וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: נתניהו יתאמץ לחוקק "חוק עוקף בג"ץ" במהלך הפגרה

פנחס וולף וטל שלו

7.5.2012 / 21:24

הכנסת אמורה להתפזר הלילה, אבל בסמוך לבחירות, ראש הממשלה יאלץ לפנות את גבעת האולפנה, שנבנתה על קרקע פרטית - כמו גם מגרון. השרים לוחצים, ובקואליציה מעריכים שייכנע

האם המדינה תצליח בכל זאת לפעול נגד הוראת בג"ץ? לאחר החלטת הרכב השופטים בראשות נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כי חמשת הבתים בשכונת גבעת האולפנה בהתנחלות בית אל, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים, יפונו עד 1 ביולי, עמלים שרי הימין וחברי הכנסת של הליכוד על חקיקת "חוק עוקף בג"ץ". חוק כזה יסדיר את מעמד בתי השכונה, וכן את בתי מגרון ומאחזים בלתי חוקיים אחרים הבנויים על קרקע פרטית של פלסטינים, ואשר נקבע כי יש לפנותם בהקדם.

השרים והח"כים דורשים מראש הממשלה לקדם את החוק בהקדם – אלא שכידוע, הכנסת צפויה להכריז על התפזרותה כבר לפנות בוקר, ומאותו רגע היא תיכנס לפגרת בחירות, אז יהיה קשה במיוחד לחוקק חוקים. תאריך הבחירות – 4 בספטמבר, כפי המסתמן, יתקיים רק לאחר שממשלת נתניהו תיאלץ לפנות את המאחזים. בקואליציה גוברת בשעות האחרונות ההערכה שלנתניהו לא תהיה ברירה, והוא ימצא את הדרך לחוקק את החוק במהלך הפגרה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. AP
יפנה את גבעת האולפנה, או יעקוף את בג"ץ? ראש הממשלה נתניהו/AP

אם נתניהו יבקש לחוקק חוקים הוא יוכל להגיש הצעת חוק ממשלתית להסדרת המאחזים, גם במהלך פגרת הבחירות - הצעות חוק פרטיות לא יעלו במליאת הכנסת. כבר ביום שני הבא הכנסת תתכנס במיוחד לבחירת מבקר המדינה, כך שזאת תהיה נקודת ציון בה נתניהו יוכל להתחיל את מהלך החקיקה, אם יחפוץ בכך.

שרי הליכוד כבר התגייסו למאמץ

כבר הערב שרי הליכוד החלו ללחוץ על נתניהו ללכת בכיוון האמור, וההערכה היא שככל שהימים יחלפו הלחצים עליו ילכו ויגברו. המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, אמר הערב כי "לכנסת הזאת אסור להתפזר מבלי לחוקק את חוק ההסדרה. הליכוד המניף את דגל ההתיישבות לא יכול להרשות לעצמו להאיר מורשת של בתים הרוסים ותושבים מפונים. יש לעבור מהסרה להסדרה: במקום לאיים תכופות בהסרת יישובים, יש להסדיר את הנושא בצורה כזו שאם אכן יתברר כי יש בעלות פרטית על הקרקע יש לנהוג כפי שנהוג בתחומי הקו הירוק ולפצות את בעלי הקרקע. בכל מקרה הפתרון של הרס שכונות שלמות אינו מתקבל על הדעת".

השר גלעד ארדן אמר כי למרות בג"ץ, זכותה של הממשלה לקבוע מדיניות. "יש לאשר במהירות בכנסת את חוק ההסדרה שיקבע פיצוי כספי למי שיוכח כבעל קרקע וישהו את הפינוי עד החלטת בית המשפט בתביעת הבעלות".

"החלטת בג"ץ היא שגויה וגזרה שהציבור אינו יכול לעמוד בה", אמר שר התחבורה ישראל כץ (ליכוד). לדבריו, "ממשלת ישראל חייבת לפעול בהליך חקיקה מהיר שימנע את הרס הבתים ויאפשר לתושבי השכונה להישאר בבתיהם. אסור שהמחזות הקשים של פינוי תושבים מבתיהם יחזור".

השר משה (בוגי) יעלון, החבר בצוות השרים לענייני התיישבות, אמר כי "אין לי כל טענה לבג"ץ כי הוא למעשה קיבל את עמדת המדינה מהדיון בסוגיית גבעת האולפנה בשנה שעברה, עמדה שהסכימה להרוס את הבתים בשכונה ויסודה היה בטעות". לדברי יעלון, שאיים לפני כשבועיים כי פינוי השכונה עשוי להוביל לפירוק הממשלה, "הפרקליטות נתנה בזמנו פרשנות מורחבת לסוגיה של מאחזים לא חוקיים, שאין לה כל קשר לגבעת האולפנה, שכונה שהוקמה ברשות ובסמכות".

לא רק בליכוד: יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, אמר כי "בג"ץ לא אמור להכתיב לממשלה את סדר היום המדיני. יש להעביר בחקיקת בזק את חוק ההסדרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
גבעת האולפנה צילום אווירי. שלום עכשיו, ספק 500
חקיקה תמנע את פינוי הבנייה הבלתי חוקית? גבעת האולפנה/ספק 500, שלום עכשיו

מוקדם יותר דחה הרכב שופטי בג"ץ בראשות הנשיא אשר גרוניס את עתירת המדינה לדון מחדש בפסק הדין שניתן לפינוי 5 בתים שנבנו בגבעת האולפנה בהתנחלות בית אל, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים. עם זאת, העניקו השופטים ארכה למדינה של 60 יום להריסת הבתים. המדינה הייתה אמורה להרוס את הבתים עד ה-1 במאי, בהוראת בג"ץ - אך לא עשתה כן עד כה.

למרות הארכה, הנשיא גרוניס תקף את המדינה, ובין היתר אמר כי טענות המתיישבים כאילו רכשו את האדמה הייתה ידועה עוד בטרם ניתן פסק הדין. גרוניס אמר כי פתיחה מחדש של הליך שהסתיים עשויה להוביל לתוצאות קשות. "האם בכל פעם שתיבחן מחדש מדיניות כלשהי תבקש המדינה לפתוח הליכים שהסתיימו בפסק דין?!" (הפיסוק הכתוב במקור). עוד כתב גרוניס: "הסמכות לפתוח מחדש הליך שהסתיים שמורה למצבים חריגים ולנסיבות יוצאות דופן. נסיבות כאלה לא הוצגו במקרה שלפנינו גם אם הוא מעורר שאלות מדיניות, ציבוריות וחברתיות שאינן פשוטות".

לקריאה נוספת
שידור חי: הכנסת דנה מאז הצהריים בהצעה לפיזור המושב
”אם שכונת האולפנה תיהרס - הליכוד יאבד את השלטון”
שופטי בג”ץ: ”למה אחרי שנה טרם פינו גבעת האולפנה?”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully