וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החקלאות שינה תוכנית - מאות אלפי דגיגים מתו

קובי דוד

9.5.2012 / 18:10

תוכנית חדשה של משרד החקלאות שלחה את דגיגי הבורים להתאקלם קודם בקיבוץ גינוסר טרם העברתם לכנרת, וכתוצאה מכך למעלה ממחציתם מתו. "אגף הדיג - הגורם היחיד לתמותת הדגים"

מאות אלפי דגיגי בורי מצאו את מותם בקיבוץ גינוסר בשל יישום תוכנית חדשה של משרד החקלאות. במשך 25 שנים הועברו הדגיגים מהים התיכון ישירות אל אגם הכנרת, אך השנה הוחלט באגף הדיג להפעיל מתכונת חדשה, במסגרתה הועברו הדגים להתאקלמות קצרה בבריכות בקיבוץ גינוסר, משם היו אמורים לעבור למימיה המתוקים של הכנרת, אולם בעיצומו של התהליך - למעלה ממחציתם מתו. הסיבה לכך, כפי הנראה, היא הצפיפות וזמן השהייה בבריכות הדגים וכן חוסר הניסיון של אגף הדיג במשרד החקלאות.

מאות אלפי דגיגי בורי מתו בשיטת האכלוס של אגף הדייג במשרד החקלאות. קובי דוד, ספק 500
לא שרדו את תהליך ההתאקלמות. דגי הבורי המתים/ספק 500, קובי דוד

"לאגף הדיג אין כל ניסיון בטיפול בדג הבורי. אמנם קיים ניסיון עם מין אחר, אך ניסיון זה אינו רלוונטי. התנהלות אגף הדיג היא הגורם היחיד לתמותת הדגים", הסבירו גורמים במשרד החקלאות שהיו מעורבים בתהליך האכלוס. גם מנחם לב, דייג ותיק מקיבוץ עין גב, מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשרד: "צוות העבודה שניהל את התהליך לא היה ערוך ומוכן לקליטת הדגים בבריכה. מאות אלפי דגים מתו תוך ימים ספורים כי לא ידעו איך לטפל בהם".

הלימנולוג (חוקר אגמים) פרופ' משה גפן, הוסיף כי "השיטה מלכתחילה לא נבדקה עד תומה. משרד החקלאות לקח על עצמו תפקיד מרכזי ולא בדק את הסיכונים בשיטה המדוברת. מספר גדול של דגים נחלשו ובסופו של דבר מתו כי לא יכלו לשרוד. כעת עלול להיווצר מחסור של דגיגי בורי בכנרת שישפע במכוון על קבוצת הדייגים שמתפרנסים אך ורק מענף זה".

"בשיטה הישנה הדגים הגיעו חלשים ומתו במעבר"

אולם במשרד החקלאות לא מתרגשים ממותם של מאות אלפי הדגים עוד בטרם הגיעו לאגם הכנרת. מתגובה שנמסרה מטעם המשרד נמסר כי "הדגים עוברים טראומה בתהליך ובין 40% ל-60% תמיד לא שורדים את המעבר. כך היה גם בכל האכלוסים בשנים עברו בכנרת".

עוד נמסר כי "שיטת אכלוס דגיגי הבורי בכנרת שונתה השנה. בעבר הדגים אוכלסו ישירות בכנרת ואז הרבה מהם הגיעו חלשים ומתו כתוצאה מהמעבר. דגים אלו נספרו כדגים חיים, היות וכאשר אוכלסו, הם היו בחיים ועל מנת למנוע את המצב הזה, שונתה השנה שיטת האכלוס. החל מהשנה, הדגים מאוכלסים בבריכות גינוסר, עוברים הליך של אקלום והתאמה ממי הים התיכון והתנאים במיכל למי הכנרת. הדגיגים נבדקים במעבדה לזיהוי מחלות ורק אחרי שכל הבדיקות תקינות הם משוחררים לכנרת. השנה אוכלסו בכנרת בשיטה זו כ-850 אלף דגיגים בריאים וחיוניים".

לקריאה נוספת:
הפתעה בנתב"ג: 220 דגים טורפים נמצאו במטען
תעלומה בנתניה: מאות דגים מתים נמצאו על חוף הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully