וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופיל: מיהו מבקר המדינה החדש, יוסף שפירא?

גלעד גרוסמן

14.5.2012 / 19:20

מבקריו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, הנבחר ברוב של 68 ח"כים, טוענים כי יעלים עין משחיתות וכי הוא "חסר שיניים". תומכיו טוענים: "שופט ללא מורא וללא משוא פנים"

השופט יוסף שפירא נבחר הערב (שני) ברוב של 68 ח"כים למבקר המדינה החדש. בשפירא תמכו מרבית סיעות הבית ובראשן הליכוד וקדימה. השופט יוסף שפירא, יליד 1945, למד משפטים באוניברסיטה העברית, ובתחילת שנות ה-70' החל לעבוד כעורך דין עצמאי. המשרד אותו הקים ממשיך לפעול גם היום, ומתרכז בפעילות למען הקהילה. בשנת 1999 התנדב שפירא לצה"ל, ובמסגרת שירות מילואים שירת כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים , בדרגת אלוף-משנה. בשנת 2000 סיים שפירא לימודי תואר שני בקרימינולוגיה באוניברסיטת לסטר באנגליה, ובתחילת העשור הקודם שימש כיו"ר לשכת עורכי הדין בירושלים וכסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין. ב-2003 הוא מונה לשופט בית משפט השלום במחוז ירושלים וכשנתיים לאחר מכן לשופט מחוזי.

שפירא התמחה כשופט במשפטים אזרחיים, ולדברי אחד ממקורביו, הוא אחד השופטים היעילים ביותר במערכת המשפטית, וכמות פסקי הדין שנתן בשנים האחרונות היא מהגדולות בארץ. מפסקי הדין שנתן בשנותיו כשופט, מצטיירת דמותו של שפירא כשופט ליברלי. בין פסקי הדין הבולטים של שפירא ניתן למנות החלטה תקדימית בה התיר לאישה לעבור טיפולי הפריה באמצעות זרע של גבר הנשוי לאישה אחרת. זאת, מבלי שיהיה צורך ליידע את אשתו של האיש או לשמוע את עמדתה בנושא. כמו כן, הוא אישר את פתיחת חניון קרתא בירושלים בשבתות וחגים, למרות התנגדות בולטת מצד גורמים חרדיים בעיר.

חרדים מפגינים על פתיחת חניון קרתא בשבת בירושלים, יולי 2011. עומר מירון
שפירא פסק על פתיחת חניון קרתא בירושלים בשבתות ובחגים. הפגנה נגד פתיחת החניון/עומר מירון

בנוסף, אישר שפירא מינוי דירקטור ערבי בקק"ל, פסק להעניק 1.5 מיליון שקלים למשפחת פלסטיני שנהרג מירי כדור גומי על ידי מג"ב, וכשופט צבאי הורה לשחרר למעצר בית את אמו של "המהנדס" הפלסטיני יחיא עיאש, שהוחזקה במעצר 38 ימים. כמו כן, הוא קבע כי הסופרת נעמי רגן הפרה זכויות יוצרים כאשר העתיקה קטעים מספר אחר ושילבה אותם בספרה "ואל אישך תשוקתך", וחייב את חברת שטראוס להסיר מאריזות "שוקולית" את תמונתו של ילד שהופיע על האריזה לאחר שלא הגיעה עמו להסדר עבור השימוש בדמותו.

דווקא אחד מפסקי הדין הרגישים ביותר של שפירא, בעניינו של יהודה כץ, מנעדרי קרב סולטן יעקב במלחמת לבנון הראשונה, בוטל לפני כחודשיים על ידי בית המשפט העליון. לפני כשלוש שנים קבע שפירא כי כץ הוא חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע, וכן הורה לפצות את משפחת כץ ב-60 אלף שקלים, לאחר שקבע כי המדינה התרשלה בכך שלא עירבה את המשפחה בהליך. עם זאת, דחה שפירא את הטענה לפיה המדינה התרשלה בעצם הכרזתו של כץ כחלל צה"ל. השנה ביטל בית המשפט העליון את הקביעה בדבר מותו של כץ, וחייב את המדינה לשלם למשפחה 250 אלף שקלים.

"שפירא לא ירדוף כותרות כמו לינדנשטראוס"

מכריו של שפירא מספרים עליו שהוא אדם מסביר פנים ונעים הליכות, אולם מבקריו חוששים כי בניגוד לקודמו, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הוא לא ישים את המאבק בשחיתות בראש מעיניו. גורמים משפטיים אחרים דוחים את הטענה. "הוא לא ירדוף כותרות כמו לינדנשטראוס. הסגנון שלו מאוד שונה, הוא אדם מאוד נעים הליכות, אבל לדעתי הוא בהחלט יעסוק גם בשחיתות", אמר עורך דין שהופיע בפני שפירא. "שפירא ניחן בשילוב מנצח של מיקרו ומאקרו: ראיית תמונה אסטרטגית כוללת, לצד ירידה לפרטי פרטים", הוסיף עורך דין אחר.

"הוא שופט עם שינים גדולות וביצים גדולות", אומר עורך דין שהופיע באולמו של שפירא. "לצד היותו 'איש של אנשים', יש לו הבנה מעמיקה במשפט, בפוליטיקה, בהליכים ובתקשורת. הוא יודע להתנהל ללא מורא וללא משוא פנים", אמר. "יש לו רקע מיוחד ומגוון", אומר עו"ד אשר אקסלרוד, שמכיר את שפירא למעלה מ-30 שנה.

"מהימים שלו כעורך דין פרטי הוא יודע מה זה להתרוצץ בין מסדרונות של רשויות שונות, להתמודד עם מנהל מקרקעי ישראל ומול רשות המסים. יש לו גם חיתוך עם הממסד הביטחוני לאור שירותו כנשיא בית דין צבאי לערעורים. לצד זה, יש לו גם ניסיון של תשע שנות שיפוט". אקסלרוד הוסיף כי "אין שום בסיס לטענות שהוא חסר שיניים. כל מי שמכיר אותו מתרשם מכך באופן מיידי. כמו כל אדם ראוי שנכנס לתפקיד, אם הוא ייבחר הוא עשה את המיטב לעשות אותו בצורה הטובה ביותר. אני בטוח שהוא יהיה מבקר מעולה".

לקריאה נוספת
ברק: תמכתי בשפירא לתפקיד המבקר לפני שידעתי על עוד מועמדים
הכנסת בוחרת את מבקר המדינה הבא: "יש סחף לכיוון ריבלין"
השופט יוסף שפירא מועמד בולט לתפקיד מבקר המדינה

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully