וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס בטקס השבעת שופטים: "עלינו להוקיע קולות הסתה"

גלעד גרוסמן

31.5.2012 / 11:00

פרופ' דפנה ברק-ארז ואורי שהם מונו לשופטי העליון החדשים ואיתם הושבעו תשעה שופטי שלום. לא צפויים מינויים נוספים לעליון בשנתיים הקרובות, עד לפרישת עדנה ארבל ב-2014

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

בית המשפט העליון צירף היום (חמישי) לשורותיו שני שופטים חדשים - פרופ' דפנה ברק-ארז ואורי שהם. יחד אתם הושבעו עוד תשעה שופטים של בתי משפט שלום ורשמים.

טקס ההשבעה נערך באופן חריג בבית המשפט העליון ולא בבית הנשיא, שעובר כעת שיפוצים. בטקס נואמים גם נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ושר המשפטים, יעקב נאמן. השופטת מרים נאור, שמתמנה היום למשנה לנשיא במקומו של השופט אליעזר ריבלין שפרש השבוע לגמלאות, תישא דברים בשם השופטים המתמנים.

בנאומו בירך פרס את שופטי העליון הנכנסים ואמר: "משא כבד אנו מטילים היום על כתפיכם מתוך אמון בכם. מבחינה מקצועית ואישית כאחד. ברכתי הנאמנה לכם ולבני משפחותיכם הגאים בכם ומוקירים אתכם יחד עמנו". הוא גם בירך את השופטת מרים נאור, שהתמנתה למשנה לנשיא בית המשפט העליון, ואמר כי מאחוריה שובל ארוך של הכרעות דין אמיצות ונבונות. "לעולם לא העדפת נתיב קל על פני דרך נכונה. אנו גאים בך על כך", הוסיף.

נשיא המדינה התייחס בהזדמנות זו לסוגיית מעמד מבקשי המקלט הבוערת ואמר: "בימים אלה, נחשפו בקרבנו גילויי הסתה וגזענות. כנשיא המדינה, וככל אזרח, אסור לי ולנו להישאר אדישים להם". פרס אמר כי הוא מודע למצוקתם של תושבי דרום תל אביב ומקומות נוספים וכי על המדינה מוטלת החובה לתת מענה חוקי ומעשי בנושא זה. "יחד עם זאת", הוסיף, "על כולנו להוקיע גילויי גזענות וקולות הסתה. שנאת זרים עומדת בניגוד ליסודות היהדות. מחובתנו לכבד את הזר והאחר המצוי בקרבנו. תוך הקפדה ושמירה על זכויותיהם כבני אדם".

גרוניס: "כל אחד מהם נושא ניסיון רב שנים של עבודה משפטית"

שני המינויים הבולטים היום הם שני שופטי העליון החדשים. פרופ' דפנה ברק-ארז, ששימשה עד למינוי כדיקנית הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב, עמדה בעבר בראש מספר עמותות, פרסמה שורה של מאמרים בולטים וזכתה בכמה פרסים, בהם פרס חשין למצוינות אקדמית במשפט, בו זכתה בשנה שעברה. שמה צורף כמועמדת לעליון כבר לפני ארבע שנים, והיא גם היתה מועמדת לרשת את מני מזוז כיועצת המשפטית לממשלה.

אורי שהם, ששמו עלה כ"מועמד המזרחי", שימש בעבר כפרקליט הצבאי הראשי ועד הבוקר כיהן כשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב. אתמול הוא אף גזר שבע שנות מאסר על "מלך השוק האפור" בני רביזדה. לפני מספר שנים סווג שהם כגורם המאוים ביותר במערכת בתי המשפט בישראל והיה תחת אבטחה הדוקה, לאחר שגזר תקופות מאסר ארוכות על ראשי ארגון הפשיעה שורפי מיפו. האו נחשב לשופט "פלילי", אולם בחודשים האחרונים עבר לדון בתיקים אזרחיים.

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, אמר כי: "השופטים החדשים המתמנים היום לבית המשפט העליון מצטרפים לשרשרת ארוכה של שופטי עליון לדורותיהם. כל אחד מהם נושא ניסיון רב שנים של עבודה משפטית. הם מביאים רקע עשיר וידע נרחב". גרוניס הוסיף כי מילוי מכסת השופטים בבית משפט העליון יסייע בהפחתת הלחץ על השופטים, "אך אין בו כדי לפתור את הבעיה".

עם הצטרפותם של השניים, שמחליפים את הנשיאה לשעבר דורית ביניש ואת המשנה לנשיאה לשעבר ריבלין, לא צפויים מינויים נוספים לעליון בשנתיים הקרובות, עד לפרישתה של עדנה ארבל ביוני 2014.

"השופט, בכל ערכאה, צריך לעשות מה שצריך לעשות", אמרה המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בטקס. "כך יעשה השופט גם אם הוא יודע שהכרעתו לא תהיה פופולרית, או לא תהייה פופולרית במגזר זה או אחר של הציבור. אין לשופט כל ברירה. מלאכתנו היא עשיית משפט; דהיינו: לעשות את מה שצריך לעשות. לעתים, נדירות אמנם, השופט נתקל באיומים שנועדו להשפיע על הכרעתו; לעתים קרובות יותר הוא נחשף לניסיונות השפעה מעודנים יותר. עד שיחליט השופט מהו הדבר הנכון לעשותו הוא מתלבט, ולעתים גם מתייסר. אולם משגמר בדעתו, הידיעה שאין ברירה אלא לעשות את מה שנכון לעשותו – היא ידיעה המביאה עמה שלוות נפש".

לקריאה נוספת
העליון נפרד מהשופט ריבלין: "קירב את הצדק למשפט"
"השופט גרוניס - האחרון שיהיה תלוי בפוליטיקאים"
בטקס השבעת שופטים הקודם: גרוניס נזף בנאמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully