וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו רומז לאירן? ”יכולת הסייבר משפרת ההגנה שלנו”

טל שלו

29.5.2012 / 20:00

בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי אמר ראש הממשלה כי אירן צריכה להפסיק את ההעשרה, להוציא את החומר שהועשר ולפרק את המתקן בקום. "זה צריך להיות יעד המשא ומתן"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (שלישי) בפתיחת הכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, והתייחס בהרחבה לסוגיית הגרעין האירני. כשברקע פרשת הווירוס שתקף מחשבים באירן, אמר נתניהו כי תחום הסייבר משולב בבעיית הגרעין ובעיית הטילים וציין כי "יכולת הסייבר שאנחנו מפתחים מגדילה את כושר ההגנה של מדינת ישראל".

לדברי ראש הממשלה, בתחום הסייבר אין משמעות רבה לגודלה של המדינה ויש משמעות לכוח המדעי שלה "ובזה ישראל מבורכת". נתניהו הסביר כי ישראל משקיעה בכך הון רב אנושי וכספי כאחד. "אני צופה שההשקעות האלה יגדלו בשנים הקרובות", הוסיף. "כל מדינה מתקדמת מאויימת על ידי מערכות תקיפה בתחום הסייבר, וכיוון שאנחנו אחת המדינות הממוחשבות בעולם, אנחנו חשופים במיוחד".

נתניהו הזכיר את מטה הסייבר הלאומי שהוקם ואמר כי "כמו בכל דבר חשוב קבעתי יעד – שישראל תהיה בין חמש המעצמות המובילות בתחום הסייבר בעולם. אני מאמין שנשמור על יעד זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, מאי 2012. דרור עינב
"היעד - ישראל בין חמש המעצמות". נתניהו/דרור עינב

נתניהו התייחס לשיחות בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין וטען כי "לא רק שצריך להעצים את הסנקציות, צריך להעצים את הדרישות מאירן ולעמוד על כך שתבצען במלואן. היא צריכה להפסיק העשרה, להוציא משטחה את כל החומר שהועשר ולפרק את המתקן בקום" .

ראש הממשלה הבהיר בנאומו כי רק התחייבות מפורשת במשא ומתן לשלוש הדרישות האלה ובדיקת ביצוען יכול לעצור את תכנית הגרעין. "זה צריך להיות יעד המשא ומתן. עם זאת, זה אינו מה שנדרש מאירן כיום", אמר נתניהו והביע אכזבה מהשיחות עד כה. "אני נמצאים אחרי כמה סבבי שיחות בהן האירנים נדרשו לחדול מהעשרה נמוכה של אורניום, של שלושה אחוזים. לא רק שהם לא עשו זאת, הם המשיכו להעשיר ללא הפרעה ועלו ל-20 אחוזים וכפי שהתברר לאחרונה אף למעלה מזה. הם מקדמים כל הזמן את תכניתם לייצור פצצות גרעיניות. היה מצופה שלאור ההפרות המעצמות ידרשו מאירן להפסיק כל העשרה, אבל במקום דווקא הורידו את הדרישות. בסיבוב הזה לא מתעקשים על כך שאירן תפסיק את כל ההעשרה. הסנקציות חשובות ואני אומר בסיפוק שהלחץ מופעל, אבל מנגד הן חייבות להיות מלוות בדרישות שהשילוב שלהן יוביל לעצירת התכנית. יתכן שהם יפסיקו זמנית, אבל המבחן יהיה אם האירנים יעצרו את כל ההעשרה ויפרקו את המתקן בקום. זה המבחן".

ראש הממשלה גם הגיב לכתבי האישום בטורקיה נגד בכירים בשל המשט לעזה ופנה לחיילי צה"ל. "מדינת ישראל תמיד תעמוד לצידכם בכל מקום, בכל מצב. אתם שמרתם עלינו, אנחנו נשמור עליכם", אמר נתניהו.

בנאומו התייחס ראש הממשלה לתהליך המדיני מול הפלסטינים וקרא ליו"ר הרשות, אבו מאזן, לתת סיכוי לשלום. "הסכם שלום עם הפסלטינים נחוץ בראש ובראשונה כדי למנוע מדינה דו לאומית וכמובן כדי לחיות בשלום, וכדי לחזק את מעמד ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. איננו רוצים לקלוט פלסטינים ולקבלם כאזרחי מדינת ישראל. ולכך התייחסתי בנאום בכנסת, בבר אילן ובקונגרס האמריקני, כי אני תומך ומקדם את השלום בין שתי מדינות לאום – מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינת לאום יהודית. יש תמיכה רחבה מאוד בעם להסדר כזה שנותן מענה לאיומים התמידיים. אני אומר שממשלת האחדות תומכת בכך וקורא לאבו מאזן לא להחמיץ הזדמנות זו ולתת סיכוי לשלום. אל תאבד את ההזדמנות להושיט יד לשלום, ובאנגלית – President Abbas, all we are saying is give peace a chance.

מפגינים ניסו לתקוף זרים בתום הפגנה נגד מדיניות הממשלה בתל אביב. דרור עינב
"לגלות איפוק ואחריות". ההפגנה נגד הזרים בשבוע שעבר/דרור עינב

ראש הממשלה התייחס בדבריו גם לסוגייה שמסעירה לאחרונה את המדינה - האזרחים הזרים, ואמר כי פריצת גבולות המדינה על ידי מסתנני עבודה בלתי חוקיים היא איום. "המדיניות שלי בעניין היא ברורה - קודם לעצור באמצעות הגדר, ובמקביל להוציא את כל אלו שנמצאים בישראל אל מחוץ למדינה. נתחיל בהוצאת המסתננים מדרום סודן, בכפוף להחלטת בית המשפט שאני מאמין שנקבל בימים הקרובים. חשוב להבין שהחוק הבינלאומי מקשה על ההצעה. אם אתה רוצה להחזיר אותם או להוציא אותם למדינה שלישית, צריך את אישור המדינה, ולהבטיח שלא יאונה להם כל רע. אנחנו מקיימים לצורך כך מגעים עם מדינות רבות, זה לא יקרה ביום אחד, אבל זה גם לא משהו שאין לו פתרון. אף על פי שזה קשה, אפשר גם אפשר להוציא ואנחנו נוציא. כמו שפתרנו בעיות אחרות נפתור גם את זו, בכפוף להסכמים בינלאומיים".

נתניהו קרא לציבור לגלות איפוק ואחריות בנוגע לסוגייה. "אנחנו עם מוסרי וננהג בהתאם. אנחנו שוללים אלימות, התלהמות. אנחנו מכבדים את זכויות האדם. יש זכויות גם לאנשים שאין להם זכות להיות פה, ונכבד אותם – נוציא ונכבד אותם. לא נאבד צלם אנוש אבל גם לא נקבל את המציאות שבה מסתנני יבשת שלמה יגיעו לפה כדי לעבוד. אנחנו מחויבים להגן על הגבולות גם כדי להגן על עתיד ישראל".

לקריאה נוספת
אירן: "מתקפת-הסייבר של משטר לא לגיטימי תיכשל"
השר יעלון: "הווירוס - אמצעי סביר לפגוע באירן"
סעיפי דו"ח סבא"א שנעלמו מהעין: אירן מקדמת גם ייצור פלוטוניום

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully