וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת חלופה לחוק טל: עלה מספר המתגייסים החרדים

פנחס וולף

26.5.2012 / 0:07

הצוות לבדיקת חוק טל מעריך כי מספר המתגייסים ב-2011 גבוה מבשנים קודמות, אך עדיין נמוך: 1,200 מתגייסים מתוך 70,000 אברכים. הוועדה למציאת חלופה לחוק התכנסה לראשונה

מתוך מחזור של כ-70,000 אברכים ובחורי ישיבות חרדים בגילאי 18-26 (כ-7,500 לשנתון), רק 1,200 חרדים התגייסו לצבא בשנת 2011 – כך העריכו גורמים בצוות לבדיקת חוק טל של ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה). עם זאת, צוין כי הנתונים מצביעים על עלייה במספר המתגייסים החרדים, ביחס לשנים האחרונות.

הצוות פרסם את הדברים כהערכה בלבד, מפני שסיים למעשה את תפקידו בשל העובדה שחוק טל עצמו עומד לפוג בתחילת אוגוסט. במקומו תקום ועדה אחרת – קש"ב (קידום השוויון בשירות והשוויון בנטל) – גם היא בראשות פלסנר, אשר כבר החלה לפעול למציאת חלופה לחוק טל.

סירובם של אברכים וחרדים להתגייס מהווה המשך ישיר להסדר "תורתו-אומנתו", אותו הנהיג דוד בן-גוריון, ולפיו תלמידי ישיבות גבוהות יהיו פטורים משירות צבאי, בתנאי שיקדישו את כל עיתותיהם ללימוד תורה ולא לכל עיסוק אחר, אף לא חינוכי או התנדבותי. תחילה נכללו בהסדר כ-400 בחורי ישיבה ביחס ל-600,000 תושבים במדינה.

חיילי צה"ל מתפללים ליד טנק. Eyal Warshavsky, AP
נתוני הגיוס מראים כי קיימת עלייה במספר המתגייסים לעומת שנים קודמות/AP, Eyal Warshavsky

כאמור, מדובר בעלייה במספר המתגייסים לעומת שנים קודמות: בשנת 2010 התגייסו 900 חרדים לצבא (400 לנח"ל החרדי ו-500 ל"שח"ר כחול") ואלף התנדבו לשירות אזרחי. לפי נתוני מנהלת השירות האזרחי במשרד המדע והטכנולוגיה, נכון לרבעון הראשון של 2012, משרתים 3,514 חרדים בשירות האזרחי, לעומת 2,591 ששירתו בזמן המקביל אשתקד. ואילו מהמגזר הערבי משרתים 2,399, לעומת 1,552 ששירתו בזמן המקביל אשתקד. ועדת קש"ב, בראשות ח"כ פלסנר, נפגשה השבוע לראשונה לפתיחה חגיגית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם יו"ר קדימה, השר שאול מופז, לפגישה חגיגית. החל מהשבוע הבא, תתכנס הוועדה שלוש פעמים בשבוע, כאשר כל פגישה עשויה לערוך בין שעות בודדות ליום שלם.

אין הרבה זמן, אך יש הרבה עבודה

עד 28 ביוני, הוועדה מתכוונת לסיים את עבודתה, שתכלול דו"ח שיסכם את עבודתה, כולל מסקנות והמלצות והצעת חוק כתובה לקידום השילוב בשירות והשוויון בנטל. כמו כן, תגיש הוועדה הצעה להחלטת ממשלה, שתקבע את מדיניות היישום של הצעת החוק, תקצה את התקציבים הנדרשים למימושו ותגדיר עמידה ביעדים ומנגנוני בקרה ופיקוח על היישום המלא של החוק.

התאריך לא נקבע לחינם: על פי החלטת בג"ץ, חוק טל יפוג ב- 1 באוגוסט. עד אז יהיה לממשלה ולכנסת יחד חודש בלבד לסיים את הליכי החקיקה, באישור הממשלה תחילה, כדי שאפשר יהיה להכניס את הנושא גם למסגרת התקציב של שנת 2013, ובהמשך בהליך החקיקה בכנסת בשלוש קריאות. בוועדה יהיו חברים חברי כנסת – אחד מכל סיעה קואליציונית, מלבד הסיעות החרדיות – ואישי ציבור, כדוגמת פרופ' ידידיה שטרן, עו"ד יעקב וינרוט, פרופ' יפה זילברשץ, ראש אכ"א לשעבר, יהודה שגב, ויואב קיש. עד כה, הנציגים הערבים להם הוצע להצטרף לוועדה טרם החזירו תשובה.

בפני הוועדה כבר מונחות מספר לא מבוטל של הצעות חוק שהגישו סיעות ישראל ביתנו, העצמאות, משרד הביטחון, יאיר לפיד, אבי דיכטר בשיתוף "מחנה הפראיירים" והאיחוד הלאומי – ובסופו של דבר היא תצטרך "לרבע את המעגל": להגיע למסקנות שיוסכמו על כולם, מליברמן ומופז ועד לאלי ישי ומשה גפני. כרגע, התחושה במערכת הפוליטית היא שהממשלה הולכת על מהלך רציני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תרשים תוכן ההצעות החלופיות לחוק טל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully