וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגי עמיר שוחרר מכלא איילון וסימן "וי" למשפחתו

עמיר צפוי להגיע לבית משפחתו בהרצליה בתום 16.5 שנות מאסר, שריצה בגין קשירת קשר ומעורבות ברצח ראש הממשלה יצחק רבין. אחיו הצעיר: "נשאיר מקום ריק ליגאל בשולחן השבת"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק; עריכה: יותם בן-דוד)

אדם חופשי: חגי עמיר, אחיו של רוצח ראש הממשלה יצחק רבין, השתחרר הבוקר (שישי) מכלא איילון בתום מאסר של 16 שנים וחצי, בגין קשירת קשר ומעורבות ברצח ראש הממשלה. עמיר יצא מכותלי הכלא לזרועות משפחתו וחבריו, יצא בחיוך גדול כשעליו תיק גב, סימן "וי" ונכנס לרכב משפחתו. מחוץ לכותלי הכלא עדיין מתקיימת משמרת מחאה של פעילי מרצ נגד שחרורו של עמיר. פעילים שהגיעו למקום קראו "לא נשכח ולא נסלח" ו"יום שחור לדמוקרטיה".

"אנחנו מאוד מתרגשים ורוצים לחוות את הזמן הזה איתו", אמר אמיתי, אחיו הצעיר של חגי עמיר. "אנחנו מחכים לזה הרבה זמן ורוצים לעשות את זה באינטימיות של המשפחה שלנו בלי כלי התקשורת. נחגוג את השבת ביחד ונשאיר מקום אחד ריק ליגאל".

חגי עמיר משתחרר מהכלא. דרור עינב
חגי עמיר יוצא מהכלא, הבוקר/דרור עינב

"הגעתי היום להביע תמיכה באדם שישב בכלא לחינם, שמעתי את התובעת בשפטו אתמול אומרת שהוא סייע לרצח ראש הממשלה, ואני יודע שהוא לא ידע שאחיו מתכוון לרצוח את רבין". אמר פעיל הימין, נועם פדרמן. לשאלה האם היה מגיע גם בשחרורו של יגאל עמיר, ענה כי היה מגיע לתמוך אך הוא לא כיוון שיגאל עמיר התכוון למנוע רצח של אלפי ישראלים בשל הסכם אוסלו, אך לא תומך ברצח כשלעצמו. לאחר ששוחרר עמיר החל עימות בין פדרמן ופעילי מרצ והנוער העובד שקראו לעברו: "אתה תומך ברצח". פדרמן ענה: "אתם עשיתם חגיגות כשהשתחררו מחבלים בעסקת שליט".

חגי עמיר משתחרר מהכלא. דרור עינב
ממתינים לצאתו של בנם. גאולה ושלמה עמיר/דרור עינב

פרקליטו של חגי עמיר, אריאל עטרי, אמר כי "משסיים לרצות את עונשו - חגי עמיר הוא אזרח שווה זכויות וחבל שכל המתבטאים נגד שחרורו אינם משכילים להפנים זאת. במשטר דמוקרטי זכאי כל אדם לשהמיע את דעותיו, גם כשהן מקוממות אחרים, בשונה מהמצב במשטרים אפלים. זהו מהותו של חופש הביטוי". עו"ד עטרי הוסיף: "עם זאת ראוי לציין שמול מחזיקי השלטים הספורים שהמתינו לחגי - הציבור הרחב עוטף את בני משפחת עמיר בחום ובתמיכה רבים".

חגי עמיר, בן 44, הורשע בשנת 1995 במעורבות ברצח רבין ובעבירות של קשירת קשר לביצוע רצח, החזקת נשק ואיומים. אחיו, יגאל, נידון למאסר עולם ועוד שש שנות מאסר. בשנת 2006 נידון חגי עמיר לשנת מאסר נוספת בגין איומים על ראש הממשלה דאז אריאל שרון.

"זוהי חגיגת ניצחון ומכה לשמאל. עמיר ישב 16 שנה רק בגלל נקמנות", אמר אמש פעיל הימין הקיצוני, אביגדור אסקין, לוואלה! חדשות. אסקין עצמו לא הכיר את עמיר לפני רצח רבין, אולם הקשר ביניהם נוצר במכתבים ובטלפונים, ותקופה קצרה אף ריצה אסקין עונש מאסר בתא סמוך לתאו של עמיר. "מדובר באדם עדין נפש, חזק מנטלית עם חוש הומור", טען אסקין. "הוא אחד מל"ו הצדיקים של הדור. מחר זו תהיה חגיגת ניצחון מכיוון שתהליך הבגידה והנסיגה של אוסלו מת, וחגי עמיר יוצא לחופשי". לדברי אסקין, מדובר באדם שעל פי כל הכללים חף מפשע לחלוטין. "16 שנה הוא ישב ללא קיצור עונשו רק על עצם העובדה כי תמך בדיעבד במעשה אחיו. כליאתו היתה מעשה נקמנות רק בגלל שם משפחתו". אסקין, שמתכוון להגיע עם מספר חבריו לכלא, יצא נגד כוונת פעילי שמאל למחות על שחרורו של עמיר. "איפה היו כל אנשי השמאל הקיצוני כששחררו מאות מחבלים שרצחו יהודים?", הוא שאל. "אין ספק שהשחרור הוא מכה לשמאל ומכה לאוסלו".

נכדתו של רבין: "בא לי לצרוח, אבל מה אפשר להגיד?"

"ככה זה בדמוקרטיה, אני יודעת. אבל מה לעשות? הלב לא רציונלי, הוא שורף, וביום כזה במיוחד. שורף לחיות על האדמה הזאת, שאני כל כך אוהבת. לפעמים אני תוהה אם לא היה יותר קל לוותר, לגדל את הילדים שלי במקום אחר. כי 16.5 שנים עברו וזה כואב ומעליב כמו אתמול. ובא לי לצרוח, אבל מה כבר אפשר להגיד? על המקום הזה אני לא יכולה לוותר; זה הבית שלי, השפה שלי, הארץ שלי. באמת שאין לי אחרת גם כשזה מעליב וכואב עד מחנק", כתבה אתמול נכדתו של רבין, נועה רוטמן, בעמוד הפייסבוק שלה.

רוטמן הוסיפה כי "חגי עמיר משתחרר מהכלא, אנשוך שפתיים ובני ביתי עימי. נכבד את הדמוקרטיה שלנו ונגן עליה. ולו מתוך תקווה שיום אחד גם היא תגן עלינו. שהמקום הזה יהיה כל מה שהוא יכול להיות, ולא רק בחלומות או בתפילות. ובעיקר - שלא היה זה הכל לחינם. אמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully