וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו כבר מלחמה": המהומות הגיעו מסוריה עד ביירות

שניים נהרגו הבוקר בבירת לבנון, לאחר כעשרה הרוגים בשבוע האחרון בטריפולי, בעימותים בין תומכי אסד ומתנגדיו. העילה להתלקחות הנוכחית: הריגת שני אנשי דת סונים בידי הצבא

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

העימות בסוריה, שהחל לזלוג ללבנון עוד בתחילת השבוע שעבר, הגיע אל לב לבה של שכנתה המערבית. לפחות שני בני אדם נהרגו הבוקר (שני) בעיר הבירה ביירות, בעימותים בין חמושים סונים, תומכים ומתנגדים של נשיא סוריה בשאר אסד, בגל אלימות המתרחש על רקע ההתקוממות נגד משטרו.

העימותים האלימים בין תומכי ומתנגדי אסד פרצו כבר לפני שבוע בעיר הצפונית טריפולי, וגבו כבר למעלה מעשרה הרוגים. אמש, הם הגיעו לראשונה לעיר הבירה, שם לפי הדיווחים השתמשו הצדדים בנשק אוטומטי, ירו טילי כתף והשליכו רימונים אלה על אלה, בעימותים שפרצו ברובע טאריק אל-ג'דידה בבירה, ונחשבים לקשים ביותר שידעה העיר זה ארבע שנים. על רקע האלימות המתלקחת, הודיעה היום כווית כי היא קוראת לאזרחיה לעזוב את לבנון.

עימותים חמושים בין סונים לעלאווים בעיר טריפולי שבצפון לבנון, 13 במאי 2012. Hussein Malla, AP
קרבות רחוב בין תומכי אסד ומתנגדיו, בשבוע שעבר בטריפולי/AP, Hussein Malla

"זו מלחמה של ממש", אמר היום לרויטרס מוחמד סעב, תושב העיר. "ישבנו בבית עם הילדים שלנו, ואז שמענו יריות, ולא ידענו מי יורה על מי".

"נראה לכולם מה הסונים יכולים לעשות"

הגל האלים הנוכחי התפרץ אמש בעקבות תקרית שהתרחשה אתמול בצהריים בה נורו למוות של שני אנשי דת סונים - השייח אחמד עבד אל-וואהיד ומוחמד חוסיין מיראיב - בידי חיילי צבא לבנון, במחסום בעיר חלבה הסמוכה לטריפולי. מיראיב ועבד אל-וואהיד ידועים כמתנגדים לאסד, ונורו אחרי שלטענת הצבא לא צייתו להוראות במחסום והמשיכו בנסיעה.

מכוניתו של כוהן הדת הסוני שייח אחמד עבד אל-וואהיד לאחר שונורה למוות בידי צבא לבנון סמוך לעיר חלבה בצפון המדינה, 20 במאי 2012. רויטרס
מכוניתם של עבד אל-וואהיד ומיראיב לאחר שנורו, אתמול/רויטרס

הריגתם של השניים הציתה מחדש את מהומות הסונים בצפון המדינה, שדעכו מעט במהלך סוף השבוע לאחר לפחות תשעה הרוגים בשבוע שעבר. הסונים יצאו לרחובות, חסמו כבישים, הבעירו צמיגים והבטיחו לא לשתוק יותר.

"חסמנו את הכבישים במחאה על הריגת השייח אחמד עבד אל-וואהיד, כי לאף אחד לא איכפת מהסונים", אמר לסוכנות רויטרס אחד המפגינים בכפר דיר עאמר, חאלד מוחמד, "אבל מהיום אנחנו נראה לכולם מה הסונים יכולים לעשות".

סונים לבנונים מפגינים במחאה על הרג כוהן דת בידי הצבא סמוך לעיר חלבה, צפון לבנון, 20 במאי 2012. רויטרס
סונים מפגינים במחאה על הריגת אנשי הדת, אתמול ליד מקום התקרית בחלבה/רויטרס

בעקבות האירועים האחרונים, הוכרזה היום בטריפולי שביתה כללית בת יום אחד. בעיר הנמל נמשכים כבר למעלה משבוע העימותים האלימים בין תומכי אסד העלאווים למתנגדיו הסונים. "כל מה שקורה מצביע על כך שישנה קנוניה נגד טריפולי, ונגד הסונים בלבנון באופן כללי, כדי ליצור מתיחות בינם לבין צבא לבנון", טען שייח חסן שחאל, איש דת סוני, בראיון לסוכנות רויטרס. "אין שום דרך אחרת להסתכל על זה. מה זאת אומרת שאיש דת לא חמוש נוסע דרך מחסום צבאי, מושפל ואחר כך יורים בו למוות?".

סונים רבים בצפון לבנון מזדהים עם ההתקוממות נגד הנשיא הסורי, וטוענים כי ממשלתם היא למעשה רק בובה של אסד הנשמעת להוראותיו. בחברה הלבנונית, השסועה גם כך סביב סוגיות עדתיות, דתיות ופוליטיות, מאיימת מלחמת האזרחים בסוריה להיות הניצוץ שיבעיר את חבית חומר הנפץ.

מהומות ועימותים בין סונים לתומכי נשיא סוריה אסד באזור ביירות, בירת לבנון, 21 במאי 2012. רויטרס
שרידי מכונית שנשרפה במהומות הלילה, הבוקר בביירות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully