וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשטון אופטימית: "השיחות עם אירן יובילו לתוצאות"

11.5.2012 / 18:08

שרת החוץ של האיחוד האירופי התייחסה לסבב המשא ומתן הקרב בין מעצמות המערב לאירן, שייערך החודש בעירק. "שואפת לכך שהשיחות יביאו לתחילת סופה של תכנית הגרעין האירנית"

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, העריכה היום (שישי) כי שיחות המשא ומתן עם אירן, שייערכו החודש בבירת עירק, בגדד, יובילו לנטישתה את תכניתה הגרעינית. במסגרת מסיבת עיתונאים שנערכה בבריסל, בה השתתף גם שר החוץ של עירק, חושיאר זבארי, ציינה אשטון בפני כלי התקשורת כי לראייתה השיחות יהיו "סדרת דיונים רציניים שיובילו לתוצאות משמעותיות".

לדברי אשטון, המייצגת את חמש המדינות המייסדות של האו"ם ואת גרמניה במשא ומתן מול אירן, יש לה "תקוות גדולות" עבור השיחות - שייפתחו ב-23 בחודש מאי. "השאיפה שלי היא שעם חזרתנו מהשיחות, תהיה זו תחילת הסוף של תכנית הנשק הגרעיני של אירן", אמרה בביטחון.

ישראל לאשטון: "אירן מושכת זמן"

המשא ומתן של המערב עם אירן חודש באפריל האחרון באירוחה של טורקיה, לאחר הפסקה ארוכה בשיחות - שנמשכה כ-15 חודשים. השיחות שנערכו באיסטנבול הסתיימו באופטימיות יחסית, לאחר שנדמה היה כי הסנקציות "ריככו" את אירן, אולם כמה ימים לאחר נעילתן הצהיר שליח אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), עלי אסכר סולטאני, כי מדינתו "לא תפסיק להעשיר אורניום". כמו כן, טען כי אין כל הצדקה לסגור את המתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו – עיקרון מרכזי עליו צפויות מעצמות המערב להיאבק בשיחות הקרבות.

עם התגברות החשש עקב מדיניותה ההפכפכה של אירן, השבוע חשף המכון המוביל לחקר אירן ISIS תצלומי לווין המתעדים פעילות ערה באתר הגרעיני המסתורי בפרצ'ין. מהתצלומים עולה כי באתר בוצעו עבודות בנייה משמעותיות במהלך חודש ימים, בתקופה שבין החודשים מרץ ואפריל השנה, לצד פעולות שייתכן ונועדו להעלמת ראיות מעיני הפקחים מטעם סבא"א – על אף שלעת עתה המשטר האירני אוסר עליהם את הגישה אליו. יש לציין כי אחת מסוגיות המפתח במשא ומתן עם אירן היא גישתם המוגבלת של פקחי הסוכנות לאתרים שבשטחה.

פגישת בנימין נתניהו עם קתרין אושטון. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"אירן מנסה להשתמש בפגישות על מנת להרוויח זמן". אשטון בפגישה בירושלים, השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ביום רביעי נפגשה אשטון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, במטרה לעדכנו במהלכים האחרונים במגעים בין מעצמות המערב לבין אירן, לקראת המפגש בבגדד. בפגישה השתתף גם המשנה החדש לראש הממשלה, חבר הכנסת שאול מופז, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן.

בפגישה הקפידו הבכירים הישראליים להדגיש כי "אירן מנסה להשתמש בפגישות על מנת להרוויח זמן, ואין לה כוונות לעצור את תכנית הגרעין". לדברי גורמים מדיניים, הבכירים שטחו בפני אשטון את ציפיותיהם מהמשא ומתן: "מה שייחשב מבחינת ישראל התקדמות בשיחות, היא הסכמה אירנית ללוחות זמנים ברורים להפסקת כל העשרת האורניום, הוצאת האורניום המועשר משטחה, ופירוק המתקן התת קרקעי בקום", אמרו.

לקריאה נוספת
תיעוד: תוך חודש - בנייה נמרצת במתקן הגרעין בפרצ'ין
אירן: "לעולם לא נפסיק להעשיר אורניום, לא נסגור את האתר בפורדו"
נתניהו: על המערב להגדיר יעדי זמן בשיחות עם אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully