וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "בית הדין הרבני זלזל בבתי הדין לגיור"

גלעד גרוסמן

26.4.2012 / 15:06

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר ביניש ביקרה בחריפות את התנהלות בתי הדין הרבניים שפסלו גיורים של הרב דרוקמן. השופט רובינשטיין: כבוד הדדי בין זרמי היהדות הוא מונח המפתח

בית המשפט העליון השמיע ביקורת חריפה על התנהלות בתי הדין הרבניים ביחס למערך הגיור הממלכתי בראשות הרב דרוקמן. בפסק דין שניתן אתמול (רביעי) בעתירה, על הזכות של בתי דין רבניים לפסול גיורים שבוצעו בבדי דין ממלכתיים בראשותו של הרב דרוקמן, הנשיאה בדימוס, דורית ביניש, לא חסכה את ביקורתה מבית הדין הרבני באשדוד ובית הדין הרבני הגדול. ביניש כתבה כי "אין פגם ופסול שלא נפלו בהחלטותיהם... הרכב בית הדין הרבני הגדול רמס את כללי הדיון הבסיסיים, את כללי הצדק הטבעי, את הכללים המתחייבים של כיבוד הערכאות והפגין זלזול בבתי הדין המיוחדים לגיור, שהם מוסדות ממלכתיים של המדינה, ומעל לכל פגע וגרם עוול מזעזע לעותרות ולילדיהן".

הפרשה החלה ב-2008, אז אישר הרכב דיינים בבית הדין הגדול, בראשותו של הרב אברהם שרמן, קביעה של בית הדין באשדוד, לפיה אישה שעברה גיור ממלכתי אצל הרב חיים דרוקמן 15 שנה קודם לכן איננה יהודייה. הדבר העמיד בספק את יהדותם של אלפים שעברו גיור אצל הרב דרוקמן, שצפוי לקבל היום פרס ישראל. כמו כן, פסל בית הדין גם את הליך הגיור של אישה נוספת שהתגיירה אצל דרוקמן. פסק הדין עורר סערה גדולה ומשבר גיור חריף בישראל, ולראשונה העלה את שאלת הגיורים לסדר היום הציבורי.

הסוגיה הפרטנית של השניים נפתרה לאחר שבית הדין הרבני האזורי בתל אביב, שהתבקש על ידי בית הדין הרבני הגדול לדון מחדש בסוגיה הרגישה, אישר את הליכי הגיור שעברו שתי הנשים והכיר ביהדותן. כתוצאה מכך, דחו השופטים את העתירה של שתי הנשים ולא דנו בשאלה העקרונית של בתי הדין הרבניים לבטל את הגיורים שהושלמו בבתי הדין המיוחדים לגיור. עם זאת, השופטים לא חסכו בביקורת על בתי הדין.

תחום שמעסיק את החברה הישראלית

"ההחלטות העומדות ביסוד שתי העתירות ניתנו בבית הדין האזורי בהרכב שאינו כהלכה, ובהליך שספק רב אם הוא מתאים לנושא. פסק הדין בעתירה הראשונה ניתן גם בהליך לא ראוי... תוך נקיטת לשון בוטה ומשתלחת כלפי בתי הדין המיוחדים לגיור והעומדים בראשם", כתב השופט אליקים רובינשטיין בפסק הדין.

הוא הוסיף כי "על בתי הדין הרבניים, המבקשים כי ערכאות אחרות ינהגו כלפיהם בכבוד, להפגין יחס דומה כלפי זולתם. בית הדין הרבני באשדוד לא רק שלא עמד בכללים אלה של כיבוד הדדי, אלא גם חירף את דייני בתי הדין המיוחדים לגיור, אליהם התייחס כאל 'אפיקורסים פושעים' רחמנא ליצלן, שעליהם נאמר 'מהרסיך ומחרביך ממך יצאו'".

רובינשטיין גם ציין את ההתייחסות של בית הדין לרב דרוקמן עצמו. "גם מראש מערך הגיור לא חסך בית הדין את שבט לשונו, אם כי נמנע במופגן מהזכרתו בשמו - 'בבדיקה שערכתי מצאתי כי גם תיק זה הוא בראשותו של הרב המתחיל באות 'חטא''", כתב. רובינשטין ציין עוד כי מדובר בתחום שמעסיק את החברה הישראלית, וכי יש לטפל בו ברגישות. "כבוד הדדי הוא לדעתי מונח המפתח. כבוד הדדי בין הזרמים השונים ביהדות זמננו; כבוד הדדי בין הערכאות העוסקות בגיור ובמתגיירים. דברים אלה צריכים היו להיות מובנים מאליהם".

"לקרוא ולא להאמין"

ביניש הוסיפה כי היא מקווה שבתי הדין הרבניים ילמדו את הלקח ויימנעו מפתיחה בהליך הבוחן תוקפו של גיור במגמה לבטלו בשל ההשלכות הקשות והפוגעניות של הליך כזה ומשום הרגישות והזהירות הרבה המתחייבת מעצם קיומו של ההליך מבחינה אנושית ואף מההיבט ההלכתי. ואילו השופטת מרים נאור, שהצטרפה לתיק רק לאחר שהשופטת אילה פרוקצ'יה יצאה לגמלאות, סיכמה את הפרשה במשפט אחד: "לא אומר אלא – לקרוא ולא להאמין. אסור שמה שקרה לעותרות יקרה גם לאחרים".

פרקליטם של העותרים לבג"ץ, ד"ר אביעד הכהן, דקאן מכללת "שערי משפט", אמר בתגובה: "הדברים החריפים שיצאו מבית המשפט מדברים בעד עצמם. יש לקוות שתוכנם יופנם ויוטמע, וגרי הצדק לא יזכו עוד ליחס משפיל במדינת ישראל, אלא ליחס של כבוד והערכה כמתחייב ממסכת ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully