וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותות הסיוע לנזקקים יצאו למאבק: "נמאס לשתוק"

ענת שלו

16.5.2012 / 14:25

בכנס חירום בבית התפוצות בתל אביב קראו העמותות לממשלה להילחם באי ביטחון תזונתי, על רקע נתונים לפיהם יש מעל חצי מיליון ילדים רעבים בישראל. "לא מאבק אישי בשר כחלון"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

עמותות חלוקת המזון לנזקקים, בהן "לתת" ו"לקט ישראל", קיימו הבוקר (רביעי) כנס חירום בבית התפוצות בתל אביב על רקע פרסום נתוני הביטוח הלאומי, לפיהם חמישית מהמשפחות בישראל סובלות מאי ביטחון תזונתי. העמותות ביקשו לקיים דיון על דרכי הפעולה שיש לנקוט בהן כדי שהממשלה תתערב ותקצה תקציב לפעילות העמותות ולמאבק באי ביטחון תזונתי.

ערן וינטרוב, מנכ"ל עמותת "לתת", אמר בכנס כי "מטרת המפגש הוא לדבר על נושא הביטחון התזונתי, לדון ולגבש את הדרישות שלנו ואת צעדי המחאה בנושא הזה. זה לא מאבק אישי נגד שר הרווחה כחלון. נהפוך הוא – כפי שהוא עשה מהפכה בתחום התקשורת אנו קוראים לו לעשות מהפכה בתחום הרווחה". לדברי וינטרוב, "אנו מאמינים שזה בידיים שלו ואם יעשה דברים מתאימים ימצא בכולנו שותפים. אנו קמים בבוקר מתוך רצון לעשות טוב ולסייע – אנחנו ארגוני סיוע ולא מחאה. גם אחרי פסח צריך לחלק מזון. הבעיה רק הולכת וגדלה, יש היעדר של יד מכוונת מלמעלה, של הקצאת תקציבים והתוויית דרך וזו הסיבה שאנחנו נמצאים פה היום".

"איך אפשר לחשוב שאנחנו רוצים להשפיל?"

על אף הבעת האמון בכחלון, לא נשכחה הביקורת החריפה שהטיח שר הרווחה בעמותות לפני כחודש, לפיה עמותות המזון משפילות אנשים בצילום התורים הארוכים לחלוקת מזון. "איך אפשר לחשוב שמי שרואה את הנזקקים בכל יום רוצה להשפיל? ברוב המוחלט של פעולות הסיוע מדובר באנשים כמוכם, כמונו. אנחנו עושים את הדבר הזה מתוך שליחות. למה חושבים שאנו לא מכבדים אותם? אנו פוגשים אנשים במצוקה קשה ומנסים לעזור להם", קרא וינטרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ז'יל דרמון, יו"ר לתת, ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת, גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל בכנס חירום של עמותות המזון בישראל, מאי 2012. דרור עינב
"אנו קמים בבוקר מתוך רצון לעשות טוב ולסייע – אנחנו ארגוני סיוע ולא מחאה"/דרור עינב

בין יתר הדרישות שהובעו בכנס, היו הקצבת בין 30 ל-50 מיליון שקלים בשנה לתמיכה בעמותות ו-250 מיליון שקלים לביטחון תזונתי בבסיס התקציב של שנת 2013, תוך התחייבות של שר הרווחה לאחריות ממשלתית בטיפול באי ביטחון תזונתי. כמו כן, דורשות העמותות הקמת מועצה ציבורית לביטחון תזונתי ובחינה מחדש של מערך הקצבאות. כמו כן, בכנס הוצגו נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו לאחרונה, בין היתר: 11 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מאי-ביטחון תזונתי ניכר - 223 אלף משפחות ו-530,280 ילדים. יותר משבעים אחוז מפונים לארגונים באופן אינטיסיבי מדווחים על תחושת אי-ביטחון תזונתי.

"לא חושבים שהממשלה אשמה"

ז'יל דרמון, יו"ר עמותת "לתת", הצטרף לדברי וינטראוב. "נמאס לנו לשתוק, היום מותר לנו לפתוח את הפה, לצאת למחאה ולהגיד שמישהו אחראי צריך לקחת את המושכות לידיים", קרא דרמון. "אנחנו לא אנשים של מחאה או של הפגנות, אנחנו אנשים פשוטים של עשייה. אין לנו ברירה, אנחנו יוצאים למהלך מתוך ייאוש כדי שבסופו של דבר משהו יקרה ושבסופו של דבר - אנשים שצריכים לקבל תמיכה בנושא המזון יקבלו אותה. אנו מאמינים שזה לא גורל. זה היה עד עכשיו ויכול להיפסק – זה רק עניין של החלטה, של רצון ומשאבים. שמישהו בממשלת ישראל ייקח את ההחלטה ויבין שזה לא יכול לחכות יותר".

גידי כרוך, מנכ"ל "לקט ישראל" החרה-החזיק אחריהם. "ארגוני המזון בארץ עובדים כבר לא מעט זמן, כבר כמה עשרות שנים, בעצם, בלי יד מכוונת. אנחנו עושים את כל מה שאפשר לעשות הכי טוב שאפשר - אבל הגענו למסה קריטית שבה נדרשת יד מכוונת לדברים האלה", אמר כרוך, והוסיף כי "אני מאמין שממשלת ישראל זה מקומה פה. תפקידה לכוון ולהדריך ולהקצות משאבים. עד היום לא ראינו את הפעילות הזאת". לדבריו, "אני לא חושב שאשמה הממשלה האחרונה, המכהנת, אלא שזה נושא שלא טופל במשך עשרות שנים בארץ והגיע הזמן לעשות את זה. החלטנו שהגיע הזמן להרים את קולנו ולהצטרף ליתר הארגונים בארץ ולהביע מורת רוח ודאגה לגבי העתיד".

לקריאה נוספת
כחלון: "עמותות הסיוע מרוויחות על חשבון נזקקים"
בעמותות זעמו על המתקפה של כחלון: "מתנשא ומזלזל"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully