין כל הצדקה למעשה נפשע שכזה, המסכן חיי אדם", נמסר בהודעת המשרד החריגה. "לאיש אין היתר לעבור על החוק ולנקוט באלימות כלפי אדם אחר, וודאי שלא לסכן את חייו, תהא הסיבה אשר תהא. החוק והמוסר אוסרים על כל פגיעה בזולת, באורח ובזר, וההיסטוריה היהודית מחייבת אותנו להקפיד שבעתיים בעניין זה".

ההנחיה להוציא הודעת גינוי רשמית מטעם המשרד התקבלה ישירות משר החוץ, אביגדור ליברמן, שכבר הביע בעבר התנגדות חריפה לאירועי האלימות האחרונים נגד מהגרים וכן להתבטאויות של פוליטיקאים, בהם גם שר הפנים אלי ישי, בנושא. "זה אחד הנושאים שכמה שפחות נדבר וכמה שיותר נעשה - ככה זה יועיל יותר. ההתלהמות וכל הסיסמאות זה נזק נטו", אמר בתחילת החודש בראיון לוואלה! חדשות. "אין סיבה לאף אחד לקחת את החוק לידיים, ואסור להצדיק שום מעשה של אלימות", אמר אז ליברמן.

תושבים שרפו דירת אזרחים זרים בירושלים, יוני 2012. עומר מירון
"אף אחד לא איים עלינו לפני זה". הדירה לאחר ההצתה/עומר מירון

כמו כן, על רקע ביקורת קשה שהשמיעו אמש גורמים בכירים במשרד החוץ נגד פנייתו העצמאית של שר הפנים, אלי ישי, לגורמים רשמיים בממשלת אריתריאה בניסיון לגבש פתרון משותף לגירוש האזרחים למדינה - הבהירו בהודעת המשרד כי "הסוגיה של מהגרים ומסתננים מאפריקה היא סוגיה לא פשוטה, שדורשת טיפול רציני ואחראי מצד הממשלה". לצד זאת הדגישו כי בימים אלה שוקד משרד החוץ, בשיתוף עם גורמים נוספים בממשלה, על מציאת פתרונות להיבטים השונים והמורכבים שעולים מהסוגיה, בתיאום עם גורמים בינלאומיים.

שני התנאים לגירוש: מוכנות וביטחון

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה אתמול למשרד הביטחון להקים בקציעות עיר אוהלים גדולה, שתוכל להכיל עשרות אלפי מהגרים בלתי חוקיים מסודן ואריתריאה, שלא ניתן לגרשם לארצם, וכן להרחיב את מתקן השהייה בסהרונים.

בדיון שקיים אתמול, בהשתתפות גורמים מקצועיים ממשרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הביטחון, הורה נתניהו להאיץ את הרחקתם של אזרחי המדינות שניתן לגרש על פי החוק הבינלאומי – אולם הדגיש כי באשר לאזרחי סודן ואריתריאה, גירוש איננו אפשרי בימים אלה. במקביל, הורה נתניהו להרחיב בצורה משמעותית את מתקני השהייה עבור המסתננים אותם לא ניתן לגרש - לקראת כניסתו לתוקף השבוע של חוק המסתננים החדש, הכולל את הרחבת עונש המאסר למסתננים שייתפסו לתקופה שנעה בין 60 יום לשלוש שנים, וכן את החמרת הקנסות למעסיקי מסתננים, הצפויה להיות מאושרת מחר בוועדת חוק ומשפט.

בסביבת ראש הממשלה הסבירו היום כי היכולת להחזיר מסתננים לארצם תלויה בשני משתנים - מוכנות המדינה לקבל מסתננים, והסכמת האו"ם וסוכנויותיו כי המדינה איננה מסוכנת. על פי דיווח שפורסם הבוקר בעיתון "הארץ", שני משתנים אלה מרכיבים הוראה חדשה מפי נתניהו, לפיה תואץ הרחקת השוהים הבלתי חוקיים המגיעים מארצות עמן מנהלת ישראל יחסים דיפלומטיים - דרום סודן, חוף השנהב, גאנה ואתיופיה - וייבנו בהקדם מתקני שהייה עבור אזרחי אריתריאה, סודן וסומליה, שלא ניתן לגרש מאחר שנשקפת סכנה לחייהם בארצות מוצאם. לפי ההערכה במשרד החוץ, כ-30 אלף מהמהגרים מגיעים מאריתריאה, אליה הגביל האו"ם חד משמעית את הגירוש, בשל המצב הפוליטי והפרת זכויות האדם המתמשכת במדינה.

לקריאה נוספת
משרד החוץ נגד ישי: אין לו סמכות לדון עם אריתריאה
אזרחים זרים חוששים אחרי ההצתה בבירה: "יש הסתה נגדנו"
דירת אזרחים זרים הוצתה בירושלים, ארבעה נפצעו

לפניות לכתבים:
יאיר אלטמן - talk2yaira@walla.co.il
טל שלו - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully