וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון נפרד מהשופט ריבלין: "קירב את הצדק למשפט"

גלעד גרוסמן

28.5.2012 / 12:54

נשיאי בית המשפט העליון ושופטיו בעבר ובהווה, יחד עם בכירים נוספים במערכת המשפט, נפרדו משופט העליון שפורש היום בתום קריירה מפוארת. "דוגמה ומופת לשופט צנוע ושקט"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

כשלצדו שופטים ובכירים בהווה ובעבר במערכת המשפט, נפרד היום (שני) השופט אליעזר ריבלין מבית המשפט העליון. ריבלין נתן את פסק דינו האחרון, ובהמשך נשאו דבריו כמה מעמיתיו, והוא עצמו. "להיות שופט מבחינתי הוא החופש להחליט על פי צו מצפונך במסגרת הדין", ציין השופט ריבלין בנאומו. "להיות שופט הוא לעשות את הצודק והראוי על פי מיטב הכרתך ועל פי כללי המשפט. להיות שופט זה גם לגעת בכל היבטי החיים והזדמנות להקל על מצוקתם של אחרים, אך גם ההכרה בעבודה כי אתה נתון ככל אדם לטעויות, כי החוק חכם ממך וכי במהותו טמונה חוכמת חיים".

ריבלין גם דיבר על פסק דין שנתן בנוגע לילדה רים אבו חנא, אשר נהרגה בתאונת דרכים, ובו פסק כי יש להעניק פיצויים שווים גם למי שמגיע מרקע כלכלי וחברתי דל יותר, זאת מתוך הנחה כי יתכן שעתידו יהיה טוב יותר. "אני מזכיר את שמה", אמר, "כי במובנים רבים רים אבו חנא היא אני".

טקס פרישתו של אליעזר ריבלין מהעליון. עומר מירון
טקס פרישתו של שופט העליון אליעזר ריבלין, היום/עומר מירון

בין השאר, נכחו במעמד פרישתו של השופט ריבלין נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, נשיאי בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, אהרן ברק ודורית ביניש, שר המשפטים יעקב נאמן, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שופטי עבר ובהם יצחק זמיר, אליהו מצא, יעקב טירקל וגבריאל בך, נשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב ובפתח תקווה, דבורה ברלינר והילה גרסטל, שופטי העליון לעתיד אורי שהם ודפנה ברק ארז, בכירים בפרקליטות ובני משפחה.

"נפרדים אנו היום לא רק מאחד השופטים המוערכים במערכת המשפט, אלא גם מהשופט הוותיק ביותר במערכת. 36 שנות שיפוט מסכם היום השופט ריבלין. שנים של תרומה משמעותית לפיתוחם של ענפי משפט שונים", ציין הנשיא גרוניס, בדברי הפרידה שלו מריבלין. "השופט ריבלין הינו דוגמה ומופת לשופט צנוע ושקט, שהתקדם במעלה השפיטה בזכות יכולותיו וכישרונותיו".

גם היועץ המשפט לממשלה נשא דברים בטקס הפרידה. "נפרדים אנו היום משופט שלום, משופט בית המשפט המחוזי, ומשופט בית המשפט העליון, שהשכיל לקרב את הצדק למשפט, ככל ששופט יכול לקרבם", אמר וינשטיין בפתח דבריו. "מסלול השיפוט הארוך והמפואר שעשה ריבלין בכל הערכאות, הותיר אחריו מורשת שיפוטית שיש בה, מחד, הבהרת הדין הנוהג תוך יצירת ודאות בדין, ומאידך, חשיבה מקורית וחדשנית שיש בה אומץ לב".

טקס פרישתו של אליעזר ריבלין מהעליון. עומר מירון
"נפרדים אנו היום לא רק מאחד השופטים המוערכים במערכת המשפט, אלא גם מהשופט הוותיק ביותר במערכת". נשיא בית המשפט העליון נפרד מהשופט ריבלין/עומר מירון

פסיקתו האחרונה של השופט ריבלין, עסקה בכמה ערעורים שדנו סביב תביעות שהגישו אנשים שנולדו עם מומים ומוגבלויות שונות כתוצאה מרשלנות רפואית. בפסיקתו הבוקר, קבע ריבלין, יחד עם שישה שופטים נוספים, כי לא ניתן להכיר עוד בזכותו של ילד שנולד עם מום, שאם היה מתגלה לפני הלידה היה מביא להפסקת ההריון של אמו, לתבוע את רופאיו. עם זאת, הרחיבו השופטים באופן משמעותי את זכותם של הורי הפעוט לתבוע בגין רשלנות רפואית.

ריבלין יוצא היום לגמלאות, שבועיים לאחר שניסה להתמודד על תפקיד מבקר המדינה, ולא נבחר. הוא יכול היה לקבל לזמן קצר את תפקיד נשיא בית המשפט העליון, אחרי פרישתה של הנשיאה הקודמת ביניש, אולם הודיע מראש כי הוא לא מעוניין לכהן בתפקיד לזמן כל כך קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully