וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר דרום אפריקה לא עונה לטלפון - הנזיפה תידחה

טל שלו

20.5.2012 / 19:27

משרד החוץ הודיע כי לאור החלטת דרום אפריקה לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, צעד שעורר זעם רב בארץ, יזומן השגריר קובדיה לשיחת הבהרה, אך השיחה תידחה משום שהוא לא זמין

לאחר שבמשרד החוץ הבהירו כי שגריר דרום אפריקה יזומן לשיחת הבהרה לאחר ההודעה על החלטת דרום אפריקה לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, נמסר כי השיחה תידחה. הסיבה לדחייה היא העובדה ששגריר דרום אפריקה בישראל, איסמעיל קובדיה, סגר את הטלפון ואינו זמין לפניות, כך נמסר היום (ראשון) ממשרד החוץ. לאור זאת, גורמים במשרד אמרו כי שיחת הנזיפה תתקיים בימים הקרובים.

היחסים עם דרום אפריקה ידעו מתיחויות בשנים האחרונות, על רקע דעת קהל פרו פלסטינית חזקה במיוחד במדינה, אולם התקנה האחרונה עליה חתם שר התעשייה והמסחר המקומי, הקובעת כי מוצרים יסומנו באופן פיזי, עוררה זעם גדול במיוחד בירושלים, ובמשרד החוץ כינו אותה "גזענית במהותה". בימים הקרובים צפויה ישראל להביע את מחאתה בצינורות הדיפלומטיים.

בתוך כך, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, שוחחה היום עם ראשי הקהילה היהודית בדרום אפריקה וביקשה מהם ללחוץ על שרי הממשלה להתנער מההחלטה של שר המסחר והתעשייה לסמן בסימון מיוחד מוצרים מההתנחלויות. לבנת, שרק לפני כמה שבועות ביקרה בדרום אפריקה וחתמה על הסכם שדרוג יחסים תרבותיים ראשון מסוגו, הופתעה אמש לגלות את הודעת שר המסחר, בניגוד למה שנאמר לה בפגישתה עם מקבילה הדרום אפריקאי, השר פול משאטלה. חברי הקהילה אמרו ללבנת כי גם הם הופתעו מהודעת משרד המסחר וכי הם בודקים כרגע את תוקפה החוקי. במשרד החוץ הסבירו אתמול כי התקנה של שר המסחר אמנם נחתמה, אך לציבור ישנם 60 ימים להגיש עליה הסתייגויות, וכי ישראל מקווה שההחלטה תשונה בעקבות הלחץ הציבורי.

"פוגע בתעסוקה הפלסטינית"

ח"כ אחמד טיבי שיגר היום מכתב תודה לשגריר דרום אפריקה בישראל על "העמדה המוסרית האמיצה של ממשלת דרום" בעניין ההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות. "עמדתה של דרום אפריקה היא בעלת משקל מוסרי חשוב במיוחד בשל ההיסטוריה שלה בה קולוניות של מעטים נקטו בגזל ורודנות כנגד רוב נטול זכויות", כתב. ח"כ טיבי הביע תקווה כי מדינות נוספות בעולם ינהגו כמו דרום אפריקה. לפני חודש, במהלך ביקור בקנדה, קרא ח"כ טיבי למדינות העולם והציבור בקנדה, להחרים את תוצרת ההתנחלויות.

שרי הממשלה תקפו בחריפות את ההחלטה הבוקר בישיבת הממשלה. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הביע ספק בכך ששיחת נזיפה לשגריר תוביל לשינוי בהחלטה. "ישראל צריכה להסביר בעולם את הטיפשות של החלטות כאלה, זה פוגע קודם כל בחברה ובתעסוקה הפלסטינית", אמר ארדן בפתח ישיבת הממשלה שנערכה בגבעת התחמושת לרגל יום ירושלים. "זה לא יפתור את הסכסוך. זה מצער ומאכזב. מממשלה כמו ממשלת דרום אפריקה, דווקא ממשלה שבעבר הבינה איפה הבעיות, הייתה ציפייה ללימוד יותר מעמיק של המחלוקות".

חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) קרא אתמול שלא להסתפק בזימון השגריר לשיחת הבהרה, אלא להוריד את רמת הדרג הדיפלומטי בדרום אפריקה, "כדי להעביר מסר לעולם כולו - יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל".

לדברי דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, "לא מדובר בהתנגדות פוליטית להתנחלויות אלא בייחוד לרעה של מדינה באמצעות סימון מיוחד, לפי קריטריונים לאומיים-פוליטיים. זה לא קיים בשום מקום אחר בעולם וזה לא חלק ממדיניות החוץ של דרום אפריקה כלפי מדינות אחרות". פלמור הוסיף כי אין בתקנה שום קריטריון המבחין בין התנחלות לבין יישובים אחרים בישראל ולכן למעשה ההחלטה פוגעת באופן גורף וגס בכל התוצרת הישראלית. "הם אפילו לא טרחו לעשות מאמץ ולהבחין בין מהי התנחלות ומה לא. מזעזע לחשוב שדווקא דרום אפריקה מגלה אטימות כזו וצועדת במדרון החלקלק של הגזענות", אמר פלמור.

עוד באותו נושא:
שרי הממשלה תקפו החלטת דרום אפריקה
בעקבות החלטת דרום אפריקה: השגריר יזומן להבהרה
דרום אפריקה תחייב לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

ניר יהב השתתף בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully