וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלמים לא פעלו - איך אפשר היה למנוע את התאונה?

22.5.2012 / 9:30

הבלמים ברכבם של בני המשפחה שנהרגה הלילה בטבריה היו שחוקים ולא פעלו ברגע האמת. מה גורם לשחיקה כזו וכיצד ניתן למנוע אותה?

התאונה המחרידה הלילה בטבריה, בה נהרגו שמונה בני משפחה אחת, נגרמה כתוצאה מבלמים שחוקים במיוחד שלא פעלו ברגע האמת. מערכת הבלימה הינה המערכת החשובה ביותר בכלי הרכב ולכן במהלך תהליכי הייצור, הבחינה והרישוי, היא זוכה לתשומת לב מחמירה ולכן גם הסיכוי שיהיה כשל במערכת זו - מהסוג שיגרום לתאונה - קטן עד קלוש. תקלה מסוג זה היא אמנם נדירה, אך קיימת, ויש לנקוט במספר אמצעי זהירות על מנת למנוע אותה.

תמונות מהתאונה בטבריה, מאי 2012. ערן גילווארג
זירת התאונה, הלילה/ערן גילווארג

כשל במערכת הבלימה עלול לנבוע מארבעה גורמים עיקריים: הראשון - כשל טכני ברכב הנובע מתכנון לקוי של הרכב; השני - תקלה ברכב, למשל קרע בצנרת הבלימה, שגורמת לדליפת נוזל הבלם; השלישי - תחזוקה לקויה והרביעי - ירידה משמעותית בכושר הבלימה בעקבות מיומנות נהיגה נמוכה.

הגורמים הראשון והשני נחשבים לנדירים במיוחד, אולם הגורמים הנוגעים לתחזוקה ולמיומנות נהיגה נחשבים לנפוצים יותר. שימוש ברפידות בלמים וצלחות בלמים תחליפיות (רפידות משומשות אסורות בשימוש) ברמת איכות נמוכה גורם לירידה משמעותית ביכולת מערכת הבלימה ליצור האטה חזקה וכן בעמידות המערכת להתחממות. בשנים האחרונות נפוצה התופעה של תחזוקת כלי הרכב במוסכים פיראטיים שאינם מורשים, אשר מרביתם אינם בעלי הידע והיכולת לטפל במערכת חשובה כל כך. לכן, יש להקפיד על טיפול במוסכים מורשים ומפוקחים על ידי משרד התחבורה.

כמו כן, התאונה המחרידה הזו צריכה להזכיר לכולנו כי יש להשתמש בתבונה במערכת הבלמים בירידות ממושכות, על אחת כמה וכמה כאשר הרכב עמוס וכבד. בכל כלי הרכב, גם אלה עם תיבות הילוכים ידניות ואוטומטיות, רצוי לשלב הילוך נמוך בירידות ממושכות כדי להיעזר בכושר בלימת המנוע כדי למנוע שימוש יתר בבלמים וחימומם. חימום רב עלול לפגוע קשות ביכולת הבלימה, עד כדי אבדן יכולת הבלימה.

עוד על התאונה בטבריה
הדיווח הראשוני על התאונה
חבר המשפחה שנהרגה: "אסון שחותך את היישוב לגזרים"
חילץ את הילדה מהזירה: "היא אמרה לי 'כולם מתו'"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully