וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: המצב בסוריה עלול לגרום למלחמה אזורית

מזכירת המדינה הזהירה כי מלחמת האזרחים עלולה לסחוף אליה גם את "אירן ומעצמות אזוריות נוספות", וכי מדיניות רוסיה רק מקרבת את התסריט הזה. בשטח: הצבא שוב תוקף את חולה

האם מערבולת הדמים בסוריה עתידה לסחוף לתוכה את מדינות האזור? לאחר שאתמול איימה אירן כי במקרה של התערבות זרה בסוריה, ישראל תהיה זו ש"תיקבר" - איום שגרר תגובה ישראלית נזעמת - מביעה גם מזכירת המדינה של ארצות הברית, הילרי קלינטון, דאגה מפני התפתחות כזו. במפגש עם תלמידים בקופנהגן בירת דנמרק, בתחילתו של סיור באירופה, הזהירה היום (חמישי) קלינטון כי המצב בסוריה נמצא על סף מלחמת אזרחים - שעלולה, לדבריה, להידרדר למלחמה אזורית, בה יהיו מעורבות גם "אירן ומעצמות אזוריות נוספות".

מרחץ הדמים בסוריה - כותרות אחרונות:
המורדים באולטימטום לאסד: 48 שעות, "או שצפה לתוצאות"
עדות ילד מהטבח בחולה: "אמי נורתה לנגד עיניי"
פוטין: איש לא ילחץ עלינו לשנות עמדה בנושא הסורי
ארה"ב: למרות מעשי הרצח, לא נתערב צבאית בסוריה

מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, במפגש עם תלמידי תיכון בבירת דנמרק, קופנהגן, 31 במאי 2012. רויטרס
"מיום ליום, הטיעונים בזכות תקיפה מתחזקים". קלינטון, היום בדנמרק/רויטרס

בהקשר זה הזכירה גם חששות של ירדן, טורקיה ולבנון, שלכל אחת מהן סיבות משלה להיות מודאגת מההתפתחויות בסוריה. "אנחנו יודעים שהמצב עלול עוד להידרדר הרבה יותר", הוסיפה, "וזה מה שאנחנו מנסים כעת למנוע". לדבריה, עמדתה של רוסיה, הממשיכה לצדד בנשיא בשאר אסד ולהיאבק נגד הדחתו, "רק תורמת להתפתחות מלחמת האזרחים".

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הביע היום את דאגתו מפני "מלחמת אזרחים נוראית" בסוריה, ולדבריו, ייתכן שהמצב במדינה כבר עבר את "נקודת האל-חזור" בטבח בסוף השבוע בעיירה חולה שבמחוז חומס, שם נהרגו מעל 100 בני אדם, רובם נשים וילדים, וחלקם הגדול בהוצאה להורג שיטתית של מיליציות הנאמנות לאסד. אירוע זה הוא שעורר את גל התרעומת הבינלאומי הנוכחי נגד דמשק, שכלל גירוש של נציגי סוריה מבירותיהן של רוב מעצמות העולם, במהלך בינלאומי מתואם שנעשה שלשום.

הפגנה נגד נשיא סוריה בשאר אסד מחוץ לשגרירות סוריה בבירת ירדן, עמאן, 30 במאי 2012. רויטרס
מפגינים רומסים את תמונת אסד, אתמול מול שגרירות סוריה בבירת ירדן, עמאן/רויטרס

בדבריה בקופנהגן התייחסה קלינטון גם לאפשרות של התערבות צבאית בינלאומית בסוריה, ואמרה היום כי ארה"ב תזדקק לתמיכה בינלאומית, כולל תמיכה מצד רוסיה, לשם עריכת פעולה כזו. היא הסבירה, לשם ההמחשה, כי רק שיתוף פעולה בינלאומי איפשר את תקיפת נאט"ו בשנה שעברה בלוב, שסייעה בהפלתו של הרודן מועמר קדאפי. היא לא הצהירה על נחיצותה, בהכרח, של תקיפה בסוריה לפתרון המשבר במדינה - אך הבהירה כי "מיום ליום, הטיעונים בזכות תקיפה כזו מתחזקים".

צילומי לווין מוכיחים: הצבא הוביל את הטבח בחולה

בהקשר זה, רמזה אמש שגרירת ארצות הברית באו"ם, סוזן רייס, כי בממשל שוקלים "לעקוף" את עמדת מועצת הביטחון של האו"ם, שעד כה לא דנה באפשרות של תקיפה צבאית בסוריה. בלונדון, אמר שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, כי מדינתו אינה שוללת כעת כל אפשרות בנוגע לפתרון המשבר בסוריה, כולל פעולה צבאית. בצרפת - אחת המדינות המובילות את הדרישה לתקוף בסוריה - התייחסו היום לדברים הללו בהודעה של משרד החוץ, בה נאמר כי "כל האפשרויות נשקלות" בכל הקשור לסוריה, אולם עדיין "מחויבים לפעולה במסגרת החלטות מועצת הביטחון".

משקיפי האו"ם מתקבלים בחולה שבסוריה בעקבות הטבח בעיר, 26 במאי 2012. רויטרס
תושבי חולה מציגים את גופות הרוגי הטבח למשקיפי האו"ם, בסוף השבוע/רויטרס

בסוריה עצמה, בינתיים, נמשכים מעשי הטבח - והיום דיווחו ארגוני זכויות אדם כי הצבא חזר שוב לתקוף את חולה. לפי דיווחי ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון וארגון "ועדות התיאום המקומיות" הפעיל בשטח, לפחות שני בני אדם נהרגו בתקיפה היום בעיירה, שכללה פצצות מרגמה וטילים.

בתוך כך, חשפה היום רשת BBC צילומי לווין של חברת "דיגיטל גלוב", שצולמו בשבת בבוקר, שעות לאחר הטבח בחולה, בה נראית העיירה כשכוחות צבא מקיפים אותה. התיעוד, בו נראות עמדות ירי של ארטילריה, מוכיח, לטענת פרשנים שעיינו בו, כי האירועים בעיירה היו טבח מתוכנן של הצבא וסייעניו. "טביעת הרגל המובהקת של הצבא ניכרת כאן", אמר פורבס מקנזי, קצין מודיעין בריטי לשעבר שניתח את הצילומים עבור החברה. "הם ירו בתותחי 122 מ"מ אל תוך העיירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully