וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 שנות מאסר לנשיא ליבריה שהורשע בפשעי מלחמה

30.5.2012 / 13:53

צ'ארלס טיילור הוא המנהיג הראשון בהיסטוריה שנשלח לכלא על ידי בית דין בינלאומי, לאחר הרשעתו באחריות לפשעי המורדים בסיירה לאון - שם הגיבו: "נעשה סוג כלשהו של צדק"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

עוד פיסה של היסטוריה בהאג: חבר מושבעים בבית דין בינלאומי בעיר שבהולנד גזרו בצהריים (רביעי) עונש של 50 שנות מאסר על צ'ארלס טיילור, נשיא ליבריה לשעבר, בעקבות הרשעתו באחריות לפשעי מלחמה שבוצעו בסיירה לאון, שכנתה של ליבריה במערב אפריקה. טיילור היה המנהיג הראשון של מדינה שמורשע אי פעם בפשעי מלחמה בבית דין בינלאומי.

50 שנות מאסר לנשיא ליבריה לשעבר צ'ארלס טיילור. רויטרס
קיבל את גזר הדין באדישות, אך זע באי נוחות בכסאו כשהמצלמות נחו עליו. טיילור, היום בדיון בהאג/רויטרס

בית הדין המיוחד לפשעי מלחמה בסיירה לאון הרשיע את טיילור בסוף החודש שעבר ב-11 סעיפים שונים של סיוע ותמיכה למורדים בסיירה לאון, שהיו אחראים לסדרת מעשי זוועה במהלך מלחמת האזרחים בת 11 השנים במדינה, שהסתיימה בשנת 2002, לאחר שגבתה את חייהם של כ-50 אלף בני אדם. בין היתר, הורשע טיילור באחריות למקרים רבים מספור של רצח, אונס והתעללות שביצעו המורדים.

השופטים הקלו באופן יחסי בעונשו של טיילור, לאחר שהתביעה דרשה לגזור עליו 80 שנות מאסר, אולם הבהירו כי העונש שנגזר הוא עדיין כבד ביותר. השופט, ריצ'רד לוסיק, הסביר כי בהעדר כל תקדים משפטי דומה, החליט על העונש שגזר כדי לשקף את התפקיד שמילא טיילור ואת מקומו הבכיר בשרשרת הפיקוד. "הוא נמצא אשם בסיוע לכמה מהפשעים המזוויעים ביותר שבוצעו בהיסטוריה המתועדת", קבע בגזר הדין. "על מנהיגים לשמש דוגמה נגד ביצוע פשעים, ולא לסייע בביצועם. גזר הדין הקשה, לפיכך, משקף את מעילתו באמון הציבורי שניתן בו".

טיילור עצמו, חנוט בחליפה כחולה ועניבה צהובה, האזין בפנים אדישות להקראת גזר הדין, שארכה כ-45 דקות. אצבעותיו שלובות מול פיו ומצחו חרוש קמטים, הוא נע באי נוחות במושבו בזמן שהמצלמות התמקדו על פניו. הוא צפוי לערער על גזר הדין - וגם התביעה צפויה לערער על קולת העונש.

יהלומי דמים וקטיעת איברים

טיילור עלה לשלטון בליבריה בשנת 1997, בבחירות דמוקרטיות לכאורה שנערכו לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם בין תומכיו לבין קודמו, סמואל דו, שבתורו הטיל אף הוא אימה על תושבי ליבריה באמצעות דיכוי אלים ורדיפת שבטים במדינה. המלחמה גבתה אינספור קורבנות, ונעשה בה שימוש צבאי נרחב בילדים שנחטפו, סוממו והוכשרו במחנות אימונים לביצוע משימות אכזריות כחלק ממעשי הזוועה אותם ביצע טיילור.

אזרחים בסיירה לאון צופים בשידור חי במשפטו של נשיא ליבריה לשעבר, צ'רלס טיילור, המועמד לדין בהאג. אפריל, 2012. רויטרס
שימוש צבאי בילדים שנחטפו. טיילור בעת הקראת פסק הדין, לפני חודש/רויטרס

בניסיון לצבור כוח וממון, התערב טיילור במלחמת אזרחים נוספת - בין מחתרת ה-RUF בסיירה לאון לבין הנהגת המדינה. הרודן לשעבר סיפק למורדים נשק ואמצעים, והם, בתמורה שיעבדו באכזריות אזרחים לעבדות בכריית יהלומים, שכונו "יהלומי דמים" - אותם העבירו לטיילור. במהלך משפטו של טיילור, העידה הדוגמנית נעמי קמפבל, על מקרה שבו קיבלה מהרודן שקית ובה "אבנים מלוכלכות קטנות" - שנחשבו ליהלומים שמקורם בכריית עבדות. בקרבות בסיירה לאון, שידלו המורדים באיומים ילדים צעירים לבצע מעשי זוועה, עינויים ואונס. העונש השכיח לילדים שסירבו לפקודות היה קטיעת גפיים. כמה מגידמים הללו העידו במשפט וסיפרו על הזוועות שחוו.

בסיירה לאון הגיב היום לגזר הדין סגן שר ההסברה, שקה טרוואילה: "היום, העם בסיירה לאון, הקורבנות, המשקיפים בתוך המדינה ומחוצה לה, מאמינים שסוג כלשהו של צדק נעשה".

לקריאה נוספת:
"הרשעת טיילור - מסר למנהיגי כל העולם, גם אסד"
היסטוריה בהאג לפני חודשיים: מורשע ראשון בביה"ד לפשעי מלחמה
החודש: נפתח בהאג משפט "הקצב מבוסניה": חייך ומחא כפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully