וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה: הנשיא שהעתיק דוקטורט נאלץ להתפטר

לאחר שאוניברסיטה בבודפשט אישרה שהעתיק את רוב עבודתו על המשחקים האולימפיים ושללה ממנו את תוארו, ולאחר הפגנות המוניות נגדו - הכריז פאל שמיט על פרישה, בשם "אחדות העם"

הלחץ גבר וגבר, ובסופו של דבר לא נותרה ברירה לנשיא הונגריה, פאל שמיט - שנאלץ היום (שני) להודיע על התפטרותו מתפקידו, מספר ימים אחרי שתואר הדוקטור שלו נשלל ממנו לאחר שהוכח כי העתיק את התזה שלו. "בחוקת הונגריה, שעליה חתמתי, כתוב שהנשיא מסמל את אחדות האומה", הסביר היום פאל את החלטתו, בנאום בפני הפרלמנט. "המשמעות היא, שכאשר ענייני הפרטיים יוצרים יותר פילוג מאשר אחדות באומתנו האהובה, זו חובתי לסיים את שירותי ולהתפטר מתפקידי כנשיא".

נשיא הונגריה פאל שמיט מגיע לפרלמנט כדי להודיע על התפטרותו, בודפשט, 2 באפריל 2012. רויטרס
"זו חובתי לסיים את שירותי". הנשיא שמיט, היום בפרלמנט/רויטרס

שיא המחאה נגד שמיט היה בשבת האחרונה, אז מילאו מאות את רחובות הבירה בודפשט וקראו לנשיא "לארוז את חפציו" לנוכח השערוריה, בעקבות ראיון שהעניק לטלוויזיה ביום שישי, בו התעקש להישאר בתפקידו. גם מפלגות האופוזיציה התאחדו בקריאה להתפטרותו של שמיט בן ה-69, אלוף אולימפי בסיף לשעבר, שעוד לפני הפרשה האחרונה נחשב לנשיא הכי פחות פופולרי בהונגריה מאז נפילת הקומוניזם ב-1989.

פרשת ההעתקה התפוצצה בינואר האחרון, אז חשף אתר החדשות ההונגרי hvg.hu כי שמיט העתיק חלק ניכר - 197 עמודים מתוך 215 - מעבודת הדוקטורט שכתב ב-1992 (שכותרתה "ניתוח תוכנית המשחקים האולימפיים המודרנית"), מבלי לספק הפניות נאותות למקורותיו. לפי הדיווח, רובה הגדול של העבודה הועתק ממאמר בנושא זה של חוקר בולגרי משנת 1987, וחלק נוסף הועתק ממאמר של חוקרים גרמנים. בעקבות הדיווח נפתחה חקירה באוניברסיטת סמלווייס שהעניקה לו את התואר, ובסיומה הודיעה האוניברסיטה ביום חמישי האחרון כי היא שוללת ממנו את התואר, משום ש"אינו עומד באמות מידה מדעיות ואתיות".

מפגינים דורשים את התפטרותו של פאל שמיט, נשיא הונגריה, לאחר שהתגלה כי העתיק את הדוקטורט שלו, מרץ 2012. רויטרס
מפגינים תובעים את התפטרותו של שמיט, בשבת בבודפשט/רויטרס

כמו בישראל, תפקיד הנשיא בהונגריה הוא סמלי מעיקרו, ואת ענייני המדינה מנהל בפועל ראש הממשלה. אגב, גם ראש הממשלה הנוכחי בהונגריה, ויקטור אורבן, נתון בימים אלו תחת מתקפה חריפה, מבית ומחוץ, בשל חקיקה אנטי-דמוקרטית של ממשלתו. שמיט נחשב לשותפו הקרוב של אורבן לדרך, והוא מילא נאמנה את חלקו והעניק את חתימתו לכל יוזמות החקיקה של אורבן, ובהן גם החוקה החדשה ומעוררת המעוררת המחלוקת שכוננה בינואר. נפילתו של שמיט, לפיכך, נחשבת למכה קשה גם עבור ראש הממשלה, שמאז התפוצצה הפרשה הביע את תמיכתו בו נמנע מקריאה להתפטרותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully