וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים בארגנטינה: ישראל חימשה אותנו נגד הבריטים

מתחזק החשד כי ישראל סיפקה נשק לארגנטינה במלחמת פוקלנד: על פי עדויות חדשות, הועברו לחונטה הצבאית מטוסים, טילי אוויר-אוויר, טילים נגד טנקים, מערכות מכ"ם ומרגמות

משלחת קציני צבא ארגנטינאים ביקרה בחשאי בישראל באפריל 1982 - בעיצומה של מלחמת פוקלנד - והצטיידה בנשק ישראלי, כך חשף בסוף השבוע היומון הארגנטינאי "קלרין". הדיווח בעיתון, על רקע אירועים לציון שלושים שנה למלחמה, מסתמך על ראיונות ועדויות של טייסים ואנשי צבא ארגנטינאיים לשעבר, שהסכימו להיחשף לראשונה בפומבי.

ריימון ארצ'ה, שעמד בראש המשלחת הארגנטינאית לישראל, סיפר כי הקצינים טסו למשימתם החשאית במטוס אזרחי מסוג בואינג, ששימש להובלת מטענים, זאת בהנחה שמטוסי קרב בריטיים לא ינסו להפילו. לאחר חניית ביניים באיים הקנריים, נחתה המשלחת בנמל התעופה בן גוריון ונפגשה עם נציגים מהתעשיות הביטחוניות ומצה"ל. לפי העדות, לאחר הפגישות המטוס הוטען בטילי אוויר-אוויר מתוצרת רפא"ל, בטילים נגד טנקים, מערכות מכ"ם, מרגמות ונשק קל.

הנסיך צ'רלס בטקס זיכרון לחללי מלחמת פוקלנד. איי פוקלנד. Sun Pool via PA, AP
לפי העדות, ישראל הפרה אמברגו של האו"ם על החונטה הצבאית בארגנטינה. הנסיך צ'ארלס באזכרה לחללי מלחמת פוקלנד הבריטיים/AP, Sun Pool via PA

משתתף אחר במשלחת סיפר כי בזמן המלחמה, במהלכו של חודש אחד, בוצעו בסך הכול ארבע טיסות שבהן הוטען הנשק, זאת בנוסף למשלוח של מטוסי "נשר", גרסה של מטוס קרב מתוצרת התעשייה האווירית שפותחו על סמך מטוס המיראג' הצרפתי. לפי העדויות, אספקת המטוסים לארגנטינה הסוותה בטענה כי הם נמכרים לפרו.

קשרים צבאיים מיוחדים - למרות הדיקטטורה הצבאית

ההחלטה לספק נשק בעיצומה של המלחמה, על אף שהחלטות האו"ם הטילו אמברגו על ארגנטינה, התקבלה לכאורה על פי הוראה אישית של ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, שבשל עברו כמנהיג האצ"ל לפני קום המדינה חש טינה רבה כלפי בריטניה. בעת המלחמה ולאחריה הכחישו דוברים ישראליים כי הם סיפקו נשק לאחד הצדדים בסכסוך והפרו בכך את החלטות של האו"ם.

לפני כשנה טען העיתונאי הארגנטיני הרנן דוברי כי ישראל סיפקה תחמושת לארגנטינה וכתב כי בגין הסכים להעברת הנשק ואמר כי "אם הנשק ישמש כדי להרוג את האנגלים, אז קדימה!". בספר של דוברי נטען כי ישראל נאלצה להעביר את הנשק דרך פרו, כדי שהסיוע שהעניקה לארגנטינה לא יתגלה על ידי הבריטים. בתגובה לפרסום אשתקד, מקורביו של ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, הגיבו בפקפוק וכותב הביוגרפיה של בגין, אבי שילון, אמר כי "מעבר למאבק בבריטים - שבגין ראה בהם כובשים - הוא לא ראה בהם כוח אימפריאליסטי, ולא הייתה לו שנאה כלפיהם, אלא להיפך".

הקשרים הצבאיים המיוחדים בין ישראל לבין ארגנטינה, שבה שלטה חונטה צבאית וכוננה דיקטטורה פשיסטית, החלו עוד בתקופת ממשלת העבודה בראשות ראש הממשלה יצחק רבין ושר הביטחון שמעון פרס. אספקת הנשק התבצעה למרות שהמשטר הוציא להורג עשרות אלפי בני אדם, רבים מהם יהודים, שהיו פעילים וחברים באיגודים המקצועיים, במפלגות ובארגוני שמאל.

איי פוקלנד, ששוכנים כמה מאות קילומטרים מחופי ארגנטינה, קרויים בספרדית "מלבינאס". האיים היו תחת שלטונה של בריטניה והמלחמה עליהם החלה בעקבות החלטת החונטה הצבאית ב-1982 לכבוש אתם. הפלישה של צבא ארגנטינה לאיים, בהם התגוררו כ-3,000 בני אדם שעסקו בעיקר בגידול כבשים, נבלמה בהוראתה של ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר. לאחר התארגנות של כמה שבועות יצא הצי הבריטי בהוראתה למבצע שחרור האיים והחזיר לעצמו את השליטה במקום. בעקבות המלחמה, שבה נהרגו יותר מאלף חיילים משני הצדדים, נפל שלטון הדיקטטורה ובארגנטינה כונן משטר דמוקרטי.

לקריאה נוספת:
"בגין חימש את ארגנטינה - כדי לנקום בבריטניה"
מקורבי בגין: "הפרסום על פוקלנד - הבל הבלים"
לפני כחודשיים: ארגנטינה אסרה על עגינת ספינות בריטיות בפוקלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully