וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר חדש: מלחמת הסייבר של ארה"ב וישראל נגד אירן

ה"ניו יורק טיימס" מציג פרטים מתוך ספר שיתפרסם בקרוב על התוכנית החשאית של ארה"ב בשיתוף ישראל בתחום הסייבר, שהתפתחה לאחר שהנשיא אובמה הורה להאיצה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הורה בחשאי, החל מחודשיו הראשונים בתפקיד, להגביר את המתקפות המתוחכמות על מערכות המחשוב שמפעילות את מתקני הגרעין באירן - כך מדווח היום (שישי) "הניו יורק טיימס" האמריקני. לפי גורמים שהיו מעורבים במהלך, ההוראה "הרחיבה באופן משמעותי את השימוש המתמשך הראשון של ארה"ב בנשק הסייבר". העיתון מדווח כי התוכנית יצאה לפועל בעזרת שיתוף פעולה ישראלי.

לפי הדיווח, אובמה החליט להאיץ את המתקפות, שהחלו עוד בממשל בוש תחת השם "המשחקים האולימפיים", גם לאחר שמרכיב בתוכנית נודע בפומבי בקיץ 2010 - תולעת סטוקסנט, שלפי הדיווח פותחה על ידי ארה"ב וישראל.

בפגישה מתוחה בחדר המצב בבית הלבן, ימים ספורים לאחר הפרסום על התולעת, אובמה, סגנו, ג'ו ביידן, וראש ה-CIA דאז, לאון פאנטה, דנו בסוגייה אם הנסיון הכי שאפתני של ארה"ב להאט את ההתקדמות של מאמצי אירן בתחום הגרעין, ספג מכה קשה. "האם עלינו לסגור את הדבר הזה?", שאל אובמה, לפי עדויות של חברים בצוות לביטחון לאומי של הנשיא שנכחו בחדר. אחרי שנאמר לו כי לא ברור כמה הארנים יודעים על התוכנית והוצגו לו הוכחות כי הדבר עדיין גורם תוהו ובוהו, החליט אובמה להמשיך את מתקפות הסייבר.

בשבועות שלאחר מכן, המתקן בנתנז נפגע על ידי גרסה חדשה יותר של התולעת וגרסה נוספת לאחר מכן. באחרונה בסדרת המתקפות, שבועות ספורים לאחר שפעולת הסטוקסנט פורסמה ברחבי העולם, הושבתו זמנית אלף מתוך 5,000 צנטריפוגות שאירן השתמשה בהן להעשרת אורניום.

הממשל מעולם לא הודה בשימוש בנשק בתחום הסייבר

הדיווח מבוסס על ספר שיפורסם בקרוב ובמסגרתו בוצעו ראיונות שנערכו במשך השנה וחצי האחרונות עם גורמים אמריקנים, אירופים וישראלים בהווה ובעבר, שהיו מעורבים בתוכנית וכן עם מגוון מומחים חיצוניים. הגורמים הללו העניקו הערכות שונות על הצלחת התוכנית בהאטת ההתקדמות האירנית לפיתוח נשק גרעיני. לפי הערכה של גורמים בממשל, המאמצים גרמו להאטה של 18 חודשים עד שנתיים בתוכנית, אך מומחים אחרים בתוך הממשל ומחוץ לו היו ספקנים יותר.

יש לציין, כי הממשל האמריקני אישר רק לאחרונה כי הוא מפתח נשק סייבר, אך מעולם לא הודה בשימוש בו. עד כה היו דיווחים על מתקפות נגד מחשבים של גורמים באל קאעדה ועל מחשבים שאחראיים על מערכות הגנה אוויריות, כולל בלוב בשנה שעברה. עם זאת, נראה שמדובר בפעם הראשונה שארה"ב השתמשה שוב ושוב בנשק סייבר כדי לפגוע בתשתית של מדינה אחרת.

העיתון מזכיר את הווירוס "להבה", שדבר קיומו פורסם השבוע, לאחר שתקף מחשבים של גורמים אירנים, ולדברי גורמים אמריקנים הוא אינו חלק מ"המשחקים האולימפיים". הם סירבו לציין האם ארה"ב אחרית למתקפת וירוס "הלהבה".

עוד בנושא
נתניהו רומז לאירן? ”יכולת הסייבר משפרת ההגנה שלנו”
"וירוס ריגול חדיש תקף מחשבים בישראל ובאירן"
איזו מדינה עומדת מאחורי וירוס הריגול המתוחכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully