וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השופט גרוניס - האחרון שיהיה תלוי בפוליטיקאים"

גלעד גרוסמן

10.1.2012 / 13:30

בדיון בבג"ץ בעתירה נגד "חוק גרוניס" אמר השופט רובינשטיין כי המועמד לנשיאות העליון הוא האחרון שיהיה לו תלות שכזאת. התנועה לאיכות השלטון: "מנסים לעשות הנדסה גנטית לבית המשפט"

השופט גרוניס הוא האדם האחרון שיהיה תלוי בפוליטיקאים בעקבות מינויו לנשיא – כך אמר הבוקר (שלישי) השופט אליקים רובינשטיין במהלך דיון בבג"ץ בעתירה נגד "חוק גרוניס", שהגישה התנועה לאיכות השלטון.

בתחילת הדיון הבהיר השופט אליעזר ריבלין, שהוא ותיק השופטים אחרי הנשיאה דורית ביניש, שאין לו שום כוונה להתמנות לנשיא. "אולי התואר שלי ישתנה, במקום משנה לנשיאה זה יהיה משנה לנשיא, וזה השינוי היחיד שהחוק הזה יכול לעשות, וזה לא משנה את זכויות הפנסיה", אמר. יצוין כי ריבלין, שפורש בעוד כארבעה חודשים, הצהיר כבר לפני מספר שנים כי אין בכוונתו להציע עצמו לנשיאות.

בדיון עצמו הקשו השופטים על העותרים, בניסיון להבין מהי העילה החוקית לביטול החוק. "השאלה היא, אם החוק הקודם משנת 2007 (שבו נקבע כי שופט שלא נותרו לו שלוש שנות כהונה אינו יכול להיבחר לנשיא – ג.ג.), הוא עצמו לא נועד לבטל את שיטת הסיניוריטי?", שאל ריבלין. לדבריו, הכנסת למעשה ביטלה את החוק מ-2007, "לכן היא החזירה את המצב לקדמותו, המצב שהיה כל השנים".

"גל של שטנה פוקד את העליון"

עורך הדין אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון, מגישת העתירה, טען כי "מנסים לעשות הנדסה גנטית לבית המשפט העליון. זה גל של שטנה שפוקד את בית המשפט העליון ואעמוד על כך". הוא הוסיף שמדובר בחקיקה פרסונלית וכי הכנסת ניסתה לקדם מועמד מטעם. לכך השיב השופט רובינשטיין כי מדובר בהתייחסויות ציבוריות לגיטימיות, אולם אין בכך עילה חוקתית להורות על ביטול החוק.

שרגא המשיך וטען כי "אנו נעמוד פה עוד שלוש שנים ואז ישימו את הרף חמש שנים, למה? כי לא רצו שהשופטת נאור תהיה וכו', וכך ימנו את השופטים ונשיאי בית המשפט העליון. פעם יעלו את הרף ופעם יורידו אותו. תמיד תהיינה הסיבות כדי שהם יבחרו את נשיא בית המשפט העליון". "למה לא?", שאל, "אם עכשיו אתם מכשירים את זה ואומרים כי זה בסדר - כך זה ימשיך להיות. אפשר יהיה לזרוק כל מועמד כי המכניזם הזה עובד".

לאחר השתהות ארוכה, בעקבות מחלוקות פוליטיות ומשפטיות, נסללה הדרך למינויו של השופט אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון, עם העברת "חוק גרוניס" בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בשבוע שעבר. החוק קובע כי שופט עליון יוכל להתמנות לנשיא בית המשפט גם אם נותרו לו פחות משלוש שנים לפרישתו מהתפקיד. על כן גרוניס, אשר כהונתו מסתיימת בינואר 2012, יוכל להתיישב על כס הנשיאות.

עוד באותו נושא:
וינשטיין לבג"ץ: אין פגיעה חוקתית ב"חוק גרוניס"
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק גרוניס
לאחר אישור החוק: איך יראה עידן גרוניס בעליון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully