וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר דגן: "אפשר לכפות על חרדים להתגייס"

טל שלו

14.5.2012 / 23:25

ראש המוסד לשעבר, יו"ר אגודת הסטודנטים שמולי ומובילי מחאת הפראיירים קראו לנתניהו לעמוד בהבטחתו לקידום השוויון בנטל. "משגיחים שהמערכת תעמוד בהתחייבויותיה"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בעוד הצוות הקואליציוני לגיבוש חלופה לחוק טל מתחיל בימים אלה בעבודתו, שלושה כוחות ציבוריים איחדו היום (שני) קולות בקריאה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר קדימה, שאול מופז, למלא אחר התחייבויותיהם הקואליציוניות: ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, הצטרף ליו"ר התאחדות הסטודנטים וממובילי המחאה בקיץ שעבר, איציק שמולי, ולאנשי "מאהל הפראיירים" שהובילו את המאבק לשינוי חוק טל, במטרה להשמיע קול ציבורי חזק שיבטיח כי ימולאו ההתחייבויות הקואליציוניות לשינוי שיטת הממשל ולקידום שוויון בנטל הגיוס לצה"ל.

מאיר דגן בשבוע פוליטי באוניברסיטת תל אביב, מאי 2012. דרור עינב
"מחצית מהחיילים מתגייסים בגלל מורא מהחוק". דגן/דרור עינב

בכנס המשותף, שנערך היום באוניברסיטת תל אביב, קראו דגן, שמולי, ובועז נול ועידן מילר, ראשי "המחנה המשותף" העומד מאחורי "מחאת הפראיירים", לנתניהו ומופז לעמוד במילתם. מילר אמר כי עליהם לקיים את שהבטיחו בייחוד "כאשר הם נהנים מקואליציה רחבה ובטוחה יותר מאי פעם". ביחס לשוויון בנטל אמר דגן שלהערכתו "50% מחיילי צה"ל לא היו מתגייסים אם לא היה חוק. הם מתגייסים ממורא החוק. אומרים לנו 'אבל הקבוצות האלה – אי אפשר לכפות עליהם'. סלחו לי, אם אפשר לכפות על כולם, אפשר לכפות על קבוצות אחרות". לדבריו של דגן הוסיף מילר כי יש "להעביר את חוק שירות לכל עוד במושב הזה של הכנסת", וציין כי שילוב הכוחות מבהיר כי "יש כאן כוח שאומר לממשלה שאנחנו דואגים לציבור, ואנחנו משגיחים שהמערכת תעמוד בהתחייבויותיה ותעביר את החוקים, ושהחוקים שיעברו יהיו באמת חוקים טובים ומהותיים".

"הגענו לנקודה בה אין משילות בישראל"

עוד התייחס דגן לאחד היעדים המרכזיים של התנועה שהוא עומד בראשה, "יש סיכוי" – שינוי שיטת הממשל – ואמר כי "אין לממשלה היום יכולת לשלוט. הסוגיה הזאת מביאה אותנו לסף של איום על קיומה של ישראל". מאז פרש דגן מתפקידו כראש מוסד בשנה שעברה, הוא החל לקדם את יוזמתו לשינוי שיטת הממשל בישראל, ובפברואר האחרון השיק את תנועת "יש סיכוי", הפועלת למען שינוי מיידי בנושא. דגן, שנחשב לאחד מהמבקרים הבולטים של ראש הממשלה בנושא של תקיפה צבאית באירן, בירך על הקמת ממשלת האחדות ואף נפגש עם מופז בשבוע שעבר והתחייב לסייע לממשלה לשנות את שיטת הממשל. בכנס היום ציין שוב כי הוא יתמוך בנתניהו ובמופז "אם יביאו לשינוי בשיטת הבחירות ואם יביאו לשירות שוויוני יותר".

התנועה בראשה עומד דגן גיבשה בחודשים האחרונים הצעת חוק לשינוי שיטת הממשל, הכוללת בין היתר החלת בחירות אזוריות על מחצית מחברי הכנסת, העלאת אחוז החסימה ל-3% והגבלת מספר השרים בממשלה ל-16 לכל היותר ולאייש ממשלה זו על ידי אנשי מקצוע שאינם חברי כנסת. בחודשים האחרונים קידמו דגן ואנשי התנועה את ההצעה בכנסת, ודגן הביע תקווה כי הצעת החוק שגיבש היא זו שתאומץ על ידי הקואליציה ותועבר לחקיקה. לדבריו, בממשלת האחדות יש "הזדמנות ממשית לביצוע שינוי בשיטת הממשל וביישום חוק גיוס חובה לכולם".

מוקדם יותר דגן אמר כי "ממשלה תפקידה למשול, תכליתה ליישם מדיניות ולשרת את הציבור". אולם, הדגיש דגן, "הגענו לנקודה בה אין משילות בישראל, כ- 70% מהחלטות הממשלה לא מתבצעות. רמת ניצול התקציב איננה מלאה, השרים בממשלה לא מצליחים לעמוד בכמויות העבודה וביעדים שהממשלה הציבה לעצמה".

לקריאה נוספת:
דגן במאהל: נסמן כל ח"כ שיתמוך בשינוי חוק טל
דעה: שינוי שיטת הממשל: החמצן של ממשלת האחדות
לפיד, מופז ומאהל הפראיירים: כל החלופות לחוק טל

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully