וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "חוק עוקף בג"ץ בנושא גבעת האולפנה - בעייתי"

רמי שני

15.5.2012 / 19:48

בדברים שנשאה, לא הביעה נשיאת העליון לשעבר הסתייגות מהצעת חוק היסוד שתאפשר לכנסת לחוקק "חוקים עוקפי בג"ץ": "זו סמכותה". עוד אמרה כי "השיטה לבחירת שופטים טובה"

"יש דיאלוג בין בית המשפט לכנסת. מותר לכנסת לחוקק אחרת, אך לא בעניין גבעת האולפנה – שם יש פסק דין קונקרטי, שלחוקק חוק כדי לא לקיים אותו זה מאוד בעייתי" – כך אמרה היום (שלישי) נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, בדברים שנשאה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, לקראת טקס קבלת תואר דוקטור לשם כבוד.

ביניש אמרה את הדברים בתשובה לשאלה בעניין יוזמת חברי כנסת להביא להחלטת חוק העוקף את החלטת בג"ץ בנושא, כדי לאפשר את השארת גבעת האולפנה על כנה. לדברי ביניש, בית המשפט אימץ את הודעת המדינה בעניין, לפיה בתוך שנה השכונה תפונה.

"החמרת ענישה לא תמנע אלימות"

בדבריה התייחסה ביניש למערכת היחסים בין הרשות המחוקקת והרשות השופטת, וגם לחוק היסוד שהוצע, שכלל את האפשרות שהכנסת תוכל לחוקק חוק עוקף בג"ץ. ביניש לא הביעה התנגדות נחרצת לרעיון, ואמרה בנושא זה כי "יש חשיבות לכיבוד פסק דין. יש נושאים ועניינים שלגביהם פירוש החוק שונה בבית המשפט ובכנסת. הכנסת יכולה להגיד שאם זה פירוש החוק בבית המשפט, הפרשנות הזאת לא מקובלת עליה והיא מחוקקת אחרת. זה לא עוקף בית משפט או בג"ץ - זו סמכות הכנסת". "יחד עם זאת", הדגישה, "חוק כזה צריך לעמוד בתנאים מינימליים של חוק יסוד ותכלית ראויה. הוא צריך להיות פרופורציונלי בתנאי הפגיעה באנשים".

גבעת האולפנה, מאי 2012. סוכנות תצפית, אסור להשתמש
לדברי ביניש, בית המשפט אימץ את הודעת המדינה בעניין גבעת האולפנה, לפיה בתוך שנה השכונה תפונה/אסור להשתמש, סוכנות תצפית

נשיאת העליון לשעבר התייחסה לשורת נושאים נוספים בדבריה, ובין היתר אמרה עוד כי "עם כל המגרעות שמייחסים לשיטת בחירת השופטים, השיטה היא טובה". לדבריה, "ועדת הבחירה היא מאוזנת, נשיא בית המשפט העליון מתמנה על ידי סניוריטי וזה מוריד את הצורך במאבקים במערכת ומונע פוליטיזציה. בית המשפט היה פטור מכך". ביניש התבטאה גם בנושא האלימות הקיימת בישראל, ואמרה כי "אי אפשר להגיד שאם יהיו עונשים יותר חמורים תהיה פחות אלימות. זה מתחיל בחינוך, בבתי הספר וברחוב. כולם צריכים להתגייס לנושא, וזה אומר יותר תקציבים. כל המערכות צריכות להיות בנויות יותר כדי להילחם בתופעה, שהיא בהחלט מדאיגה".

לקריאה נוספת
הפרקליטות לשרים על גבעת האולפנה: אין מנוס מציות לבג"ץ
הצעה: הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי" בג"ץ
ביניש: "בדמוקרטיה - המטרה לא מקדשת את האמצעים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully