וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: הליכוד עם 31 מנדטים, מופז וקדימה - 13 בלבד

פנחס וולף

29.4.2012 / 15:32

ברקע האפשרות להקדמת הבחירות, סקר שערך "ישראל היום" מצביע על מגמה מתמשכת של עלייה מתונה בכוחו של הליכוד. השותפות הקואליציוניות נחלשות, יו"ר האופוזיציה לא ממריא

ברקע האיומים על שלמות הקואליציה ופיזור הכנסת, סקר עדכני מראה כי האחרון שצריך לחשוש מבחירות כרגע הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הסקר, שפורסם הבוקר (ראשון) בעיתון "ישראל היום", מציג המשך של מגמה בקרב נשאלים בסקרים אחרונים, המראה עלייה מתונה בכוחו של הליכוד, בעוד שהשותפות הקואליציוניות נחלשות יותר. לפי הסקר, יו"ר האופוזיציה, שאול מופז, שהדיח את ציפי לבני מראשות קדימה והציג עצמו כמוביל המחאה החברתית המתחדשת, אינו מצליח לשקם את המפלגה.

דווקא החרדים, שעשויים "לשבור את הכלים" אם הליכוד וישראל ביתנו ילכו על מתווה משותף של חוק גיוס לכל, יהיו המפסידים הגדולים (מלבד מופז, כמובן, שהסקר צופה לו צלילה מ-28 המנדטים של קדימה ל-13 בלבד). גם ליברמן צריך לחשוש יותר, כאשר מלבד המנדט הבודד שהוא יאבד, על פי הסקר, עליו לקחת בחשבון שבקדנציה הבאה יצטרף מתחרה חדש לסוגייה האזרחית שהוא מבקש לקדם – יאיר לפיד.

יאיר לפיד, אוניברסיטת תל אביב. נמרוד סונדרס
מתחרה חדש לסוגייה האזרחית. לפיד/נמרוד סונדרס

על פי הסקר, הליכוד יקבל 31 מנדטים, העבודה - 17, ישראל ביתנו - 14, קדימה - 13, יאיר לפיד - 12, ש"ס - 9, ויהדות התורה - 5. המרוויח הגדול הוא נתניהו, שיכול רק להתפלל שתוצאות הסקר יהיו גם תוצאות האמת בקלפי. התוצאות האלה נותנות לו לפחות שתי אופציות נוחות להרכבת ממשלה, נוחות יותר מהמצב הקואליציוני הנוכחי.

האפשרות הראשונה היא הקמת ממשלת ימין, בדומה לקואליציה הנוכחית. לממשלה כזו הוא יוכל לצרף את ישראל ביתנו, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי, וכנראה שגם את יאיר לפיד, שאין לו מה לחפש כחבר כנסת פשוט מהאופוזיציה. ממשלה כזו תמנה 74 חברי כנסת, ותהווה בעיה לחרדים משום שהכוח החילוני בה יגדל.

הבעיה של החרדים תהיה גדולה הרבה יותר אם נתניהו יחליט על הרכב אחר לממשלה. בממשלה הנוכחית היתה לו מחויבות לש"ס, איתה הוא כרת ברית כדי למנוע מציפי לבני להרכיב ממשלה ב-2008. כרגע הוא לא מחויב למפלגה, ובטח שהוא לא מחויב ליהדות התורה, הנחשבת לשותפה קואליציונית קשה יותר מש"ס ושווה הרבה פחות – חמישה מנדטים בלבד, מחצית מכוחה של ש"ס. משום כך, הוא יכול להציע לישראל ביתנו, לקדימה וליאיר לפיד להקים ממשלה חילונית שהנושא המדיני לא יהיה דומיננטי בה. מלבד איבוד שני מנדטים שצפויים לש"ס, אלי ישי צריך לדאוג מאוד גם ממהלכיו של אריה דרעי שעשוי לפגוע בו בכל מקרה.

בניגוד לטעות הקריטית שלבני ביצעה בהרכבת הממשלה הנוכחית, כאשר התעקשה על קיום הסדר מדיני כתנאי להצטרפות לממשלה, מופז ינהג בצורה שונה. הוא מבין שטוב לא יצא לו מישיבה באופוזיציה, במיוחד לאור העובדה שראשות האופוזיציה לא תגיע אליו, אלא אל יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'. לפיד וישראל ביתנו ישמחו להזדמנות להרכבת ממשלה חילונית, בה יוכלו להוביל מהפכות חילוניות. בממשלה כזאת, החרדים לא יוכלו להוות איום ממשי על יציבות הקואליציה וההישגים שלהם יהיו פחותים בהרבה מאלה כיום.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דליה איציק ושאול מופז בסוכה של משפחת מופז 2009. אורי לנץ, אורי לנץ
"לא קונה את הסקר הנוכחי". מופז ואיציק/אורי לנץ, אורי לנץ

יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, מסרבת להתרגש מהסקר. "אני לא קונה את זה שהליכוד הוא 31 מנדטים", אמרה בשיחה עם וואלה! חדשות. "יש לי ניסיון בפוליטיקה. אני חושבת שלקדימה יש סיכוי מצוין להוות אלטרנטיבה שלטונית. אני מרגישה יותר ויותר את הקבלה של שאול מופז בקרב מגזרים שונים, שגם אם לא מכירים אותו, הם מבינים שהוא היחיד שיכול להוות איום על גוש הימין. אף אחד מלבדו לא יכול להוות איום על הגוש, ולכן יש חשש לנתניהו משאול. כל קול לשלי יחימוביץ' וליאיר לפיד הוא קול מבוזבז".

"אני רואה גם סקרים אחרים, ואני ממש לא קונה את הסקר הנוכחי", הוסיפה איציק. "אני רואה את קדימה סביב 17-18 מנדטים, העבודה מפלגה רביעית והליכוד מקבל סביב 26. אנחנו מתכוונים להסתער על הציבור הישראלי ולומר לו: אלו היו שנים מבוזבזות לישראל במחיר מאוד כבד. במבחן התוצאה אין הישג אחד לממשלה הזאת".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עוד בנושא
נתניהו: בשבוע הבא יוכרע מתי יתקיימו הבחירות
ליברמן: ב-9 במאי נדע אם יוקדמו הבחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully