וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק צרפת: בחירות גורליות ביוון, סרביה וארמניה

ביוון צפויות שתי המפלגות הגדולות להתרסק בשל הזעם על המצב הכלכלי, והימין הקיצוני ירוויח; בסרביה מתנהל קרב צמוד בדרך לחברות באיחוד; בארמניה ינסו משקיפים למנוע זיופים

לצד המרוץ לארמון האליזה בפריז בין ניקולא סרקוזי לפרנסואה הולנד, שמרתק אליו את התקשורת העולמית, נערכות היום (ראשון) בחירות בעוד שלוש מדינות אירופאיות - יוון, סרביה וארמניה - והן גורליות עבור אזרחי המדינות הללו לא פחות מהבחירות בצרפת.

ביוון, נערכות בחירות לפרלמנט - ולפי כל הסקרים וההערכות, הציבור צפוי להעניש את שתי המפלגות הגדולות, "הדמוקרטים החדשים" מהימין ו"פאסוק" מהשמאל הסוציאליסטי, השולטות במדינה לסירוגין ב-38 השנים האחרונות, ונתפסות כאשמות באותה מידה באסון הכלכלי המתחולל בה. שתי המפלגות תומכות במדיניות הצנע, שנואת נפשם של האזרחים היוונים, אותה מכתיב האיחוד האירופי כאמצעי להתמודד עם משבר החוב העצום.

אוונגלוס וניזלוס, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית "פאסוק", בכנס תמיכה יום לפני הבחירות לפרלמנט, אתונה, יוון, 4 במאי 2012. רויטרס
המועמדים לא הרבו בהופעות פומביות. אוונגלוס וניזלוס, מנהיג מפלגת השמאל "פאסוק", בעצרת אחרונה באתונה, אתמול/רויטרס

הבחירות צפויות, לפיכך, להניב תוצאות מבוזרות ביותר: 32 מפלגות מתחרות על קולותיהם של כעשרה מיליון בוחרים, שרבים מהם, לפי הסקרים האחרונים, לא החליטו עד הרגע האחרון למי יצביעו. כבר ברור שאף אחד משתי המפלגות הגדולות לא תוכל להקים קואליציה יציבה, ולאחר הבחירות צפויים ימים ארוכים של מגעים קואליציוניים מפרכים כשכל מפלגה קטנה תנסה לשמש כ"לשון מאזניים". לפחות עשר מפלגות צפויות לעבור את אחוז החסימה, 3%, ובהן גם, לראשונה בתולדות המדינה, מפלגת הימין הקיצוני "השחר המוזהב", המאשימה את המהגרים בצרותיה של המדינה ומבטיחה "לנקות" את שכונותיהם.

השנאה לפוליטיקאים במדינה הגיעה בחודשים האחרונים לרמה כזו, שמסעות הבחירות של המפלגות השונות שמרו ברובם על פרופיל נמוך וכמעט ולא קיימו אירועים ציבוריים, מחשש לפגיעה פיזית במועמדים.

מפלגתו של מילוסביץ' תשתש לשון מאזניים

בסרביה, שגם בה נערכות בחירות היום, המצב גם כן מורכב. הימין, היושב כיום באופוזיציה, מנסה לשוב לשלטון לראשונה מאז נפילתו של הרודן סלובודן מילוסביץ' בשנת 2000, ונהנה מיתרון קטן בסקרים, בקרב שמסתמן כצמוד ביותר.

הצבעה מתקיימות במקביל לנשיאות ולפרלמנט. את "המפלגה הפרוגרסיבית" הפופוליסטית מהימין מוביל כיום טומיסלב ניקוליץ' בן ה-60, טיפוס קודר ומנהל בית קברות בעברו, שבעבר הוקע כממשיך דרכו הרוחני של מילוסביץ' - אך כעת עשוי להיבחר לנשיא כשהוא מבטיח להוביל את סרביה אל תוך האיחוד האירופי, ונישא על זעמם של המצביעים כלפי השלטון הנוכחי, בראשותו של הנשיא המכהן מהמפלגה הדמוקרטית, בוריס טדיץ'.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תעמולת בחירות יום לפני ההצבעה, בלגרד בירת סרביה, 5 במאי 2012. רויטרס
זעם על השלטון. תעמולת בחירות בבלגרד, בסוף השבוע/רויטרס

בבחירות לנשיאות, צפויים כנראה ניקוליץ' וטדיץ' לעלות לסיבוב שני, שייערך ב-20 במאי. בבחירות לפרלמנט, צפויה כנראה המפלגה הסוציאליסטית (מפלגתו לשעבר של מילוסביץ') להגיע שלישית, ולשמש כלשון מאזניים. מנהיג המפלגה, איביצה דאצ'יץ', יעדיף להקים קואליציה עם המפלגה הדמורטית - אך צפוי כנראה לדרוש לעצמו את תפקיד ראש הממשלה. לפי החוקה החדשה במדינה, ראש הממשלה אוחז ביותר כוח וסמכויות מהנשיא. אפשרות נוספת העומדת על הפרק, וזוכה לתמיכה בכמה בירות במערב היבשת, היא הקמת ממשלת אחדות לאומית של שתי המפלגות הגדולות.

ארמניה: מקווים להימנע מאלימות

בחירות לפרלמנט נערכות היום גם בארמניה, שם מקוות הרשויות למנוע את שחזור האלימות שפרצה בעקבות הבחירות לנשיאות ב-2008. שתי המפלגות העיקריות המתמודדות על הבכורה הן שתי חברות הקואליציה הנוכחית - המפלגה הרפובליקנית של הנשיא סרז' סרקיסיאן ומפלגת "ארמניה המשגשגת". מולן עומדת מפלגת האופוזיציה העיקרית, "הקונגרס הלאומי", בראשות הנשיא לשעבר לבון טר-פטרוסיאן.

פיצוץ גז במהלך עצרת בחירות, ירוואן בירת ארמניה, 4 במאי 2012. רויטרס
כ-150 נפצעו. פיצוץ הגז בעצרת בירוואן ביום שישי/רויטרס

הנושאים המרכזיים על סדר היום של הבחירות היו העוני והאבטלה הפושים במדינה. ארמניה נפגעה קשות במשבר הכלכלי העולמי של 2008-2009, וסובלת קשות גם מחרם סחר של שתי שכנותיה, טורקיה ואזרבייג'ן, בשל הסכסוך הטריטוריאלי הנמשך מאז שנות ה-90 על חברל נגורנו-קרבאך.

כ-300 משקיפים מהארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) מפקחים על טוהר ההצבעה, לנוכח טענות שהועלו לזיופים נרחבים בבחירות הקודמות. המשקיפים כבר הצביעו על תעמולה לא חוקית שקיימה באחרונה מפלגת השלטון הרפובליקנית בבתי ספר. על הבחירות מעיב האסון שהתרחש ביום שישי בעצרת של המפלגה הרפובליקנית ביום שישי האחרון בבירה ירוואן, שם התפוצצו בלוני גז. כ-150 בני אדם נפצעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully