וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: רה"מ לשעבר יורשה להתמודד בבחירות לנשיאות

26.4.2012 / 2:02

לאחר פסילתו עקב "חוק ההרחקה" האוסר על בכירים לשעבר בשלטון מובארק להתמודד במרוץ, החליטה ועדת הבחירות לאשר את מועמדותו של אחמד שפיק. "סטירה בפרצופו של הפרלמנט המצרי"

ראש הממשלה הקודם של מצרים, אחמד שפיק, יורשה להשתתף בבחירות לנשיאות המדינה – כך הודיעה אמש (רביעי) סוכנות הידיעות הרשמית במצרים, יומיים בלבד לאחר הדחתו מהמרוץ בעקבות החלטת השלטון לאסור על גורמים שהחזיקו בעמדות בכירות בממשלתו של הנשיא המודח חוסני מובארק בעשור האחרון להתמודד בבחירות. ביום שלישי הכריזה ועדת הבחירות המרכזית במצרים באופן רשמי על הדחתו של שפיק, לאחר ש"חוק ההרחקה" שהציע הפרלמנט אושר על ידי המועצה הצבאית העליונה, השולטת במדינה מאז הדחתו של מובארק.

"ההחלטה לקבל את התמודדותו של מרשי מוכיחה כי ועדת הבחירות מתפקדת כגוף עצמאי בהתאם לשלטון החוק", אמר בתגובה להחלטה עורך דינו של שפיק, שאוקי סאייד. החוק שעבר בהצבעת הפרלמנט המצרי, הנשלט ברובו בידי גורמים איסלמיים, קבע כי גורמים ששירתו בעבר בממשלתו של מובארק בתפקיד סגן הנשיא או ראש הממשלה לא יורשו להתמודד בבחירות שייערכו בעוד כחודש. לאחר מכן אושר החוק בידי המועצה הצבאית העליונה, על אף זיקתה לשלטון המודח ולאנשיו, בהם שפיק. כעת, ועדת הבחירות שחתמה את ההליך והכריזה רשמית על הפסילה, חזרה בה מהחלטתה בצעד המהווה חתירה תחת סמכותו של הפרלמנט. "החלטת הועדה היא סטירה בפרצופו של הפרלמנט, המוכיחה כי מיהר להעביר חוק הנוגד את החוקה", אמר חסן נאפא, פעיל פוליטי במדינה.

לצד זאת, דווח כי מלבד החלטתה של ועדת הבחירות לאפשר את התמודדותו של שפיק, תקרא הוועדה לדיון מחודש בחוק בבית המשפט העליון במדינה – על מנת לקבוע האם במהותו נוגד החוק את חוקת מצרים.

החוק צפוי היה לסכן גם את מועמדותו של מועמד מבטיח נוסף בבחירות: סגן הנשיא וראש המודיעין לשעבר עומאר סלימאן. עם זאת, סלימאן נפסל ממילא מאוחר יותר בידי ועדת הבחירות, מאחר שלא העביר אלף חתימות מאחד המחוזות במצרים, כפי שנדרש מכל מועמד. כעת, התחרות על הקולות שהשאיר אחריו סלימאן המודח – שעל פי סקרים שנערכו במדינה אף נחשב לתקופה למועמד המוביל בבחירות - הם המועמדים המזוהים עם הציבור החילוני-מתון במצרים, אחמד שפיק ומזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא. יחד עם זאת, רבים במצרים סבורים שגם את מוסא, שכיהן כשר החוץ במשטרו של מובארק, יש לפסול.

הבחירות לנשיאות מצרים:
רשמית: אנשי מובארק לא יוכלו לרוץ לנשיאות מצרים
השבוע: רבבות מפגינים בכיכר תחריר: "לא לשאריות המשטר"
רשמית: נפסלה מועמדות סלימאן לנשיאות מצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully