וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחים זרים חוששים אחרי ההצתה בבירה: "יש הסתה נגדנו"

4.6.2012 / 12:22

"הקהילה בירושלים שקטה יחסית וגרה ביחסי שכנות טובים", אמר מבקש מקלט מאריתריאה, בעקבות הצתת הדירה בלילה. כ-15 תלמידי תיכון מהעיר הגיעו למחות על האלימות מול הדירה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

בבית האזרחים הזרים בירושלים מתקשים עדיין לעכל את ההסלמה באלימות נגדם. דומז, מבקש מקלט אריתראי בן 23, סיפר לוואלה! חדשות על ההצתה של דירת אריתראים לפנות בוקר (שני) שהביאה לפציעתם של ארבעה בני אדם: "היו צעקות בלילה ומישהו צעק שריפה. ניסיתי לעזור לחברים שלי לכבות את האש. חלק מהדברים שלנו נשרפו. קשה לי לחזור לכאן אחרי מה שקרה. יש פחד, זה יכול לקרות שוב. ברחתי מהבית שלי, מהארץ שלי כי לא רציתי שיגייסו אותי לצבא וישלחו אותי להילחם. עברתי אלפי קילומטרים בדרך ברגל".

"זה לא נכון שאנו מחפשים לעשות צרות", אמר דומז. "יש נגדנו הסתה מכוונת. יש גם חברים ששותים לפעמים, אבל לא יותר מכל אוכלוסייה אחרת. הקהילה בירושלים שקטה יחסית וגרה ביחסי שכנות טובים. אני לא יודע מי יכול היה לעשות כזה דבר".

תושבים שרפו דירת אזרחים זרים בירושלים, יוני 2012. עומר מירון
"אני לא יודע מי יכול היה לעשות כזה דבר", זירת האירוע/עומר מירון

כ-15 תלמידי תיכון "אדם" בירושלים הגיעו לפני זמן קצר למחות על האלימות מול הדירה השרופה, כשהם נושאים שלטים כגון "איפה ההומניות" ו"די לאלימות". עד מהרה התפתח עימות בינם לבין אחד הסוחרים המקומיים, שלמה: "עד שלא יאנסו אתכם לא תלמדו שום דבר. כדי למנוע את זה תוציאו אותם מפה זה הכל".

"השאלה באיזה דרך", שאלו התלמידים. "אז תמצאו את הדרך" השיב. "אתם לא מבינים שאנשים עוברים פה עם ילדים ומוטרדים?". התלמידים המשיכו להקשות: "אז הדרך זה לשרוף להם את הבית?". לזאת ענה שלמה: "מה הם יעשו אם רוצים להתפלל פה (בישיבה הסמוכה, י.א.) בשבת ושומעים מוסיקה מבית הקפה שלהם הסמוך? אני רוצה לראות שיעשו לך את זה בשכונה שלכם ואתם תטפלו בזה בדרך הומנית".

ענבר אילוז תלמידת כיתה י"א שהגיעה להפגין סיפרה: "שמענו על המקרה בחדשות והרגשנו שאנו חייבים להגיע ולמחות. להראות שיש גם מי שחושב אחרת. אנו מאמינים שאם יש בעיה עם הפליטים צריך למצוא לזה פתרון ולא להתנהג בדרך לא אנושית". ישראל, תלמיד בישיבת "אור גבריאל" הסמוכה הביע סלידה מהמקרה: "אף אחד לא חושב שזה הפתרון אבל יש תמיד אנשים שמחפשים אקשן. זה ממש לא מה שמקובל במגזר שלנו ולא מה שמכוונים בישיבה אבל המצב מדרדר פה כמו בתל אביב".

תושבים שרפו דירת אזרחים זרים בירושלים, יוני 2012. עומר מירון
"אנו מאמינים שאם יש בעיה עם הפליטים צריך למצוא לזה פתרון ולא להתנהג בדרך לא אנושית"/עומר מירון

הדירות הסמוכות לשוק הירושלמי הוותיק נבנו בצפיפות, ללא מרווחים גדולים. הסמטאות הירושלמיות הצמודות רק מוסיפות למתח הגואה. צמוד לבית הזרים פועלים בית מדרש "דרכי דויד" וישיבת "אור גבריאל". לאחרונה הוקם מתחת לבית מבקשי המקלט בית קפה שמשמיע מוסיקה אפריקאית גם בשבת. תושבי המקום מספרים כי הרעש בלתי נסבל ולא מאפשר להם להתפלל וכי בבית הקפה לא שותים קפה, אלא בעיקר בירה.

"הקהילה של מבקשי המקלט בירושלים קטנה יחסית ומורכבת בעיקר מאריתריאים ומעט סודנים", סיפרה ד"ר הדס ורון מהמרכז לקידום פליטים אפריקאים. "יש לה פיזור גיאוגרפי טוב ובשונה מתל אביב היא לא מרוכזת במקום אחד בלבד. ישנם מתחים מקומיים, בעיקר בשכונת נחלאות, אבל בסך הכל ישנם יחסי שכנות טובים ומדובר במקרה חריג מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully