וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק על התהליך המדיני: "יש לשקול צעד חד צדדי"

טל שלו

30.5.2012 / 9:00

שר הביטחון התבטא כך לראשונה לגבי המו"מ עם הפלסטינים. הוא דחה הטענות שדן עם נתניהו בחדרי חדרים על אירן. על הטבח בסוריה תהה: "האם כשהעולם חייב לפעול הוא אכן יפעל?"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: גדי וינסטוק)

שר הביטחון, אהוד ברק, התייחב הבוקר (רביעי) למשא ומתן עם הפלסטינים, ואמר לראשונה כי אם יימשך הקיפאון המדיני, על ישראל לשקול צעד חד צדדי של התכנסות או התנתקות מהגדה המערבית. "אי עשייה היא לא אפשרות", התריע ברק בסיום נאומו במכון למחקרי ביטחון לאומי, והדגיש את ההזדמנות שנוצרה להובלת תהליך מדיני עם התרחבות ממשלת האחדות בראשות נתניהו.

"ניסיון להשיג הסדר כולל הוא חשוב מאוד ולהגיע לסיום הסכסוך, אבל לא לא בטוח שזה אפשרי. אם יתברר שזה לא אפשרי, צריך לחשוב על הסדר ביניים או אפילו על פעולה חד צדדית", אמר והוסיף כי "המתנה ואי העשייה זו אשליה של שקט. אנחנו על זמן שאול. נגיע לפינה, נגיע לקיר. חלק מהאנשים היום, שמעדיפים לשקוע בתרדמת, יגידו אז 'איך לא ראינו?'. יש הסכמה על הקווים בקרב רוב גדול ושקט במדינה, ולפי דעתי גם בממשלה, על שתי מדינות לשני עמים עם סימון גבול פנימי בארץ ישראל".

ברק נואם במכון למחקרי ביטחון לאומי. יותם רונן
"אין החלטות סודיות בחדר חשוך". "אנחנו משוכנעים שהאירנים מנסים להוליך את העולם כולו שולל". ברק, הבוקר/יותם רונן

לצד זאת תקף ברק בחריפות את הביקורת הציבורית שהושמעה עליו ועל ראש הממשלה בחודשים האחרונים בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות בנושא האירני. "אין סודות ששום בן אדם יחיד, אני או ראש הממשלה, מחליטים לבד בחדר חשוך. זה תיאור הזוי שנועד לתופף על המיתרים של חששות טבעיים ואנושיים", אמר ברק. "אפשר להשתחרר מהחרדה ומנדודי השינה שלא דנים מספיק. אפילו דנים יותר מדי".

"ישראל היא האחראית לביטחונה"

"ראש הממשלה ואני, ובכירים בארה"ב צריכים לדבר מעת לעת. חלק מההתבטאויות שנשמעו אינן אחראיות, מזיקות למאמץ לעצור את אירן ומגבילות את חופש הפעולה גם של המעצמות וגם של ישראל", אמר ברק בהרצאת הפתיחה ביומו השני של הכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, המתקיים תחת הכותרת "אתגרי הביטחון של המאה ה-21: בחיפוש אחר הזדמנויות בסביבה סוערת".

שר הביטחון הוסיף ואמר כי על אף הנטייה להציג בשיח הציבורי, בעיקר בישראל וגם בארה"ב, כי ישנן מחלוקות רבות סביב הנושא האירני בין ישראל לארה"ב, "אפילו בתוך הממשלה", יש להדגיש כי ישנן נקודות של הסכמה. "היום, בשונה מבעבר, ישנה הסכמה נרחבת לגבי הכוונות האמיתיות של אירן", אמר ברק והוסיף כי "דו"חות סבא"א קובעים חד משמעית שאירן חותרת להשגת נשק גרעיני". לדבריו, כולם מדברים בלשון זהה שיש למנוע מאירן להפוך למעצמה גרעינית וכל האופציות נמצאות על השולחן. "אירן גרעינית מאיימת על הסדר העולמי כולו. אף אחד לא חולק על כך שבישראל האתגר האירני יותר קרוב לעין ולאף ועם פוטנציאל להתפתח בעתיד לאיום קיומי", ציין.

"אנחנו בשיח רצוף, אינטימי מאוד ופתוח עם הממשל האמריקאי", המשיך ברק, "ממשל אובמה פועל באחריות רבה של מעצמת על ופועל גם בסנקציות, גם בדיפלומטיה וגם בהכנסת התרחישים הצבאיים לתרחישי קיצון, והדברים האלה נעשו בהיקף ובעומק שלא ראינו בעבר". עם זאת, ברק הדגיש: "ברור שיש בינינו הבדלים בגישה בקצב של תקתוק השעונים - זה לא סוד השעון שלנו מתקתק יותר מהר", אמר והדגיש כי בסופו של יום ישראל היא האחראית לקבלת ההחלטות הנוגעות לביטחונה.

ספקות על תפקוד העולם בנושא סוריה

"בישראל, בשונה ממדינות אחרות, אין אופציה להתעלם מהאתגר", הוסיף ברק, "לדעתי זה גם מובן לכולם. אנחנו משוכנעים שהאירנים מנסים להוליך את העולם כולו שולל, באופן עקבי לחתור להפרה של הוראות סבא"א ותכלית מעשיהם היא להשיג ולמשוך זמן עד להתבססות מלאה, באופן שיוכלו אם וכאשר יחליטו להתקדם בצעד נוסף לייצור נשק או מתקנים גרעיניים".

ברק התייחס בדבריו גם להרג האזרחים בסוריה ואמר כי האירועים בסוריה מחייבים את העולם לפעולה ולא רק לדיבורים. "אלה פשעים נגד האנושות ואסור שהמערכת הבינלאומית תעמוד מנגד", אמר. הוא התייחס למהלך המתואם מאתמול, בו הודיעו מעצמות העולם על גירוש הסגל הדיפלומטי הסורי משטח,ן ואמר: "אני חושב שזה צעד נכון ובכיוון הנכון, אבל נדרשות פעולות יותר קונקרטיות. הקושי שיש לקהילה הבינלאומית לגבש פעולה אפילו במקרה ברור, חד ופשוט שבו קוברים ילדים לעיני כל העולם, הקושי לתרגם הכרה זאת לפעולה ולאחדות פעולה, חייבת לומר לנו משהו גם על הפיכחון שנדרש כשבאים להעריך אם כשאכן מובן מאליו שהעולם חייב לפעול - הוא אכן יפעל".

בתוך כך, 52% מהציבור היהודי בישראל סבור כי יש להימנע מתקיפה צבאית נגד הגרעין הצבאי האירני, כך עולה מסקר חדש של המכון למחקרי ביטחון לאומי, שהוצג בכנס השנתי של המכון. לפי הסקר, 48% מהציבור סבור כי תקיפה צבאית של מתקניה הגרעינים של אירן היא דרך הפעולה הישראלית המועדפת. עוד עולה מהסקר, שהציג האלוף במיל' יהודה בן מאיר ושנערך בקרב מדגם מייצג של 632 איש מהאוכלוסייה היהודית מעל גיל 18, כי רק 18% מהציבור סבור שבמידה ואירן תשיג נשק גרעיני היא תתקוף את ישראל במטרה להשמידה, ואילו כמעט שליש מהציבור (32%) סבור כי המשטר בטהרן אמנם יאיים על ישראל, אך יימנע מלתקוף אותה בשל חשש מתגובה ישראלית. כמו כן 62.5% מהציבור היהודי סבור כי ישראל תוכל להתמודד בהצלחה עם האיום הגרעיני האירני.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully