וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים נגד הרב שרמן: ביטול גיורים - עיוות ההלכה

מוטי לוי

26.4.2011 / 12:47

התבטאותו של הרב אברהם שרמן בוואלה! חדשות, לפיה רוב הגיורים בתקופה המודרנית אינם תקפים, עוררה זעם רב בקרב חברי כנסת ורבנים מכל הקשת הפוליטית, שתוקפים בחזרה: "יש להדיחו"

דבריו של דיין בית הדין הרבני הגדול בירושלים, הרב אברהם שרמן בגנות הגיורים בתקופה המודרנית, עוררו זעם רב במערכת הפוליטית בישראל. הרב שרמן, החתום על פסילת גיורי הרב דרוקמן בשנת 2008, אמר בראיון במדור "רב שיח" בוואלה! חדשות כי "רוב רובם של הגיורים בתקופה המודרנית ובישראל צריכים בדיקה על ידי בית דין מוסמך לפני שהם נכנסים לקהל ישראל. הם לא ודאי יהודים".

חבר הכסת דוד רותם (ישראל ביתנו) אמר הבוקר על דברים אלה ואחרים שנאמרו בראיון כי "זה חמור מאוד שהוועדה לבחירת דיינים לא שמעה להמלצת נציבת התלונות ולא הדיחה את שרמן מבעוד מועד". רותם, החתום על כמה חוקים בענייני הגיור הוסיף כי "כשאני צריך לבחור בין פסקו של הרב עובדיה לפסקי הרב שרמן, אני עדיין מעדיף את פסקיו של הרב עובדיה".

אל דבריו של רותם הצטרף גם חבר הכנסת הרב חיים אמסלם שזוכה להתייחסות מיוחדת בראיון כמי ש"אינו איש הלכה". אמסלם אמר כי "הדיין שרמן מנסה לקנות בציניות מעמד הלכתי על גבם של אלפי גרים מזרע ישראל, בהם הוא מטיל מום ובפרט בחיילי צה"ל מוסרי הנפש, גם למענו". אמסלם התייחס אף לפסק הדין מ-2008 ואמר כי "ביטול הגיורים שביצע האיש הינם עיוות ההלכה היהודית". אמסלם, שהקים באחרונה את התנועה הפוליטית 'עם שלם' לאחר שפרש מש"ס, הבטיח כי התנועה בראשותו "תשאף להחזיר את השפיות להלכה ואת השפויים לדיינות".

גם בתנועה הרפורמית עוררו הדברים זעם רב. הרב גלעד קריב, יו"ר התנועה בישראל אמר כי "דבריו כנגד כל הגיורים שנערכו בעם ישראל במאתיים השנים האחרונות, מלמדים עד כמה עמוקה התנגדותו לפעולת הגיור". קריב הוסיף כי "זוהי עמדה אידיאולוגית המתאימה לסמטאות מאה שערים ולא למדיניותה הרשמית של מדינת ישראל. יש לקוות כי דברים אלה ינפצו את תפיסתם התמימה של חלק מן הפוליטיקאים ואנשי הציבור, כאילו ניתן למצוא תקנה כלשהי למצוקת הגיור בתוך ממסד זה, באמצעות תיקונים קוסמטיים כאלה ואחרים. הפתרון למשבר הגיור הוא ביצירת אלטרנטיבות אמתיות לממסד הרבני המתחרד, הנותנות ביטוי למגוון הזרמים והקהילות בעם ישראל".

"שרמן עובר על איסור תורה מפורש"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, מסר בתגובה לראיון כי "שרמן מייצג את תופעת הקנאות ההולכת ומתרחבת בממסד הדתי בישראל. הניסיון לטעון שלהלכה יש רק פרשנות אחת – זו של שרמן, מופרך לחלוטין". רגב הוסיף כי "הראיון שלו הוא עוד הוכחה שיש להוציא את הגיור מידי הרבנות הראשית ובתי הדין הרבנים ולהכיר בכל הגיורים המקובלים בעם היהודי".

ארגונים רבים בציונות הדתית הצטרפו אף הם לתגובות הנזעמות. מתנועת "נאמני תורה ועבודה" נמסר בתגובה כי "דבריו של הרב שרמן סותרים את פסקי ההלכה של נשיא בית הדין הגדול הרב שלמה עמאר ושל הרב עובדיה יוסף. הרב שרמן מטיל למעשה דופי בכל הגיורים האורתודוקסים בארץ ובעולם וכן בגיורים הצבאיים וזוהי הסלמה והחמרה המנוגדת להלכה המקבלת". בתנועה דרשו אף מהרב הראשי לישראל, הרב עמאר, להסתייג לאלתר מהדברים ולנקוט נגד שרמן צעדים משמעתיים.

הרב ד"ר שאול פרבר, מייסד מכון עתים, שבמסגרת העתירה שהגיש לבג"ץ עורר בחודשים האחרונים את הסערה סביב גיורי צה"ל, אמר בתגובה כי "הרב שרמן אומר על המתגיירים ש'עזיבתם את התורה והמצוות לא מנתקת אותם מעם ישראל' אך לצערנו נראה שהוא זה שמנותק מעם ישראל". פרבר הוסיף כי "ברגע שהרב שרמן מטיל ספק בגיורים, הוא עובר על איסור תורה מפורש של עינוי הגר. הרב שרמן הוא זה שמסלף את ההלכה, הוא הרפורמי. במקרה שדיין היה מחלל שבת בפרהסיה ברור שמיד היו מטילים עליו סנקציות, אך קשה להבין איך כשהרב שרמן עובר על איסור תורה, ומענה אלפי גירי צדק, העולם הרבני אינו פוצה פה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully