וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושב הקיץ נפתח - האחרון של הכנסת הנוכחית?

פנחס וולף

30.4.2012 / 7:00

חברי הכנסת יחזרו הבוקר למשכן, כשברקע ריח חזק של בחירות. הקואליציה צפויה להיתקל במוקשים כבדים: חוק טל, פינוי מאחזים ותקציב המדינה. ח"כ אלקין: "לא חוששים מבחירות"

מושב הקיץ של הכנסת ייפתח היום (שני) בסימן ריח הבחירות החזק שנמצא באוויר. הוא יהיה מושב פוליטי מאוד, ופחות פרלמנטרי. לאחר שהקואליציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליחה לשמור על יציבות שלטונית במשך למעלה משלוש שנות שלטון - מראה נדיר בישראל - כמעט בלי להפסיד הצבעה אחת, נראה שהיא מגיעה בימים אלו לסיום דרכה. כמו שנתניהו אוהב לומר בנושאים אחרים: "אם זה מגעגע כמו ברווז, אם זה הולך כמו ברווז, אם זה נראה כמו ברווז - זה ברווז". המערכת הפוליטית מגעגעת ביתר חוזקה ומתחילה לסמן לעצמה את ההיערכות למערכת הבחירות.

אחד הסימנים הגדולים לחולשת ממשלה הוא המתרחש בימי רביעי במליאת הכנסת, היום בו עולות להצבעה הצעות חוק בקריאה טרומית. ממשלה שעתידה לפניה מצליחה לחסום את הצעות החוק של האופוזיציה. ממשלה חלשה לא עומדת בפרץ. ממשלת אולמרט, למשל, החלה לצלוע כבר בשנה השנייה לכהונתה, כאשר הפסידה בהצעות חוק טרומיות. הממשלה הנוכחית שרדה יפה מאוד עד כה הצעות חוק פרטיות, אולם במושב הקרוב הסיפור יכול להשתנות.

אם בשבועות הקרובים, לקראת מועד חקיקת חוק חליפי ל"חוק טל", יחליט שר החוץ אביגדור ליברמן להפגין שרירים, תתוודע הממשלה לטלטול הספינה הקואליציונית במי הפוליטיקה הסוערים. "כרגע נראה שאנשים משחקים בפופוליזם. אם יהיה כך ודאי שזה יוביל לבחירות", אמר יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת זאב אלקין (ליכוד) בשיחה עם וואלה! חדשות. "אנחנו לא חוששים מבחירות ולא ניתן שיעשו סיבוב על גבינו. לכן ההחלטה היא במידה רבה בידי השותפות הקואליציוניות. אנחנו רק נרוויח מבחירות. למרות זאת, אין לנו רצון לקדם את הבחירות כי המדינה לא צריכה חוסר משילות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, אוגוסט 2011. עומר מירון
הצליח לשמור על יציבות שלטונית נדירה של למעלה משלוש שנים. נתניהו/עומר מירון

חוק טל אמנם צפוי להוות בעיה גדולה עבור הקואליציה במושב הנוכחי, אולם זו לבטח לא תהיה היחידה. בית המשפט העליון הורה למדינה לסיים את פינוי מגרון עד סוף אוגוסט והורה למדינה להשיב בתוך חודשיים כיצד היא תגיע לפתרון בנושא שכונת האולפנה בבית אל. לצד שתי הסוגיות הללו, ישנם מאחזים נוספים שבית המשפט הורה לפנות, והממשלה תצטרך למצוא להם פתרון מבלי להרגיז את המתנחלים, במיוחד כאשר ברור שהבחירות בפתח, וכל שר וחבר כנסת יצטרכו לחזר אחר קולות חברי הליכוד הנמצאים בימין המפה הפוליטית.

וישנה גם סוגיית תקציב המדינה לשנת 2013. הדיונים לגביו מיועדים אמנם להתקיים רק במושב החורף של הכנסת, שייתכן שיהיה שייך כבר לקדנציה הבאה, אולם הממשלה מתכוונת להתחיל לדון בנושא כבר בשבועות הקרובים, ולא מן הנמנע שמתח הבחירות יורגש גם שם.

"האופוזיציה לא רלוונטית"

אם כן, המושב הנוכחי יהיה שברירי במיוחד. אך לדברי אלקין, הוא גם חשב שהבעיות יתחילו לצוץ במושב החורף, והופתע לגלות שהקואליציה צלחה אותו בלי מבוכות מיוחדות. הוא טוען כי האופוזיציה כלל לא רלוונטית בשאלת הקדמת הבחירות. "האופוזיציה היא עד כדי כך לא רלוונטית בקדנציה הזאת, שזה לא דורש הרחבה במילים", אמר, "היא לא יודעת להכריע אפילו ברמה של הוועדות, כאשר עד עכשיו לא קיבלתי בקשה רשמית מ'קדימה' לקבל לידיה את ראשות ועדת הכלכלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
חבר הכנסת זאב אלקין מהליכוד. מגד גוזני
"האופוזיציה עד כדי כך לא רלוונטית, שזה לא דורש הרחבה במילים". אלקין/מגד גוזני

לטענת אלקין, הבעיות לא יהיו עם מה שתעשה האופוזיציה, אלא עם מתחים פנים קואליציוניים שיצופו על פני השטח, כגון "חוק טל", תקציב המדינה ואפילו ראשות ועדת החינוך, שאת ההעברה שלה לסיעת "עצמאות" הוא מעכב, בשל רצונו של שר הביטחון אהוד ברק לפנות את שכונת האולפנה בבית אל.

איך הממשלה תיזכר בהיסטוריה?

האופוזיציה, מצדה, כבר מתכוונת "לחגוג" על "חוק טל". מחר תגיש קדימה הצעת אי אמון על התנהלות הממשלה בנוגע לחוק. ההצעה כמובן לא תעבור, אבל היא מצטרפת לרוח הכללית שתשרה במשכן הכנסת. לדברי יו"ר סיעת קדימה, חברת הכנסת דליה איציק, "אנחנו מתכוונים ציבורית להסתער על המלאכה: לחלק את הארץ למחוזות ולהתחיל להסתער בארץ ולהעביר לציבור את מה שכולנו רואים מקרוב שזו לא גזירה משמים".

"הרי לא יכול להיות שראש הממשלה יגיד שהוא מוביל כלכלה מצוינת", הוסיפה איציק, "הוא משלם הרבה דמי שתיקה. הממשלה שרדה, אבל איך היא תיזכר בהיסטוריה? היא באמת היתה ממשלה מאוד גרועה. אני סירבתי לדבר כך בחצי השנה הראשונה לממשלה, כי רציתי לתת לנתניהו הזדמנות, אבל הוא נכשל. לפעמים אתה קונה את האנשים כדי לבצע מהלכים. אז הוא קנה אנשים ולא עשה כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully