וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנידון למאסר עולם, חוסני מובארק לקה בלבו

ניר יהב

2.6.2012 / 18:46

במשך שעתיים, נשיא מצרים המודח דמע וסירב לרדת מהמסוק שהוביל אותו מבית הדין לבית המעצר. באחים המוסלמים עודדו את המפגינים שבאו לכיכר תחריר בדרישה להוציא אותו להורג

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

הרוחות במצרים סוערות בשל החלטת בית המשפט בקהיר לזכות את הנשיא לשעבר, חוסני מובארק מחלק מהאישומים נגדו, ולא להטיל עליו עונש מוות. אחרי הישמע גזר הדין, דווח כי מובארק לקה בהלם והיו דיווחים סותרים על מצבו. במקביל, תועדו כמה מתומכיו כשהם פורקים זעמם בהכאת עיתונאים מחוץ לאולם. בשעות הערב המוקדמות החלו להתקבץ בכיכר תחריר בלב הבירה המצרית אלפי מפגינים, אולם עד כה לא נרשמו אירועים חריגים. צפו בשידור החי מהכיכר בה החלה המהפכה המצרית.

שידור חי מקהיר:

(צילום: רויטרס)

מאוחר יותר, אישר מנהל בתי הסוהר במצרים כי הנשיא לשעבר מובארק לקה ב"התקף לב חמור" עם הגעתו במסוק לבית המאסר טורה. הוא טופל על ידי חובשים שייצבו את מצבו, ובמשך שעתיים של משא ומתן עם הסוהרים, שלווה בבכי רב, הסכים מובארק לרדת מהמסוק. עוד קודם לכן, הועברה אל בית המאסר אשתו של מובארק, סוזאן, שהתעלפה במהלך הדיון.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
משפט מובארק. Amr Nabil, AP
מפגינים זועמים, הבוקר מחוץ לבית הדין בקהיר/AP, Amr Nabil

לפי מרבית ההערכות המוקדמות, בית הדין, שמושבו במטה המשטרה בפאתי קהיר, היה אמור להטיל על מובארק גזר דין שבין עשר שנים ל-25 שנות מאסר. עם זאת, השופט אחמד רפעת גזר על הנשיא המודח מאסר עולם, אשר במצרים אורכו 25 שנים. זאת, לאחר שהורשע מובארק במעורבות בהרג מכוון של מפגינים נגד משטרו, אך זוכה לחלוטין לחלוטין מאישומי השחיתות נגדו. גם שני בניו של מובארק, גמאל ועלא, זוכו, אך יישארו במעצר עד תום משפט השחיתות הנוסף המתנהל נגדם.

מועמד האחים המוסלמים: נעשה הכל למי שבגד בעם המצרי

פוליטיקאים רבים במצרים עודדו את האזרחים שבאו לכיכר תחריר ומחו על גזר הדין. המפגינים צעקו בכיכר: "פסק הדין שגוי!", "העם דורש להוציא את מובארק להורג!", וחסמו את הכניסות לכיכר. מפגינים אחרים התאספו ברחוב מוחמד מחמוד הסמוך, והודיעו כי הם מתכוונים לצעוד לכיוון משרד הפנים, מחאה על פסק הדין. מאות שוטרים נפרשו במקום כדי למנוע מהומה. כמה מפגינים נעצרו, אך לא נרשמו מהומות רחבות היקף.

באחים המוסלמים גינו בחריפות את גזר הדין שניתן למובארק, והגדירו אותו קל מדי. מנהל הקמפיין של מועמד האחים המוסלמים לנשיאות, מוחמד מורסי, אמר כי התנועה "תעשה הכל כדי לערוך משפט חוזר למי שבגד בעם המצרי". לדברי מנהל הקמפיין של מורסי, "פסק הדין מאכזב היום את כולנו". בכיר התנועה, עיסאם עריאן, הביע "תדהמה" מההכרעה, כמו גם מהעונש הזהה שניתן לשר הפנים לשעבר, חביב עאדלי, שהיה מעורב אף הוא בהוראה לירות לעבר מפגינים במהומות בשנה שעברה. "אין שום רצון פוליטי לעשות משפט צדק לאנשי המשטר הקודם", התלונן.

מתן גזר דינו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. קהיר, יוני 2012. AP
המסוק שהוביל את מובארק מבית המעצר לבית המשפט וחזרה/AP

מועמד השמאל הנאצריסטי, חמדין סבאחי, שהגיע למקום השלישי במרוץ לנשיאות מצרים, קרא גם הוא לאזרחים לבוא לכיכר תחריר ולהתאסף בכל רחובות הערים "כדי להגן על המהפכה", כלשונו. "הגיע הזמן להבין שההשתלטות על הרחובות היא הדרך היחידה להגן על המהפכה שלנו", אמר, רק כך אפשר לסלק את המשטר הקודם". עוד אמר סבאחי כי החלטת בית המשפט "אינה צודקת" ולפיכך קרא "לעשות צדק". מנהיג מפלגת אל-רד, איימן נור, מי ששימש במשך שנים ארוכות אחד מראשי האופוזיציה של מובארק, אמר כי בעקבות החלטת בית המשפט הוא מכריז על תמיכתו במועמדות של איש האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, בבחירות לנשיאות.

עדכון ראשון - 16:46

מתן גזר דינו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. קהיר, יוני 2012. AP
הבנים, עלא וגמאל, יישארו במעצר עד משפט הנוסף/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully