וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי גבעת האולפנה עתרו לבג"ץ: להקפיא הריסת הבתים

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

13.5.2012 / 11:30

שניים מתושבי השכונה עתרו לבג"ץ בדרישה להוציא צו על תנאי נגד הריסת הבתים. לטענת העותרים, בית המשפט חרג מסמכותו, ויש להמתין לפסק הדין של המחוזי הדן בבעלות על הקרקע

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

שניים מדיירי שכונת גבעת האולפנה בבית אל עתרו היום (ראשון) לבג"ץ בדרישה שיוציא צו על תנאי נגד החלטת ההרכב בראשות נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס שהורה להרוס חמישה בתים בשכונה עד הראשון ביולי.

העותרים מבקשים שההחלטה בנוגע לצווי ההריסה תידחה עד למתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בירושלים, שדן בבעלות על הקרקע. בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך הדין יוסי פוקס מ"הפורום המשפטי למען ארץ ישראל", נטען כי ההחלטה של בג"ץ שלא לדחות את הריסת הבתים מהווה פגיעה חמורה בכללי הצדק הטבעי וחריגה מסמכות בית המשפט.

בעתירה נטען כי החלטת בג"ץ התקבלה בלא שבעלי הדירות צורפו לעתירה ולטענתם הם רכשו את הדירות לפני למעלה מעשור בתום לב תוך קבלת מענקים ממשרד הבינוי והשיכון. עוד נטען כי ההחלטה על הריסת הבתים התקבלה מבלי שהיה הליך משפטי כלשהו כנגד בעלי הדירות ומבלי שהוצגו בפני בית המשפט עובדות חדשות, שלטענת הדיירים מוכיחות שהקרקע נרכשה כדין. "אך הותרת ההחלטה על כנה והריסת בנייני הדירות על סמך הליך שהתנהל בין זרועות המדינה השונות לבין עותרים פלסטינים מעל ראשם של העותרים בעלי זכויות קנייניות, תהווה פגיעה חמורה בכללי הצדק הטבעי ותגרום להפרת התחייבותו של ראש הממשלה אשר ניתנה לדיירים להסדרת מעמדה של השכונה".

העותרים מבקשים מהשופטים לבקר בשכונה כפי שעשו בעתירות הנוגעות לגדר ההפרדה כדי שיוכלו לראות שמדובר במקרה חריג ובנסיבות יוצאות דופן.

שכונת אולפנה בבית אל, אפריל 2012. ישראל וונדי, ספק 500
"אין חיה כזאת להגיש בג"ץ על פסק דין של בג"ץ. כל אדם שניתן נגדו פסק דין יגיש עתירה? התיק הזה כבר סגור, ניתן בו פסק דין". שכונת האולפנה/ספק 500, ישראל וונדי

השופט גרוניס התייחס בהחלטתו האחרונה לטענת המתנחלים, לפיה מתקיים דיון מקביל בבית המשפט המחוזי לגבי בעלותם על הקרקע בבית אל, ופסק כי יש לפנות את המבנים בתוך 60 יום. הרכב השופטים ציין אז כי התובענה של המתנחלים הוגשה יומיים בלבד לפני שניתן פסק הדין הקודם של בית המשפט העליון. דחה ההרכב את טענת המדינה כי מכיוון שיש הליך משפטי תלוי ועומד, יש לדחות את ביצוע ההריסה. "העובדה שתלוי ועומד הליך משפטי לבירור טענות הרכישה של המתיישבים הייתה ידועה טרם ניתן פסק הדין", כתבו השופטים, "מה אם כך הסיבה בגינה יינתן הסעד הרגיש של פתיחת הליך משפטי שנדון במשך מספר שנים, שהוצא בו צו על תנאי ושנרשמה בו התחייבות של המדינה לפעול באופן מסוים?!", נכתב.

גורמים משפטיים העריכו כי הסיכוי שהעתירה תתקבל מאד נמוך. "אין חיה כזאת להגיש בג"ץ על פסק דין של בג"ץ. כל אדם שניתן נגדו פסק דין יגיש עתירה? התיק הזה כבר סגור, ניתן בו פסק דין", אמרו הגורמים.

במקביל לעתירה, מקיימים בשעה זו השרים דיון בנושא בישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת האחדות. יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, אמר היום בהתייחס למשבר גבעת האולפנה כי "הרעיון שהבתים ייהרסו הוא בלתי נסבל. אם יש בעיה בחוק ההסדרה צריך לשנס מותניים ואולי גם את הראש, ולמצוא פתרון ראוי, שמשמעותו השארת השכונה במלואה". גם שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, שהשתתף בישיבה המיוחדת שכונסה בסוף השבוע לדיון במשבר, אמר כי "הכל היה בסדר עד שמישהו התעורר והחליט בפינצטה להציק לגבעה. זה לא צודק, לא מוסרי ולא אנושי להרוס את הבתים. הפתרון צריך להיות השארת אנשים בבתיהם והייעוץ המשפטי צריך למצוא דרך לעשות את זה".

לקריאה נוספת
מבחן ראשון לקואליציה: דיון מיוחד על גבעת האולפנה
בג"ץ דחה בקשת המדינה: הריסת גבעת האולפנה - תוך 60 יום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully