וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידלין על אירן: "אני בעד קצת פרנויה"

פנחס וולף

22.4.2012 / 18:22

ראש אמ"ן לשעבר נשא דברים בוועידה רעיונית של מפלגת העבודה, והתייחס לסוגייה האירנית. "רק אם יהיה איום אמין של תקיפה על אירן יש סיכוי לסנקציות לעבוד"

לראשונה מאז היבחרה לראשות מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ' מקיימת היום (ראשון) ועידה רעיונית של המפלגה. 1,100 משתתפים יושבים סביב 60 שולחנות עגולים, וידונו ב-400 ניירות עמדה שעלו לאתר מיוחד אשר הוקם עבור הוועידה, בכל הנואשים שעל הפרק – מדיניים וחברתיים כאחד.

ראשון הדוברים היה ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין, שהקדיש את מרבית נאומו לבעיית הגרעין האירני, אותו הוא הגדיר כבעל פוטנציאל ל"איום קיומי". "צריך להיות בלי פאניקה ובלי אופוריה. אני בעד קצת פרנויה", הוא אמר.

לדבריו, "אין פתרונות קסם. הימים של שליחת שמונה מטוסים לעירק או שישה ימי מלחמה עברו. הבעיות היום הרבה יותר מורכבות. האויבים שלנו מתוחכמים לא פחות מאתנו, ועלינו לתת את כל הכבוד שהם מבינים מה היתרונות שלנו ולכן הם לא הולכים לפגוש אותנו בשדה הקרב עם טנקים. מצד שני הם רואים היטב מה נקודות התורפה שלנו ומולם הם נערכים".

"אסור להוריד אף אופציה מהשולחן"

ידלין קבע כי השנה וחצי הקרובות יהיו מאתגרות מבחינה ביטחונית. "הסביבה הולכת ומשתנה", אמר. "יכול להיות שיפלו גם הסכמי השלום עם מצרים וירדן". אבל הבעיה הגדולה, לדבריו, היא אירן. "אירן איננה בעיה של ישראל, היא בעיה של הקהילה הבינלאומית כולה", אמר לתומכי העבודה. "לא נכון שישראל תקפוץ בראש ותיקח את האחריות על הבעיה שאחרים מתקשים להתמודד עמה.

"אסור להוריד אף אופציה מהשולחן. רק אם יהיה איום אמין של תקיפה על אירן יש סיכוי לסנקציות לעבוד", ציין ידלין. לטענתו, ישראל מתקרבת לצומת בו היא צריכה לבחור בין שתי אופציות מאוד לא פשוטות: הפצצה או ההפצצה - אם לקבל אירן גרעינית או לעשות מעשה שימנע ממנה לייצר פצצה. "עלינו לוודא אם יש כורח, אם יש יכולת ואם יש לגיטימציה. אני לא מאלה שחושבים שאירן תשגר פצצה יום אחרי שתהיה לה פצצה, אבל עדיין זו תהיה סביבה מאוד רגישה. לכן הכורח קיים. למדינת ישראל יש גם יכולת", הוסיף.

על אף שידלין הגיע כאורח של מפלגת העבודה, הוא הביע גם דעות שכנראה מרבית חברי המפלגה לא אהבו לשמוע. "תקציב הביטחון של מדינת ישראל איננו מספיק לאתגרים שעומדים בפנינו", אמר ידלין. הוא הספיק לשנים שמצרים יצאה ממערך הלחימה והגענו להסכמי שלום עם ירדן והפלסטיניים. האיומים היום מחייבים את פוליסת הביטוח של ישראל להיות מכוסה בהיקף המתאים. צבא היבשה הוזנח ב-2004-2005, וכך הגענו ל-2006. מי שמחליט לקצץ בתקציב הביטחון, צריך להבין את המשמעויות".

ידלין גם לא שכח לשלוח עקיצה לכיוון יו"ר קדימה, ח"כ שאול מופז, שכיהן כרמטכ"ל בשנים 1998-2002. "אני לא מאלה שמשתמשים בקלות במילה 'איום קיומי'. כאשר בתחילת שנות ה-2000 היה הטרור, מי שהיה רמטכ"ל אז הגדיר את הטרור כאיום קיומי", אמר בביקורתיות, והסביר שהאיום הקיומי היחיד הוא האיום האירני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully