וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הפך "יום הנכבה" ליום ניצחון האסירים

ניר יהב, רמאללה

16.5.2012 / 0:01

אלפים הגיעו לכיכר ערפאת ברמאללה לעצרת לציון יום הנכבה, אך התמקדו דווקא בהסכם לשיפור תנאי האסירים הפלסטינים. אחות אסיר ששבת רעב: "על אביבה שליט לתמוך באסירים"

רויטרס

(צילום: גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ')

שיחת היום של אלפי הפלסטינים שהגיעו להשתתף בעצרת לציון "יום הנכבה" בכיכר על שם ערפאת ברמאללה, הייתה ההסכם שנחתם ביום שני בין ישראל לאסירים הפלסטינים, שהביא לסיומה של שביתת הרעב של האסירים. בתמורה להפסקת שביתת הרעב, שארכה 28 ימים, התחייבה ישראל להוציא אסירים מבידוד ולאפשר ביקורי קרובים לאסירים מעזה. משתתפי העצרת עסקו בהסכם, דנו בו, התגאו בו והעלו שאלות לגביו. יום הנכבה הפך ברגע ליום האסיר.

האטרקציה המרכזית בכיכר ברמאללה הייתה תא כלא, שסימל את מדיניות הבידוד הישראלית. מאות פלסטינים הגיעו לתא, הצטלמו בו, והשאירו מכתבים עבור האסירים. ברחבי העיר התרוצצו ילדים רבים עם חולצות שעליהן הופיעו תמונות של אסירים פלסטינים, באזור העצרת נתלו שלטים שבירכו אותם, וגם הנואמים התייחסו בעיקר ל"ניצחון האסירים" – הרבה יותר משהתייחסו ליום הנכבה. משום מה, הפך אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית הנחשב לאחד האסירים ה"כבדים" בכלא הישראלי, לפופולרי ביותר השנה בתמונות שאחזו צעירי רמאללה.

"שביתת הרעב היוותה דוגמה לכל העולם"

סמוך לבמה שעליה נערכה העצרת, עמד עדיין אוהל ההזדהות עם מאבקם של האסירים הפלסטינים. האוהל היה גדוש בבני משפחות האסירים, רובם חייכו משמחה על "הישג האסירים הפלסטינים" אולם רבים מהם לא האמינו שישראל תמלא אחר ההסכם. למרות זאת, הבטיחו כי היום הם יפרקו את האוהל ויסיימו את המחאה. "אחרי שהאסירים סיימו את שביתת הרעב, אין לנו מה לעשות כאן יותר. אנו חוזרים לבתינו ומקווים לראות את בנינו משתחררים כמה שיותר מהר", אמרו.

נאסים שאהין, אחותו של האסיר הפלסטיני חוסאם שאהין ששבת אף הוא רעב במשך 28 ימים, הביעה שמחה רבה. "אני שמחה מאוד שהאסירים הפלסטינים ניצחו בשביתת הרעב שלהם", אמרה שאהין לוואלה! חדשות. "זו דרך בלתי אלימה להשיג את דרישותיהם. שביתת הרעב הזו היוותה דוגמה לכל העולם, לכל מי שמכבד את החוק הבינלאומי ומאמין בזכויות אדם. אני כל כך שמחה עבורם, על המאבק שלהם. כולם גיבורים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מהמות ברמאללה, יום הנכבה, מאי 2012. עומר מירון
משתתפי העצרת עסקו בהסכם, דנו בו, התגאו בו והעלו שאלות לגביו. העצרת המרכזית של יום הנכבה ברמאללה/עומר מירון

שאהין ביקשה גם לפנות לאביבה שליט, אמו של גלעד שליט, ולומר לה כמה מילים: "כשהבן שלהם היה בכלא, הם דאגו לו מאוד, אבל חשוב שהם יידעו מה קורה גם בבתי הכלא בישראל. אחי, לדוגמא, נמצא בכלא מאז 2004, וישראל לא מאפשרת לי לבקר אותו. אני רוצה שאמו של שליט תרגיש את מה שקורה עם האימהות של האסירים הפלסטינים. אם היא מאמינה בזכויות אדם ומכבדת את החוק הבינלאומי, אני מציעה לה שתתמוך באסירים הפלסטינים על מנת שישוחררו לחופשי בהקדם".

שר העבודה הפלסטיני, אחמד מג'דלאני, הגיע אף הוא לבקר באוהל ההזדהות עם האסירים. בשיחה עם וואלה! חדשות, הוא אמר כי לא מדובר בניצחון של הפלסטינים או בניצחון של ישראל, אלא בכוונות טובות ובהבעת נכונות משני צדי המתרס. "העניין הוא לא הניצחון, אלא הרצון, הכבוד. האסירים הראו נכונות ורצון, והרצון הזה תורגם על ידי השב"ס להיענות לדרישות האסירים הצודקות. הדרישות הללו תואמות את אמנת ז'נבה ואת החוק הבינלאומי".

לקריאה נוספת
יום הנכבה: אלפי משתתפים בעצרת זיכרון ברמאללה
מהומות ביום הנכבה: ארבעה חיילים נפצעו מיידוי אבנים

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully