וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה: הושחתה אנדרטה לזכר קורבנות השואה בבירה

יומיים בלבד לאחר שרגלי חזיר מגואלות בדם נתלו על פסלו של חסיד אומות העולם ראול ולנברג, כעת התגלו כתובות נאצה על האנדרטה שליד הדנובה: "יהודים מלוכלכים, ירו בכם"

תקרית אנטישמית נוספת בהונגריה: יומיים לאחר שאנדרטה לזכר חסיד אומות העולם ראול ולנברג הושחתה בידי אלמונים בבודפשט, אתמול (שישי) לפנות בוקר התגלה מעשה השחתה נוסף בעיר, כאשר אנדרטה לזכר קורבנות השואה על גדות נהר הדנובה כוסתה בכתובות גרפיטי פוגעניות כלפי יהודים. על הדמויות הניצבות על האנדרטה רוססו מספר סמלי "מגן דוד" וכיתובים כגון: "יהודים מלוכלכים, זו לא מדינתכם" ו-"עומדים לירות בכם שם", כשחץ מצויר ליד הכיתוב ומפנה לנהר הדנובה, שם נורו למוות יהודים רבים במלחמת העולם השנייה.

המשטרה המקומית פתחה בחקירת האירוע, והקהילה היהודית מיהרה לגנות אותו בחריפות. בהודעה שפרסמה פדרציית הקהילות היהודיות בהונגריה הובעה הדרישה למצות את הדין עם העומדים מאחורי המעשה.

צפו בטקס זיכרון שנערך באנדרטה

קרב פוליטי של ממש מתנהל על אנדרטאות הונגריה, כאשר מקרי השחתה נוספים אירעו במדינה בעת האחרונה. בכתובותיהם התייחסו משחיתי האנדרטה בבודפשט גם למפגין שהודה בשבוע שעבר בהשחתת האנדרטה לזכרו של מיקלוש הורטי, מי שהיה מנהיג הונגריה בין השנים 1920-1944 ושיתף פעולה עם השלטונות הנאצים. הפסל של המנהיג השנוי במחלוקת הוצב בעיירה קרקי, ועורך דין שפך עליו במחאה צבע אדום כשהוא נושא שלט "רוצח המונים, פושע מלחמה". כזכור, לפני יומיים, רגלי חזיר מגואלות בדם נתלו עליה האנדרטה לזכרו של הדיפלומט השבדי ולנברג, שהציל את חייהם של עשרות אלפי יהודים. יצוין, כי בימים אלה נערכת במדינה אליפות אירופה בשחייה, בהשתתפות משלחת שחיינים מישראל.

מעל התקריות מרחף צל החקיקה האנטי-דמוקרטית

ראש ממשלת המרכז-ימין הנוכחי בהונגריה, ויקטור אורבן, נתון בימים אלו תחת מתקפת ביקורת חריפה, מבית ומחוץ, בשל חקיקה אנטי-דמוקרטית של ממשלתו, ובהן גם החוקה החדשה ומעוררת המחלוקת שכוננה בינואר. בין שינויי החקיקה המוחשיים יותר (שמעתה יידרש רוב מיוחס של שני שלישים בפרלמנט כדי לשנותם - משימה שנראית בלתי אפשרית בעתיד הנראה לעין עבור האופוזיציה הסוציאליסטית) ניתן למנות את צמצום גודלו של הפרלמנט מ-386 חברים ל-199; את הארכת כהונותיהם של פקידי ממשל בכירים בכל מערכות השלטון (הצבא, המשטרה, בתי המשפט והמוסדות הכלכליים) ל-12 שנים, לאחר שכל המשרות אוישו על ידי פונקציונרים המזוהים עם מפלגת השלטון; את הטלתו של מס הכנסה "שטוח" בגובה 16% שיחול על כל אזרחי המדינה ללא קשר להכנסתם; ואת עיגון מעמדה של הדת הנוצרית במדינה, תוך הטלת הגבלות מרחיקות לכת על הפלות ועל זכויות הומוסקסואלים.

סעיף החקיקה שעורר יותר מכל את הזעם הציבורי, כמו גם ביקורת בינלאומית נרחבת, נוגע למעמדם של כלי התקשורת במדינה. אלו יהיו נתונים מעתה לפיקוח ממשלתי תחת ועדה המורכבת מנאמני השלטון, שבסמכותה להטיל קנסות עצומים על עיתונים או מערכות חדשות טלוויזיוניות שלא יישרו קו עם "האיזון הפוליטי" שמוכתב על ידה.

לקריאה נוספת
לפני יומיים: אנדרטת ראול ולנברג בהונגריה הושחתה ברגלי חזיר
לפני חודש: נשיא הונגריה שהעתיק דוקטורט נאלץ להתפטר
הונגריה על פרשת דרכים: 23 שנה לאחר נפילת הקומוניזם, מתה גם הדמוקרטיה?

(עדכון אחרון: 21:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully