וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר האחדות: איך תראה עבודת האופוזיציה המצומקת?

פנחס וולף וניר יהב

8.5.2012 / 20:00

עם 26 מנדטים בלבד תהיה האופוזיציה במיעוט קבוע בוועדות. הח"כים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים ולקבוע מי יהיה היו"ר החדש. גורמים בסיעות הערביות: "נשכנע את מרצ לרוטציה"

המהלך הדרמטי של צירוף קדימה לממשלת אחדות רחבה הפך בין לילה את האופוזיציה לחסרת שיניים וחסרת יכולת אמיתית להתנהלות פרלמנטרית. 94:26 לקואליציה זה משחק חסר סיכוי מההתחלה, בכל רבדי העשייה בכנסת - החל מהגשת הצעות חוק בקריאה טרומית, דרך דיונים בוועדות ועד לקיום דיונים מיוחדים במליאה, כמו "נאום 40 חתימות" וישיבות פגרה מיוחדות. במערכת הפוליטית העריכו היום (שלישי) שלקראת הגשת הצעת החוק החלופית לחוק טל, תפרוש יהדות התורה מהקואליציה. גם אם התרחיש יתממש, הכוח שהם יוסיפו לאופוזיציה - בטח כשהיא מפולגת בין ימין לשמאל ובין דתיים לחילוניים - יהיה מינורי.

נתחיל עם הוועדות: מספר חברי האופוזיציה בוועדות יהיה כל כך זניח שהדבר ידמה למשחק של נבחרת ישראל בכדורגל מול נבחרת בינונית של בית ספר תיכון. כך למשל, בוועדת הכנסת יהיו מעתה שלושה חברי אופוזיציה בלבד מתוך 17 חברי ועדה. עם נוכחות כזו, הדבר היחיד שהאופוזיציה תוכל לעשות הוא לצעוק. אם עד כה הממשלה לא הפסידה אף הצבעה, אזי לבטח הדבר לא יקרה כשהקואליציה תמנה 94 חברי כנסת.

כך גם ב"נאום 40 חתימות". מדובר בהליך דמוקרטי המאפשר לאופוזיציה להחתים שליש מחברי המליאה בדרישה לקיום דיון בכנסת בו יחויב להשתתף ראש הממשלה לכל אורכו, כשלבסוף הוא ויו"ר האופוזיציה נושאים נאום. כאשר האופוזיציה גדולה, אין בעיה לגייס את החתימות הדרושות. אבל איך מרבעים את המעגל כשישנן 26 חתימות פוטנציאליות בלבד?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדבר היחיד שיתאפשר לאופוזיציה לעשות הוא לדרוש כינוסי מליאה בפגרות הכנסת, שלכך דרושות 25 חתימות. אבל אפילו בהליך הפשוט הזה עשויה להיווצר בעיה: האופוזיציה תאלץ להיעזר בכל חבריה, וזאת בלי שלוקחים בחשבון שלא בטוח שהאיחוד הלאומי והסיעות הערביות יצליחו למצוא מטרה משותפת עבורה הן יסכימו לחתום על מסמך אחיד.

לפיכך, באופוזיציה כבר מתחילים לדבר על קבלת מחוות מהקואליציה. שוקלים למשל לדרוש דיון בנוכחות ראש הממשלה גם כאשר ישנם פחות חותמים מ-40 חברי כנסת, או לבקש להוסיף חברי אופוזיציה כחברי ועדות, באופן שלא משקף את הכוח היחסי שלה בכנסת. לדברי יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, "זו כמעט דיקטטורה שיכולה להפעיל את עריצות הרוב. זהו מהלך מאוד מסוכן לדמוקרטיה. לא יהיה פשוט, אבל היינו בימים קשים יותר ועשינו עבודה יפה ואני מניחה שבכוחנו להשמיע את קולנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"צריך לזכור שמפלגת העבודה כמעט היתה חברה בממשלת נתניהו"

באופוזיציה החלו גם לעסוק בסוגיית תפקיד יו"ר האופוזיציה, אשר יהנה ממעמד ייצוגי ורשמי על פי החוק. ההערכה היא שבסוף תהיה זו יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', העומדת בראש סיעה בת שמונה מנדטים - הגדולה באופוזיציה. עם זאת, במהלך היום דנו חברי כנסת ערבים עם מרצ באפשרות של ביצוע רוטציה בינם לבין יו"ר מרצ זהבה גלאון במקום שיחימוביץ' תתמנה.

תקנון הכנסת קובע כי מפלגות האופוזיציה יכולות לבחור מועמד אחר במקום יו"ר הסיעה הגדולה ביותר. גורמים במפלגות הערביות אמרו לוואלה! חדשות כי אכן קיימות מחשבות מסוג זה. "לחד"ש, לרע"מ-תע"ל ולבל"ד יש 11 מנדטים. למפלגת העבודה יש 8 מנדטים, ובתמיכת האיחוד-הלאומי יש להם 12 מנדטים. אם נשיג את תמיכת מרצ ונשכנע אותם לערוך רוטציה בין ארבע המפלגות לתפקיד יו"ר האופוזיציה, יהיו לנו 14 מנדטים. זו הצעה לגיטימית וחוקית לגמרי", אמרו חברי הכנסת.

למרות זאת, נראה כי במפלגות הערביות לא הושגה הסכמה מלאה למהלך יוצא-דופן שכזה. "אני אישית מתנגד למהלך וממליץ לחבריי להתנגד לו", אמר לוואלה! חדשות יו"ר רע"מ-תע"ל, חבר הכנסת איברהים צרצור. חברי כנסת ערבים אחרים אמרו אף הם כי הם אינם מעורים במהלך זה. חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) אמרה כי "בינתיים אין לנו עמדה בנוגע ליו"ר האופוזיציה. אנו עדיין לא יודעים מי המועמדים. כשהדברים יהיו ברורים יותר, נשב, נתייעץ ונקבע את עמדתנו".

לדברי גלאון, "אנחנו נבחן את האפשרות לתמוך בשלי יחימוביץ'. כל דבר ייבחן. צריך לזכור שמפלגת העבודה כמעט היתה חברה בממשלת נתניהו, אבל נבחן את זה. לא סוד שפנו לח"כ הורוביץ והציעו לתמוך בי (לתפקיד יו"ר האופוזיציה - פ.ו) אבל גם להם לא נתנו תשובה ואנחנו נבחן את כל האופציות. שום דבר לא סגור".

ממשלת אחדות לאומית - סיקור מיוחד:
נתניהו: "ממשלת אחדות טובה לביטחון"; מופז: "זה צו השעה"
דרמה בכנסת: אין בחירות - קדימה מצטרפת לממשלת אחדות
כרוניקת הזגזוגים של מופז: מ"בית לא עוזבים" עד "נתניהו שקרן"
הסכם האחדות בין הליכוד וקדימה

לפניות לכתבים:
פנחס וולף pinhaswolf@walla.co.il
ניר יהב - nir_yah@walla/com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully