וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הנכבה: אלפי משתתפים בעצרת זיכרון ברמאללה

ניר יהב, רמאללה

15.5.2012 / 12:04

עשרות פלסטינים התפרעו בכמה מוקדים בשטחים, בין היתר בקבר רחל ובחלחול. שר העבודה הפלסטיני, לוואלה! חדשות: ההסכם לסיום שביתת האסירים יכול לסייע לקרב בין הצדדים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד)

עשרות פלסטינים התקהלו הבוקר (שלישי) מול החומה המקיפה את קבר רחל במסגרת אירועי יום הנכבה. עשרים מתפללים יהודים שבאו למקום טענו כי הם היו נצורים במתחם ולא היו יכולים לצאת ממנו בשל יידויי אבנים. לא דווח על נפגעים באירוע. שוטרי מג"ב שהוזעקו למקום השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות על מנת להפסיק את העימות במקום. עם זאת, גורם ביטחוני מסר כי האירוע נמצא בשליטה ואמר כי מדובר באירוע נקודתי. מנגד, בכירים שהשתתפו בעצרת המרכזית לציון יום האבל ברמאללה הביעו תקווה להתקדמות במגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית.

מהמות ברמאללה, יום הנכבה, מאי 2012. עומר מירון
הפגנות ברמאללה, הבוקר/עומר מירון

מוקדי חיכוך נוספים היו הבוקר באזור נעלין, שם נעצרה מפגינה במהלך צעדה לעבר הגדר. יידוי אבנים היו גם באזור בית אומר ובחלחול. בקלנדיה, עשרות נערים רגמו באבנים את אנשי כוחות הביטחון. חיילים הגיבו לעברם בירי רימוני גז.

סמוך ליישוב היהודי בחברון יידו חמישה פלסטינים אבנים אל עבר כוחות צה"ל ומג"ב במחסום בית המרקחת. הכוחות השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אירוע נוסף אירע מוקדם יותר, במהלכו יידוי אבנים לכיוון כוח צה"ל סמוך להתנחלות בית חגי בדרום הר חברון. בשני המקרים לא דווח על נפגעים או על נזק.

יום הנכבה ברמאללה, מאי 2012. עומר מירון
יום הנכבה ברמאללה, מאי 2012/עומר מירון

ברחבי השטחים נשמעה צפירת זיכרון בשעה 12:00 ולאחר מכן התקהלו אלפי משתתפים בעצרת המרכזית בכיכר ערפאת ברמאללה. לצד האבל הפלסטיני ציינו המשתתפים את ההישג, לדבריהם, בדבר ההסכם שנחתם עם האסירים הכלואים בישראל, ובכיכר הוקם אוהל הזדהות עם האסירים ששבתו רעב. אמו של אחד האסירים אמרה כי האוהל "יפורק עוד הערב", בשל ההסכם שגובש בין ראשי האסירים לשב"כ לסיום השביתה.

לעצרת באו ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, מזכ"ל נשיאות הרשות טייב עבד א-רחים, שר האסירים הפלסטיני עיסא קראקע, שרים נוספים ובכירים פוליטים נוספים. אחמד מג'דלאני, שר העבודה הפלסטיני, אמר לוואלה! חדשות כי המסר שברצונו למסור לממשלת ישראל הוא "שיש להמשיך בדרך השלום עד למציאת פתרון". לדבריו, "נמצא גם פתרון הוגן וצודק לזכות השיבה", אמר. הוא הביע תקווה שההסכם שנחתם אתמול בין ישראל לאסירים הפלסטינים יסייע לקרב בין הצדדים וטען כי השגת שלום בין ישראל לפלסטינים "היא אפשרית".

מהמות ברמאללה, יום הנכבה, מאי 2012. עומר מירון
ברחבי השטחים נשמעה צפירת זיכרון בשעה 12:00 ולאחר מכן התקהלו אלפי משתתפים בעצרת המרכזית בכיכר ערפאת ברמאללה/עומר מירון

אמש דיווחו כוחות הביטחון הפלסטינים כי בכוונתם לפעול למניעת אלימות במסגרת תהלוכות לעבר גדר ההפרדה והמעברים, כולל במוקדי החיכוך העיקריים, באזור קלנדיה, בקבטיה, ובמעבר ארז ברצועת עזה. "אנחנו מעריכים שכן יהיו הפרות סדר", אמרו בצה"ל, "אבל לא בסדרי גודל שלא הכרנו עד היום ונדע להתמודד איתם". בקהילת המודיעין אמרו כי בכוונת הצבא לעקוב אחר התפילות במסגדים ואחר הנאומים בכלי התקשורת, בניסיון לשים לב להסתה או לקריאות להפגין נגד חיילי צה"ל.

אחרי אירועי השנה שעברה וחדירת הגבולות, בצה"ל נערכו השנה בגדר ברמת הגולן ובגבול לבנון, כמו גם בשטחי הגדה המערבית וברצועת עזה מחשש שפעילי טרור ינסו להוציא לפועל פיגועים. כמו כן, נערכו בצבא להסלמה אפשרית באזור שתיגרם כתוצאה מתגובה נקודתית של חייל שעלול להביא למותו של אזרח פלסטיני. "אי אפשר להתעלם מרמת המתיחות הגבוהה לאחרונה, ולכן הצבנו מפקדים במוקדי חיכוך ונפגין איפוק עד כמה שניתן", הסביר קצין בכיר בפיקוד מרכז.

לקריאה נוספת
לקראת "יום הנכבה": צה"ל יתגבר כוחותיו בגבולות
"יום הנכבה" בתל אביב: 3 פעילי ימין התפרעו ונעצרו

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

בהכנת הידיעה השתתפו יהושע בריינר ואמיר בוחבוט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully