וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם ניערך לתקיפה באירן – סביר שלא נצטרך אותה"

רמי שני

12.5.2012 / 15:58

ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, דיבר באירוע "שבת תרבות" בבאר שבע על החשיבות של השארת אופציית התקיפה באירן על השולחן. "יש לראות את האיום עלינו בעיניים פקוחות"

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין, התייחס היום (שבת) לסוגיית הגרעין האירני, ואמר כי על האפשרות של תקיפה באירן להוות מוצא אחרון, אולם אין להוריד אותה מהשולחן כאמצעי להתמודד עם האיום. "מי שמדבר נגד התקיפה ומוריד אותה מהשולחן, יכול לגרום לכך שזו תהיה האופציה היחידה לפעול מול אירן", הוא ציין במהלך אירוע שבת תרבות בבאר שבע.

ידלין הסביר כי אם האופציה לתקיפה תרד מהפרק, עלולים האירנים להחליט שהם מוכנים לספוג את הסנקציות כדי להגיע למטרה. "מי שמכין את האופציה הצבאית, ואני חושב שמגיע הרבה קרדיט למי שהיה בראש הדרג הפוליטי והצבאי בישראל והכין את האופציה הצבאית, שקיימת כיום בצורה אמינה, יש סיכוי מאוד גדול שלא נגיע לשם. לפרדוקס הזה חשוב לשים לב", ציין.

"אנחנו צריכים להסתכל קדימה, לראות את האיום עלינו בעיניים פקוחות ולמצוא את השילוב והעיתוי הנכון להתמודד איתו", אמר ידלין. "תקיפה היא אחת מחמש אסטרטגיות שאינן מבטלות אחת את השנייה אלא תומכות אחת בשנייה אם מנהלים אותן נכון". לדבריו, אחת האסטרטגיות היא להגיע להסכם עם אירן, "הסכם שיכול להיות טוב או בעייתי". השנייה היא להטיל על אירן סנקציות כאלו שישנו את החשבון שלה בדבר הכדאיות של הגעה לגרעין צבאי. האסטרטגיה השלישית, לדבריו, היא לא לתקוף את אירן, "אבל, כפי שאנחנו קוראים בעיתונים, באירן קרו הרבה אירועים חשאיים שפגעו בתכנית. אני לא יודע מי אחראי להם אבל אני חושב שזו הייתה החלטה נכונה". האסטרטגיה הרביעית, על פי ידלין, היא תקיפה צבאית, והחמישית היא שינוי משטר באירן.

"למצרים אין שום אינטרס להילחם בישראל"

בהתייחסו לאיום מסיני וההשפעות מחוסר היציבות של המשטר במצרים, אמר ידלין כי הוא אינו נבהל מכך באופן קיצוני. "המצב במצרים פחות טוב ממה שהיה מאז שחתמנו את הסכם השלום", אמר ידלין. הוא ציין כי דובר בדרמטיות רבה על טילים על אילת, אך לדבריו, "לא מדובר בטילים, אלא ברקטות מאוד לא מדויקות אשר לא פוגעות בשום מקום".

רקטת הגראד שהתפוצצה באילת, אפריל 2012. משטרת אילת, ספק 500
"לא מדובר בטילים, אלא ברקטות מאוד לא מדויקות אשר לא פוגעות בשום מקום". זירת נפילת רקטת הגראד באילת בחודש שעבר/ספק 500, משטרת אילת

"אנחנו מדינה שמבקשת 100% ביטחון, ואנשים מבינים שזה בלתי אפשרי. שש שנים של שקט בצפון זה הרבה יותר טוב ממה שהיה לפני זה", הוסיף ראש אמ"ן לשעבר. "אנחנו מוקפים במאות מיליוני אנשים שלא רוצים לראות אותנו, יהיו עלינו איומים ויפגעו בנו רקטות. אבל אני חושב שצריך לשים את הדברים בפרופורציות". לדבריו, ישראל צפויה לשמוע ממצרים הרבה דברים שלא תאהב לשמוע בעתיד הקרוב, אך "מכאן ועד אמירה שאנחנו הולכים למלחמה עם מצרים אני חשוב שהמרחק הוא גדול. למצרים אין שום אינטרס להילחם בישראל".

בנוגע ללוחמה באמצעות האינטרנט, אמר ידלין כי ישנם מיליונים המנסים לפגוע בישראל, והעובדה שקשה לעשות את זה מאפשרת לו לתת למערך הגנת הסייבר ציון טוב. לדבריו, האתגר של היציאה מעולם הסייבר לעולם הפיזי הוא אתגר גדול ביותר, והניסיונות של טרוריסטים לעשות זאת גדלים כל הזמן. "האתגר היותר גדול בסייבר זה אם מישהו יכול להיכנס דרך מערכות המחשוב ולהשפיע על המטוסים של אל על, ושחס וחלילה יתנגשו במטוסים אחרים", הסביר ראש אמ"ן לשעבר. "כל המערכות הרגישות צריכות לפתח את חומות האש - את האמצעים שלא יתנו להיכנס אליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully