וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת האחדות יוצאת לדרך: חלוקת התפקידים המסתמנת

פנחס וולף

8.5.2012 / 0:04

לפי ההערכות בקדימה, ח"כ אבי דיכטר יכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון וח"כ שטרית יתמנה ליו"ר ועדת הכלכלה. גורמים מוסרים כי רוחמה אברהם בלילא מועמדת מובילה לתיק הרווחה

לאחר הסכם האחדות שנחתם באישון ליל בין בנימין נתניהו ושאול מופז, מתכוננים בקדימה לחלוקת התפקידים הקואליציוניים: לפי ההערכות בקדימה, חבר הכנסת אבי דיכטר, שהיה היחיד שדיבר במהלך הפריימריז לראשות קדימה על הצורך להיכנס לממשלה הנוכחית באופן מיידי, יכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון ועד שהדבר יאושר הוא ינהל את ועדות המשנה ובהן ועדת משנה למודיעין. חבר הכנסת מאיר שטרית ינהל את מליאת הוועדה. בעוד חודש יסיים חבר הכנסת כרמל שאמה הכהן (ליכוד) את תפקידו כיו"ר ועדת הכלכלה ואותו יחליף כנראה שטרית, שבעבר שימש גם כשר האוצר. חבר הכנסת רוני בראון, שיצטרך לעזוב את תפקיד יו"ר הוועדה לביקורת המדינה משום שזאת ועדה אופוזיציונית, ינהל את הצוות הקואליציוני לשינוי שיטת ממשל.

בינתיים, בקדימה דנים באיוש התיקים שיגיעו במהלך השבועות הקרובים לסיעה. נכון לעתה מסתמן כי קבלת התיקים תיעשה בהדרגתיות, על פי התקדמות מתווה ההסכם הקואליציוני: ככל שהעבודה על חוק טל תתקדם, תבקש קדימה להעמיק את אחיזתה בממשלה ותקבל תפקיד מיניסטריאלי. ההערכה היא שהתיקים שיוצעו למפלגת הקואליציה הגדולה יהיו רווחה והגנת העורף, כאשר אחת המועמדות המובילות לתיק הרווחה היא חברת הכנסת רוחמה אברהם בלילא, הנחשבת לאחת מחברות הכנסת החזקות בסיעה.

לוואלה! חדשות נודע כי חבר הכנסת יוחנן פלסנר יהיה זה שירכז את הצוות הקואליציוני למציאת חלופה לחוק טל. פלסנר היה המועמד הטבעי ביותר לתפקיד - הוא כיהן כיו"ר הצוות לבחינת יישום חוק טל בוועדת החוץ והביטחון ואף היה ממכיני הצעת החוק שירות לכל של קדימה. עם זאת, הפעם תהיה מלאכתו של פלסנר קשה יותר, והוא יצטרך להגיע להסכמות גם עם ש"ס. קשה להאמין שיהדות התורה תסכים לאיזושהי נוסחת פשרה בנושא. בקואליציה אמרו אמש (שלישי) כי "לא יהיה אלמנט של כפיה, והדבר יתבצע בהתאמה עם הציבור החרדי. החשיבות של הצעת החוק החדשה תהיה להגדיל את אחוזי הגיוס".

ההסכם - מקורו בשיחה חברית בין זאב אלקין והיועץ האסטרטגי של מופז

יחסי האמון בין קדימה לליכוד התחזקו במהלך השיחות, שהתנהלו במספר צירים מקבילים, חלקם אף ללא רשות מופז. בסיס השיחות היה בשיחה חברית של יו"ר הקואליציה חבר הכנסת זאב אלקין עם היועץ האסטרטגי של מופז, ליאור חורב. השניים העריכו כי ישנו סיכוי קטן מאוד לאפשרות שהשיחות יקרמו עור וגידים, עד שלדברי גורמים שהיו מעורבים במגעים, ביום שישי האחרון היה ברור שהולכים לבחירות.

ביום ראשון החלו במטות שני הצדדים לתכנן את מהלך הבחירות. אבל בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני עלתה אצל המעורבים התחושה כי ניתן למנוע את הבחירות, במיוחד כשהיה ברור ששני הצדדים רואים בכך הזדמנות לתקן את חוק טל. חורב הגיע לביתו של נתן אשל, איש אמונו של נתניהו וההבנות החלו להירקם, עד שבשעות אחר הצהריים, רגע לפני תחילת הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, הם קיבלו הוראה לעלות לירושלים.

המקורבים הגיעו למעון ראש הממשלה, וכעבור שעה וחצי הצטרף גם שר הביטחון אהוד ברק. הישיבה התקיימה לסירוגין, כיוון שנתניהו ומופז נאלצו לצאת לשאת נאומים בכנסת, לציון יום הרצל. במהלך ההצבעה בקריאה ראשונה על החוק לפיזור הכנסת הם שבו להצביע ומיד שבו לדיונים החשאיים, כאשר נתניהו מעדכן מעת לעת את ראשי סיעות הקואליציה בנעשה. בשעה 1:00 הצטרפו עורכי הדין דוד שמרון ואלון גלרט כדי לנסח את ההסכם הקואליציוני. בשעה 1:30 נערך תיאום עם יועצי התקשורת וכולם נסעו לישיבות סיעות הליכוד וקדימה במשכן הכנסת. "היה מהלך מאוד מקצועי, מהודק וקומפקטי", אמרו הגורמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully